خبرهای داغ:

انار چه خاصیت‌هایی دارد و چه افرادی باید از خوردن آن اجتناب کنند؟

میوه انار هزاران سال است که به عنوان دارو استفاده می‌‌شود و حاوی بیش از ۱۰۰ ماده شیمیایی گیاهی است.
کد خبر: ۹۶۳۴۹۴۶
|
۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲

خبرگزاری بسیج _ میوه انار هزاران سال است که به عنوان دارو استفاده می‌شود. آب انار حاوی بیش از ۱۰۰ ماده شیمیایی گیاهی است. امروزه آب انار به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد، مورد مطالعه قرار گرفته است. این میوه ممکن است به پیشگیری از سرطان، حمایت سیستم ایمنی و باروری کمک کند. خواص انار برای سلامتی و تغذیه (Health and Nutritional Benefits of Pomegranate) تا حد زیادی به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب، کمک به مبارزه با عفونت‌ها، بهبود سلامت قلب و موارد دیگر می باشد که به خوبی در بوق و کرنا شده است.

انار قرن‌هاست که به‌عنوان دارویی برای درمان کرم نواری و سایر عفونت‌های انگلی توصیف شده است. در حال حاضر، مردم از آن برای مدیریت شرایط مختلف از بیماری انسدادی مزمن ریه گرفته تا فشار خون بالا استفاده می‌کنند. برخی شواهد علمی برای حمایت از برخی فواید سلامتی وجود دارد، اما نگرانی‌های ایمنی نیز وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه بود. حالا نوبت آن است بگوییم انار چه خواصی دارد.

آب انار به‌عنوان سالم‌ترین آبمیوه در حال مصرف است. یکی از خواص انار برای خون این است که از قلب و عروق محافظت می‌کند. مطالعات کوچک منبع معتبر نشان داده است که آب میوه جریان خون را بهبود می‌بخشد و از سفت شدن و ضخیم شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین ممکن است رشد پلاک‌ و تجمع کلسترول در شریان‌ها را کند کند.

 

مطالعات نشان داده اند که انار می تواند به طرق مختلف از قلب شما محافظت کند، از جمله کاهش فشار خون و کاهش سطح قند خون. انار دارای مقدار مناسبی از ترکیبات پلی فنولی به نام پونیکالاژین یا الاژیتانین است. این آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از ضخیم شدن دیواره رگ‌ها و شریان ها و همچنین کاهش تجمع کلسترول و پلاک کمک می کنند. آب انار همچنین دارای مقادیر زیادی رنگدانه گیاهی به نام آنتوسیانین و آنتوگزانتین است که از سلامت قلب حمایت می کند.

 

آترواسکلروز (ضخیم‌شدن و سفتی دیوارهٔ سرخ‌رگ به علت تجمع کلسترول و چربی در شریان ها) یکی از علل شایع بیماری قلبی است. آب انار ممکن است به کاهش کلسترول لیپوپروتئین (یک نوع کلسترول بد که رگ ها را مسدود می کند) کمک کند. همچنین می تواند کلسترول لیپوپروتئین (یک کلسترول خوب که خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می دهد) را افزایش دهد.

با توجه به خواص غذایی و دارویی فراوانی که دارد، مصرف آن برای برخی از افراد مضر می‌باشد. اما چه کسانی نباید انار مصرف کنند؟

مبتلایان به زخم معده

افرادی که به مشکلات معده و زخم معده مبتلا هستند، نباید انار ترش مصرف کنند، زیرا مصرف انار سبب تشدید زخم معده می‌شود.

افراد سرد مزاج

مصرف انار در افراد سرد مزاج به علت طبع آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد. مصرف این میوه در این افراد معده را سست کرده و ایجاد نفخ می‌کند. این افراد باید پس از خوردن این میوه مقداری نبات و زنجبیل مصرف کنند.

افراد دچار یبوست

افرادی که همیشه دچار یبوست هستند، باید از خوردن انار و رب انار خود داری کنند. زیرا مصرف انار همراه با هسته‌های آن سبب تشدید یبوست شده، این افراد بهتر است انار را با پرده‌های سفید داخل آن مصرف نمایند.

افراد دچار اختلالات هضم

انار به علت داشتن آهن و سایر عناصر دیگر دیر هضم می‌باشد و مصرف بیش از حد این میوه دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و باعث اختلالات بسیاری مانند حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و... خواهد شد.

افراد دچار اضافه وزن

مصرف انار و عصاره آن به علت کالری فراوانی که دارد، سبب افزایش وزن می‌شود.

افراد دچار فشار خون پایین

خوردن انار سبب کاهش فشار خون می‌شود پس افراد دچار افت فشار خون از فشار خون پایین رنج می‌برند نباید بیش از حد انار مصرف کنند. مصرف این میوه با انواع خاصی از دارو‌ها که برای درمان فشار خون و کلسترول بالا استفاده می‌شود، مداخله می‌کند.

جراحی

انار بر فشار خون تاثیر می‌گذارد. این امر ممکن است با کنترل فشار خون در طول و بعد از عمل جراحی تداخل ایجاد کند پس دو هفته قبل از عمل جراحی انار مصرف نکنید.

افراد مبتلا به دیابت

انار قند بالایی دارد و برای افراد مبتلا به دیابت مضر است پس این افراد باید در خوردن انار احتیاط کنند.

افراد مبتلا به ناراحتی‌های ریوی

افراد مبتلا به ناراحتی‌های ریوی باید در خوردن انار احتیاط کنند، زیرا این میوه سبب تشدید بیماری آن‌ها می‌شود.

افراد دچار اختلالات کبد

اگر دارو‌های خاصی برای اختلالات کبد دارید، انار را با احتیاط و طبق نظر پزشک مصرف کنید، زیرا آنزیم‌های موجود در انار مانع عملکرد آنزیم‌های خاصی در کبد می‌شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار