نوردیده (5)

چطور کودک را برای فرزند بعدی آماده کنیم؟

یکی از دغدغه‌های پدر و مادرهایی که فرزند دارند و تصمیم دارند بچه دیگری داشته باشند، این است که چطور کودک‌شان را برای فرزند بعدی آماده کنند که خدایی نکرده یک وقت حسودی نکند و حساس نشود.
کد خبر: ۹۶۲۳۶۳۰
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸

به گزارش خبرگزاری  بسیج؛ یکی از دغدغه‌های پدر و مادرهایی که فرزند دارند و تصمیم دارند بچه دیگری داشته باشند، این است که چطور کودک‌شان را برای فرزند بعدی آماده کنند که خدایی نکرده یک وقت حسودی نکند و حساس نشود. اینکه چه زمانی و چطور باید موضوع را مطرح کنند و چطور به سوالات پس از آن پاسخ دهند، موضوعی است که در گفت‌وگو با امیرعلی‌حبیبی، گفتاردرمانگر و پژوهشگر حوزه علوم اعصاب شناختی به دنبال جواب آن بوده‌ایم.

چطور کودک را برای فرزند بعدی آماده کنیم؟

 

 اولین قدم از نظر حبیبی آشنا کردن کودک با مفهوم خواهر و برادر است او می گوید: «می‌توانید برای اینکار از آلبوم‌های عکس استفاده کنید.  دوران نوزادی او را یادآوری کنید، با همدیگر به عکس‌ها و ویدیوهای دوران نوزادی او نگاهی بیاندازید و در مورد آن دوره با کودک خود صحبت کنید. می‌توانید عکس های دوره بارداری خود را نیز به او نشان بدهید.»

این آشنا کردن با یک فرد جدید در خانواده که قرار است همبازی او شود برایش احتمالا خیلی هیجان انگیز است. ولی باید بدانید کی این موضوع را برای او بازگو کنید.

حبیبی در جواب این مسئله می گوید: «در اولین فرصت او را آگاه کنید. هر چه زمان بهتری تا ورود نوزاد جدید به کودک خود بدهید او بهتر میتواند با این موضوع کنار بیاید. همچنین تغییرات ناشی از بارداری در مادر از جمله بیماری‌ها و کسالت‌های مادر در این دوره باعث استرس و اضطراب کمتری در کودک میشود. زیرا او دلیل را می داند و قرار نیست گیج و نگران شود. پس قبل از شروع تغییرات اساسی او را آگاه کنید.»

اگر جلوی کودکتان مدام از نقاط منفی بچه داری بگویید او ذهنیتش منفی می شود و فکر می کند زحمت صدچندانی را باید متحمل شوید. درست است بچه داری کار سختی است اما کودک نباید مدام شما را با در موضع منفی ببیند.

حبیبی هم با این نظر موافق است و می گوید: «از جملات مثبت استفاده کنید و مطابق با سن برای او برایش از فرزند بعدی توضیح دهید برای مثال بگویید قراره خانواده ما بزرگتر بشه یا یک نفر دیگر هست که می توانیم بااو وقت بگذرانیم و هر چیز دیگری که به نظرتان می تواند به ذهنیت مثبت او درباره این مسئله کمک کند. اما او باید بداند تمام این فرایند مثبت نیست بد نیست. کودک شما بداند که یک فرزند جدید چه سختی هایی دارد. گریه می کند، توجه بیشتری نیاز دارد، نمی تواند به تنهایی غذا بخورد و نیاز به مراقبت دائمی دارد خلاصه می تواند باعث یک مقدار زحمت بشود. یادتان نرود به او بگویید که به مرور نوزاد مثل خودش بزرگ می‌شود و میتواند خودش از پس خودش بربیاید.»

یکی دیگر از مباحثی که امیرعلی حبیبی به آن اشاره می کند و در این دوران حائز اهمیت است مسئله زمان گذاری برای فرزندان بزرگتر است که یک وقت فاصله مادر را با خود احساس نکنند و احساس امنیتی که در دوران کودکی برایشان واجب است از آنها سلب نشود.

مسئولیت دادن به فرزندان بزرگتر باعث می شود او بیشتر در روند رشد فرزند کوچکترتان همراه شود و این مسئله خودش در تربیت او تاثیر مثبت بسزایی می گذارد. حبیبی می گوید: : برای مثال در خواباندن کودک و  تعویض لباس و مراقبت در بیرون خانه از او فرزند بزرگترتان کمک بخواهید یا اجازه بدهید بین دو لباسی که شک دارید او انتخاب کند و یا عروسک های تخت نوزاد را او بچیند و...

نکته بعدی که حبیبی به آن اشاره می کند رفتارهایی است که ممکن است در فرزند بزرگتر بروز پیدا کند. از جمله اضطراب و ناراحتی و بهانه گرفتن هایی که ممکن است در رفتارش دیده شود و باید بدانید که طبیعی است.

این روزها محصولات فرهنگی زیادی را می توانید برای سوالاتتان پیدا کنید از راهنمایی‌هایشان استفاده کنید. مثلا از نظر حبیبی می توانید برای آمادگی بهتر کودک از فیلم و کتاب‌هایی که در این مورد هست استفاده کنید برخی از محصولات فرهنگی برای همین منظور آماده شده اند و به کودک شما کمک می کند تا آمادگی بیشتری پیدا کنند.

احتمالا زیاد شنیده اید که برای آماده کردن کودک برای فرزند بعدی حواستان به این باشد که برای او هدیه بخرید و حتی بگویید این از طرف فرزند کوچکترتان است که تازه به دنیا آمده. خلاصه او هم فرزند شما محسوب می شود و نیاز به حمایت و امنیت گرفتن از سمت شما دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار