اهمیت ذهن خلاق دانشآموزان یادآور معروف در ترویج فریضتین در سطح مدارس
به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد مقدس؛ احمد مسجدی بافقی، رئیس شورای امربهمعروف و نهیازمنکر و مدیر آموزشوپرورش ناحیه ۵ مشهد در اولین جلسه یادآوران معروف دختر مدارس این ناحیه اظهار کرد: حضرت فاطمیه (س) میفرمایند: «من از دنیای شما ۳ چیز را دوست دارم؛ تلاوت قرآن، نگاهکردن به چهره پیامبر (ص) و انفاقکردن در راه خدا» تمام مواردی که ایشان بیان کردند، معروف است. نگاه به چهره پدر و مادر معروف است.
وی ضمن بیان اینکه امربهمعروف و نهیازمنکر به معنای انجامدادن یا ندادن کارهایی است که خداوند و پیامبر از ما خواستند، افزود: معروف چیزی است که خداوند آن را میپسندد. توسعهدادن به معروفات، یکی از درسهایی است که ما از زندگی اهلبیت فرامیگیریم. با وسعتدادن معروفات در فضای کلاس و درس، مدرسه، خانواده، اجتماع و غیره دیگر جایی برای منکر باقی نمیماند و این امر با همکاری و حضور مؤثر شما نوجوانان یادآور معروف محقق میشود.
مسجدی بافقی با اشاره به حدیثی از امام باقر (ع) که میفرمایند از تنبلی و بیحوصلگی بپرهیز، تصریح کرد: ایشان هنگامی که میفرمایند بپرهیز، در حال نهیازمنکر کردن هستند. تعلیمدادن برنامهریزی به دانشآموزان، ورزش صبحگاهی، ایجاد نشاط در فضای مدارس، زمینه منکرات در مدارس را از بین میبرد و دامنه معروفات را گستردهتر میکند. باید از تمامی ظرفیتهای مختلف برای ترویج معروف در مدارس بهره ببریم. شادکردن مؤمن جزو حسنات است، باید از ظرفیتها در ایجاد شادی حلال برای دانشآموزان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در جامعه تا کلمه امربهمعروف را بیان میکنید، همه واژه عفاف و حجاب را تلقی میکنند؛ چون دامنه معروفات را در جامعه وسعت و گسترش ندادهایم. فرایض دیگر به واسطه فریضه امربهمعروف و نهیازمنکر احیا میشوند. تلاوت قرآن، ارتباط با خداوند و انس با نماز معروف است؛ اما هنگامی که ما امربهمعروف و نهیازمنکر را به دو فریضه منحصر میکنیم، ممکن است افراد از تمامی فرایض دوری کنند.
مدیر آموزشوپرورش ناحیه ۵ مشهد بیان کرد: باید در فضای دستگاه تعلیموتربیت زمینهای را فراهم کنیم تا دانشآموزان معروفات را بشناسند، این ذهنیت را باید ایجاد کرد که هر کار پسندیدهای که توسط دانشآموزان یا کارکنان در مدرسه ترویج میشود، امربهمعروف است.
وی بیان کرد: اگر دوست شما در حال آبخوردن یا وضوگرفتن بود و شیر آب را باز گذاشته بود، میتوانید او را امربهمعروف و نهیازمنکر کنید تا از اسراف آب جلوگیری شود. اگر در زنگتفریح هیچکس در کلاس نبود و شما نفر آخر از کلاس خارج شدید، میتوانید برقها را خاموش کنید تا در مصرف برق صرفهجویی شود و این امر مصداق بارز امربهمعروف است. ذهن خلاق دانشآموزان یادآور معروف میتواند در ترویج و گسترش امربهمعروف و نهیازمنکر در مدارس اتفاقات ارزندهای را رقم بزند.
در ادامه سید علیرضا نقیبی، معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزشوپرورش ناحیه ۵ مشهد عنوان کرد: امربهمعروف و نهیازمنکر کردن بهصورت تیمی و گروهی بهمراتب مؤثرتر از امربهمعروف کردن فردی است. هنگامی که فعالیتی بهصورت گروهی انجام میشود، از تراوش تفکرات جمعی خلق، راهحل و ایده جدید شکوفا میشود.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی فرمودند منتظران مصلح خود باید صالح باشند. باتوجهبه این سخن همه ما باید تلاش کنیم تا جامعه سالمی را ایجاد و زمینه ظهور امامزمان (عج) را فراهم کنیم. چیزی که جامعه را به نابودی میکشاند، بیتفاوتی افراد جامعه است.
نقیبی اذعان کرد: هر پیام شامل ۳ عنصر فرستنده، گیرنده و پیام است که اگر هرکدام از این عنصرها دچار اشکال شوند، پیام بهدرستی منتقل نمیشود. باید بهگونهای امربهمعروف و نهیازمنکر کنید تا فرد مقابل با تمام وجود آن را بپذیرد. یکی از شیوههای امربهمعروف و نهیازمنکر کردن زبان بدن و اشاره است. برای تذکردادن میتوانید در مرحله اول خودتان روسری یا مقنعهتان را مرتب کنید و از فرد تذکر شونده بپرسید که آیا روسری من مرتب است؟
نرجس وطن خواهان، دبیر شورای امربهمعروف و نهیازمنکر آموزشوپرورش ناحیه ۵ مشهد در ادامه این جلسه اظهار کرد: امربهمعروف و نهیازمنکر یک حکم عقلی و کار انسانی است؛ زیرا اگر فردی ببیند که شخصی در حال سقوط در چاه است، فوراً دست آن شخص را میگیرد. انسانیت ما اقتضا میکند که نسبت به یکدیگر بیتفاوت نباشیم.
وی افزود: امربهمعروف و نهیازمنکر ارزش انسان را بهمراتب بالاتر میبرد. اگر اسلام را بهمثابه یک درخت در نظر بگیریم، اصولدین تنه درخت و فروع دین شاخههای آن هستند. امربهمعروف و نهیازمنکر دو فریضه مهم در فروع دین هستند.
خبرنگار/ محدثه رأفتی خداپرست