مدیریت مادرانه برای استقبال از بهار

مادران با مدیریتی که دارند میتوانند فعالیتهای استقبال از بهار و سال جدید از خانهتکانی گرفته تا برنامهریزی برای دید و بازدیدهای نوروزی و مسافرت را به خاطرهای دلپذیر تبدیل و دخل و خرج خانواده را مدیریت کنند
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان- نزدیک سال نو که میشود بیتردید مادرها حتی از پدرها که در عمل نانآور خانوادهاند و مسئولیت سنگین تأمین مالی اعضای خانواده را بر دوش دارند هم دغدغههایشان بیشتر است؛ مادرانی که با دوسه فرزند قد و نیمقد و با هجوم نیازهای القایی فضای مجازی باید نیازهایشان را با درآمد محدود خانواده هماهنگ و در نهایت شرایط را به گونهای مدیریت کنند که همه چیز خوب باشد و همه اعضای خانواده راضی باشند و از همه مهمتر بتوانند در میان اعضای فامیل، دوستان و آشنایان هم به شکلی آبرومندانه مراسمهای نوروزی را بجا بیاورند و خلاصه همه چیز را مدیریت کنند، به همین خاطر هم است که مادرها از روزهای منتهی به اسفند ماه دست به کار میشوند تا به نوعی با کمترین هزینه بتوانند خانه و خانواده را نو نوار کنند و برای پذیرایی از میهمانان نوروزی یا برای سفر نوروزی برنامهریزی داشته باشند و اوضاع را مدیریت کنند. خلاصه اینکه هیچ کس نمیتواند انکار کند حال و هوای نوروز از خانهتکانی و خریدهای عیدانه گرفته تا چیدن سفره هفتسین و برنامهریزی برای پذیرایی از میهمانها و دید و بازدیدهای نوروزی، همه و همه موضوعاتی است که فقط با یک مدیریت زنانه یا بهتر بگوییم مادرانه مهیا میشود؛ مادرانی که درآمد ناچیز پدر خانواده را به گونهای مدیریت میکنند که همه چیز مرتب و منظم باشد و نوروز به همه اعضای خانواده خوش بگذرد، حتی اگر در این بین خودشان اذیت بشوند و مجبور باشند یک لباس و کیف و کفش را برای چند سال استفاده کنند یا آخرین نفر سر سفره بیایند و کمترین سهم از خوراکیهای خوشمزه را به خودشان اختصاص دهند.
این روزها درست در شرایطی که همه خودشان را برای روزهای پایانی سال آماده میکنند و بدوبدوهای آخر سالی در خانوادهها از همیشه بیشتر شده است، مادران خانه به عنوان مدیران عاطفی و اقتصادی خانواده نقشی بسیار پررنگ و تأثیرگذار دارند و میتوانند در شرایط اقتصادی سخت کنونی به گونهای فضای خانه و خانواده را مدیریت کنند که با کمترین هزینهکرد بتوان به بهترین نتیجه رسید و هم اعضای خانواده و بچهها بتوانند سال جدید را به خوبی آغاز کنند و هم فشار اقتصادی کمتری به پدر خانواده به عنوان مسئول و تأمین کننده مالی اعضای خانواده وارد شود. مادرانی که چه شاغل باشند و چه خانهدار فرقی نمیکند چراکه در هر صورت مدیریت اقتصاد خانواده در دست آنهاست و شرایط را به گونهای مدیریت میکنند که بتوانند با منابع محدود خروجی نامحدود داشته باشند و همه چیز را در حد اعلای خود باشد.
ماه پرشور و نشاط اسفند
همیشه اسفند ماهها با شور و نشاط و جنشی خاص همراه است. همه در تکاپو هستند خودشان را برای سال جدید آماده کنند و خانهتکانی و مهیا شدن برای برپایی دید و بازدیدهای نوروزی از ویژگیهای خاص این ماه است. در چنین شرایطی است که مادرها نقشی محوریتر از همیشه پیدا میکنند و تمامی این امور با مدیریت و تحت نظارت مادر خانواده است که به سر و سامان میرسد، به خصوص که امسال همراهی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان حال و هوای ویژهتری به این ایام داده است و اعضای خانواده به واسطه رمضانی شدن ایام نوروز بیشتر از همیشه باهم همدل و همراه میشوند و دورهمیهای افطاری و سحری و کنار هم بودنها برای خانهتکانی و آماده کردن خانه برای استقبال از بهار، با حال و هوایی متفاوت و معنوی همراه است.
مادران خانه اگرچه عمده بار مدیریت خانه و خانواده را خود بر دوش دارند، اما در مقاطعی مانند نوروز با همراهی سایر اعضای خانواده برای نظافت و تغییر در خانه به استقبال بهار میروند. همین کارهای سادهای که در قبال خانهتکانی با همراهی اعضای خانواده انجام میشود، میتواند تأثیر بسزایی در بهبود روحیه اعضای خانواده، بازی و نشاط و همدلی را در بین آنها به شکل قابل ملاحظهای پررنگتر کند. در کنار این خیلی وقتها این مادران خانه هستند که با کمترین هزینه سعی میکنند خانه و خانواده را نونوار و به نوعی فضا را برای عید نوروز آماده کنند.
مادران در مرکز قاب خاطرات نوروزی
شاید در ذهن همه ما نوروز با تصویری از مادرمان پای چرخ خیاطی گره خورده است. همان چرخ خیاطیهای سیاهی که با چرخاندن دستههایشان صدای تلکوتلکشان درمیآمد و آهستهآهسته شروع میکردند به بخیه زدن به پارچهها؛ پارچههایی که بعضیهایشان بنا بود بر تن تشکها بنشینند و ملحفه شوند و گاهی وقتها هم دامنی پرچین و گلگلی میشدند تا لبخند را روی لبهای دختر کوچک خانه بنشانند یا چادری که بر سر دختر بزرگتر زینت میشد. همچنانکه لباس راحتی پدر و پسر خانواده هم مانند لباسهای پر چین و زیبای دختران همه هنر دست مادر بود؛ مادرانی که شاید خیلی وقتها خودشان لباس سال قبل را بر تن میکردند، اما دلشان نمیآمد لباس بچهها نونوار نشود و به همین خاطر هم هر طور شده سعی میکردند لبخند بر لب بچههای خانواده بنشیند و در این بین مراقب بودند عرق شرم بر پیشانی مرد خانه ننشیند، به همین خاطر هم حتی شده با سرهمبندی پیراهن فرزند بزرگتر برای بچه کوچک خانه یا ترفندهای دیگری که بلد بودند همچون یک تردست قابل کاری کنند که همه چیز بر وفق مراد همه اعضای خانواده پیش برود.
هنر کدبانوگری مادران ایرانی برای نوروز
امروز هم مادران همان روحیه را دارند و در ایام اسفند ماه در تلاشند به گونهای شرایط را مدیریت کنند که همه چیز به شکلی درست و بموقع و به قول قدیمیها آبرومندانه برگزار شود. بر همین اساس هم آنها برنامهریزی و سعی میکنند با روشهایی مثل تغییر دکوراسیون خانه و تمیزکاری و خانهتکانی فضای خانه را تغییر و تحولی بدهند؛ تغییراتی که خیلی وقتها بیهیچ هزینهای و با کمی خلاقیت و شم مادرانه میتواند حس خوب تازگی و متفاوت بودن را ایجاد کند.
همچنانکه خیلی وقتها نیازی نیست برای لباس عید بچهها خیلی هزینه کرد و سر تا پای لباس آنها را تغییر داد بلکه مادران هنرمند ایرانی در دوران ما هم خیلیهایشان با هنر خیاطی آشنا هستند و خودشان دست به کار میشوند و برای بچهها لباس عید میدوزند تا لبخند را روی لبهای آنها بیاورند. برای پذیرایی سفره نوروزی هم بسیاری از مادران ایرانی با کدبانوگری خاص خود انواع و اقسام شیرینیهای خانگی را با کمترین هزینه در خانه درست میکنند و هم کدبانوگری و هنرشان را به میهمانان نوروزی نشان میدهند و هم آداب میزبانی را بجا میآورند.
«نوروز» فرصتی برای انجام فعالیتهای اقتصادی
ایام نوروز برای بسیاری از خانمهای خلاق و مادرانی که میخواهند در این اوضاع اقتصادی کمکخرج خانه و خانواده باشند، فرصت خوبی است با خلاقیتشان سفرههای هفتسین خلاقانه درست کنند و در فضای مجازی یا بازارهای محلی به فروش برسانند. همچنانکه شیرینیهای خانگی و به خصوص طعمهای نوستالژیک محلی طرفداران فراوانی دارد و کدبانوهایی که توانمندی درست کردن این شیرینیها را دارند، علاوه بر اینکه میتوانند با درست کردن این شیرینیها به صرفهجویی در هزینههای خانواده کمک کنند، با فروش آنها به قنادیها، در فضای مجازی و بازارهای محلی میتوانند کسب درآمد و به اقتصاد خانواده هم کمک کنند. علاوه بر اینها در روزهای پایانی سال معمولاً خوراکیهایی مانند سمنو بازارش حسابی داغ میشود و میتواند گزینه مناسبی برای یک کسب درآمد فصلی برای بانوان خانهدار به شمار رود.
صد البته که تقارن ایام نوروز با ماه مبارک رمضان هم فرصت خوبی است تا بازارچههای خیریه و محلی راهاندازی شود، خوراکیهای ویژه این ماه مانند شیرینیهای خاص سفره رمضان مثل زولبیا و بامیه یا حلوا و به خصوص شیرینیهای سنتی مثل رنگینگ شیرازی، رشته خوشکار گیلانی و خوراکیهایی از این دست است. علاوه بر اینکه انواع آشهای محلی مثل آش دوغ و انار یا آش رشته و حلیم و انواع سوپها از جمله خوراکیهای پرطرفدار ماه مبارک رمضان هستند که میتوانند برای خانمهای خانهدار منبع درآمد خوبی به شمار بیایند، البته مشروط بر اینکه شرایط فروش آن مهیا شود و بتوانند در قالب همکاری با اغذیهفروشیها یا در بازارچههای محلی و حاشیه مساجد و اماکنی که شهرداریهای میتوانند در اختیارشان قرار دهند، به تهیه و فروش این خوراکیها اقدام کنند. خیلی وقتها این ایام با عنایت به افزایش عرضه و تقاضا فرصت خوبی است تا زنان خانهدار و خانمهایی که شغل رسمی ندارند، بتوانند از این مسیر در مشاغل خانگی و غیررسمی وارد شوند و علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده و داشتن درآمد برای خودشان از این مسیر به اقتصاد جامعه هم کمک کنند.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار