‍ اقدامات امام رضا(ع) ایران را بعنوان پایگاه شیعه در اسلام مطرح کرد+عکس

مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه سپاه تربت جام گفت: فلسفه هجرت امام رضا حداقل ۲ ثمره شامل بنیانگذاری پایتخت شیعه در ایران و گسترش معارف امامت و ولایت داشت.
کد خبر: ۹۶۲۴۹۹۲
|
۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از تایباد، حجت‌الاسلام غلامی در مراسم شب شهادت امام رضا (ع) که در مسجد امام رضا (ع) تایباد برگزار شد اظهار کرد: حضرت ابتدا ولایتعهدی را نپذیرفتند می خواستند نشان بدهند که مأمون به زور می خواهد ولایتعهدی را به ایشان بسپارد.

وی در ادامه افزود: مأمون قصد شیطانی داشت و امام رضا (ع) آن را خنثی کردند. ورود امام به ایران دو خاصیت داشت که الان متوجه آن می شویم. حضرت، ایران را به یک پایگاه برزگ برای شیعه تبدیل کردند. قبل از آمدن امام رضا (ع) هم به صورت پراکنده در قم و سبزوار شیعیان بودند ولی با آمدن ایشان به طور گسترده گرایش پیدا کردند. حضرت این قصد را داشتند که ایران را به یک پایگاه بزرگ تبدیل کنند.

غلامی بیان کرد: ما در روایات متعددی داریم که زمینه ساز ظهور ایرانیان هستند. گروهی از مشرق زمین بر می خیزند. دنیای غرب آن زمان روم بود و دنیای شرق ایران بود. پیامبر (ص) فرموده بودند که از شرق عده ای پیدا می شوند و امر ما را زنده می کنند. ارادت ایرانیان از اول نسبت به اهل بیت (ع) خالصانه بوده است.

وی عنوان کرد: روایات زیادی رسیده بود که به زیارت امام رضا (ع) بروید آن زمانی که امام به توس (مشهد) آمدند که آن موقع مرو و خراسان بود خیلی امام غریبانه آمدند. روایات زیادی داریم که ثواب زیارت امام رضا (ع) از امام حسین (ع) بالاتر است.

مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه سپاه تربت جام اعلام کرد: در حدیثی از امام موسی کاظم (ع) آمده است هر فردی که یک‌ شب در محضر امام رضا (ع) بیتوته کند، خداوند متعال را در عرش الهی زیارت می‌کند، یعنی در روز قیامت کسانی که به زیارت امام رضا (ع) مشرف شده‌اند، در عرش الهی جای می‌گیرند.

وی مطرح کرد: دومین هدف آمدن امام رضا (ع) به ایران این بود که معارف امامت و ولایت با آمدن امام رضا (ع) عمومی شد. قبل از آن خواص فقط از اهل بیت (ع) خبر داشتند و راجع به امامت و ولایت چیزی می دانستند. وقتی امام رضا (ع) آمد سخنرانی هایی که در مناظرات و ... می کردند کم کم معرفت نسبت به امامت در بین خود مردم بالا رفت.

وی ادامه داد: در جلسات مناظره مأمون بزرگان علمای همه فرقه ها را دعوت می کرد و همه را در مقابل امام رضا (ع) قرار می داد بلکه امام زمین بخورند. در مقابل تمام رؤسای فرقه ها و ادیان مختلف فقط یک نفر می نشستند و همگی آن ها را بدنام می کردند. هر کدام از آن ها را با کتاب خودشان با آن ها بحث می کردند. بسیاری از مباحث امامت را در آنجا مطرح کردند.

غلامی تصریح کرد: بعد از امام رضا (ع) شیعه ظرفیت پیدا کرد و زیارت جامعه کبیره را به او دادند. زیارت جامعه کبیره از زمان امام هادی (ع) در بین شیعه پا گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بعد از امام رضا (ع) خدا شیعیان را به یک امتحان دیگری مبتلا کرد و آن هم امامت در سن خردسالی بود. امام جواد (ع) هشت سالش بود که برای امامت انتخاب شد. اما شیعه منشعب نشد و امامت ایشان را پذیرفتند و این معلوم می شود ظرفیتشان بالا رفته بود. این کارها را امام رضا (ع) با سختی و مشقت توانستند بکنند. سعی کنیم هر روز یک سلام به امام رضا (ع) داشته باشیم. هر رزقی که به ما می رسد به واسطه امام رضا (ع) است. با تمام اعتقادتان از امام رضا (ع) حاجتتان را بخواهید.

خبرنگار/ حسین رحمانی

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها