به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، ضمیمه شماره 27 نشریه تحلیلی "بصائر" ویژه اساتید شبکه جهاد تبیین و به همت معاونت تبیین و گفتمانسازی سازمان بسیج اساتید کشور، هفته چهارم آبان ماه 1403منتشر شد.
در ضمیمه 27 با موضوعات رسالتهای تفکر و فرهنگ بسیجی و در امیدآفرینی و مقابله با مشکلات کنونی موارد زیر عنوان شده است :
مقدمه
بسیج در گام اول انقلاب اسلامی، به مثابه «نیروی درونزای کشور» در حوزهها و مسائل مختلف انقلاب و نظام، یکی از ارکان و ستونهای پیشبرنده و پیشرونده نظام و کشور بوده است. بر همین اساس، اکنون که انقلاب اسلامی در یک نبرد ترکیبی با دو محور جنگ اقتصادی (تحریم) و جنگ روانی – شناختی (تحریف) درگیر با جبههی دشمنان میباشد؛ جنگی که در آن، علاوه بر معیشت و اقتصاد، امید مردم هم نشانه گرفته شده است، اتکا به تفکر و فرهنگ بسیجی، همچون گذشته میتواند ضامن عبور موفق از این شرایط برساختهای باشد که جریان تحریم و تحریف ایجاد کرده است.
بر این اساس، در متن حاضر تلاش میشود تا به این سؤال پاسخ داده شود که تفکر و فرهنگ بسیجی بهمنظور امیدآفرینی و حل مشکلات کنونی در کشور چه ظرفیتهایی دارد و چه نقشی میتواند داشته باشد؟ فرض اساسی این نوشتار و در عین حال، هدف از آن عبارت است از اینکه بسیج با توجه به جایگاه و پیشینهی درخشانی که دارد، در تلاش برای امیدآفرینی باید بکوشد تا به موفقیت رویکرد نگاه به درون که از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته، کمک کند.
چیستی تفکر و فرهنگ بسیجی و شاخصهای آن از دیدگاه امامین انقلاب اسلامی
«فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت است، فرهنگ شجاعت است، فرهنگ غیرت است، فرهنگ استقلال و آزادگی است. فرهنگ اسیر خواستههای حقیر نشدن است. خواستههای زندگی برای همه مهم است، اما آنچه مهمتر است آرمانها است، ارزشها، هدف است؛ آنها را باید مقدم داشت.» (فرهنگ بسیجی در کلام رهبری، صص 11-14)
ایشان در تعریفی جامعتر، فرهنگ بسیجی را اینگونه تعریف کردهاند: «فرهنگ بسیجی یعنی آن مجموعهی معرفتها و روشها و منشهایی که میتواند مجموعههای عظیمی را در ملت به وجود بیاورد که تضمینکنندهی حرکت مستقیم و پایدار اسلامی آن ملت باشند. این یک تفکر است.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار نمونه بسیج، 06/09/1390)
از دیدگاه امام خمینی (ره) نیز بسیج بسی گستردهتر بوده و هویت فرهنگی دارد تا نهادی و ساختاری. از ایشان:
«بسیجی» تنها کسی نیست که در این مجموعه یا نهاد تشکیلاتی و سازمانی وارد شده باشد و عضوی از این نهاد قلمداد شود بلکه تمام ضعفای عالم، پابرهنگان درمانده و انسانهای دربند و مظلوم در برابر دیکتاتورها و ظالمین، «بسیجی» هستند؛ زیرا موجودات آگاه، عاقل، مختار، عدالتخواه و ظلمستیز میباشند.
گفتنیست متن کامل این مجموعه از طریق لینک زیر در دسترس اساتید و علاقهمند قرار گرفته است.
https://basijasatid.ir/node/88747