به گزارش خبرگزاری بسیج، طی سالهای اخیر، روحانیون جوان و جهادگر بسیجی با حضور گسترده خود در مساجد، مدارس و مناطق کمبرخوردار کشور، به یکی از ارکان اصلی فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و تربیتی تبدیل شدهاند.
این طلاب با هدف ترویج معارف دینی، تقویت هویت اسلامی و مقابله با آسیبهای اجتماعی، اقدام به طراحی و اجرای برنامههای آموزشی، تبلیغی و جهادی کردهاند و روز به روز بر عمق تأثیرگذاری آنها در جامعه افزوده میشود.
حضور پررنگ طلاب جوان در جریان فرهنگسازی مساجد، بهویژه در مناطق محروم، نهتنها باعث احیای نقش تاریخی این پایگاههای مذهبی شده، بلکه آنها را به کانون روشنگری، تربیت نسل جوان و جبهه مقابله با آسیبهای اجتماعی تبدیل کرده است.
از آموزش قرآن کریم و احکام اسلامی گرفته تا جلسات مشاورههای خانوادگی، تربیت حافظان قرآن، کمک آموزشی به کودکان محروم و ایجاد گروههای جهادی، این طلبهها عملاً در میدان عمل به مسئولیتهای خود عمل کردهاند.
این جریان زنده، نهتنها در داخل کشور، بلکه در سطح جهان اسلام، به الگویی موفق برای ترویج دین، تبلیغ گفتمان انقلابی و سبک زندگی اسلامی تبدیل شده است؛ این در حالی است که رسانهها و ابزارهای فرهنگی وابسته به دشمنان انقلاب اسلامی، به دنبال تغییر سبک زندگی و هویت جوانان هستند. طلاب جهادگر با تلاشهای خستگیناپذیر خویش، پرچمدار و پیشگام نهضت بیداری فرهنگی شدهاند.
حجتالاسلام یوسفی؛ نمونهای از یک طلبه جهادگر بسیجی
یکی از نمونههای موفق تبلیغ در این عرصه، حجتالاسلام مجید یوسفی طلبه جوان و جهادگر بسیجی بیرجندی است که از سال ۱۳۸۶ وارد مسیر تبلیغ شده و با روحیهای جهادی در عرصههای مختلف فرهنگی و اجتماعی در حال فعالیت است.
حجتالاسلام یوسفی درباره ورودش به این مسیر اظهار داشت: متولد سال ۱۳۶۸ هستم و یک خانواده سه فرزندی دارم، در سال چهارم طلبگی ملبس شدم و بعد از چند هفته ازدواج کردم. مسیر و علاقه من به حوزه، به واسطه اخلاق خوب و معرفت یکی از مبلغان دینی در ماه محرم و صفر آغاز شد، پیش از آن هیچ شناختی از حوزه علمیه نداشتم و حتی علاقهای به ورود به این مسیر نداشتم. اما دیدن رفتار اخلاقی، اثرگذاری تبلیغات دینی و معرفت آن مبلغ، نگاه من را به حوزه علمیه تغییر داد و باعث شد قدم در راه طلبگی بگذارم.
وی همچنین از مخالفتهای خانوادگی در آغاز مسیر طلبگی سخن گفت و ادامه داد: بهعنوان اولین نفر از اقوام که به این مسیر قدم گذاشتم، با مخالفتهای زیادی روبهرو شدم. اما با توکل به خداوند توانستم بر این موانع غلبه کنم و مسیر طلبگی را با جدیت ادامه دهم.
این طلبه جوان از نخستین فعالیت تبلیغی رسمیاش گفت و یادآور شد: از سال دوم طلبگی، بهصورت رسمی وارد عرصه تبلیغ شدم. اولین محل فعالیت من، مسجد خواجهها در محله چهاردرخت بیرجند بود. آنجا با نونهالان محله کار کردم و پس از مدتی به علت استقبال گسترده بچهها، محل فعالیت تبلیغی به مسجد چهاردرخت منتقل شد.
تربیت حافظان قرآن، طلبهها و دانشجویان انقلابی
حجتالاسلام یوسفی درباره نتایج چشمگیر فعالیتهای تبلیغی خود در مسجد چهاردرخت بیرجند توضیح داد: امر تبلیغ در مسجد چهاردرخت نتایج تربیتی قابلتوجهی به همراه داشت، از تربیت حافظان و قاریان قرآن و طلبهها گرفته تا دانشجویان و ورزشکاران انقلابی، این دستاوردها نشان داد تلاش برای تربیت نیروهای متعهد و انقلابی، بهترین سرمایهگذاری فرهنگی در مناطق محروم است.
وی سپس به سایر فعالیتهای تبلیغی خود اشاره کرد و گفت: بعد از مسجد چهاردرخت، به روستای فدشک در شهرستان خوسف اعزام شدم و یک سال در آنجا مشغول تبلیغ بودم. همچنین در سازمان زندانهای استان چهار سال مسئولیت تبلیغ را بر عهده داشتم و در مرزهای استان به فعالیتهای فرهنگی پرداختم، علاوه بر این بیش از دو سال در مدارس، دانشگاهها و اداره بسیج فعالیت تبلیغی داشتم. اکنون نیز امامت مسجد مولیالموحدین بیرجند را بر عهده دارم و در قالب برنامههای تبلیغی و تبیینی، به انجام وظایف دینی و اجتماعی مشغول هستم.
حجتالاسلام یوسفی با اشاره به فعالیتهای گسترده خود در مسجد مولیالموحدین بیرجند، ابراز کرد: تمرکز برنامههای ما در این مسجد بر تربیت نیروی انقلابی است. جلسات بصیرتی از جمله سخنرانیهای دینی، رفع شبهات، پرداختن به امر ازدواج و وساطت میان افراد همکفو، کمک به نیازمندان و رسیدگی به امور سالمندان از جمله مهمترین برنامههای جاری در این مسجد است.
وی سپس برنامههای دیگر مسجد مولیالموحدین را چنین تشریح کرد: برگزاری حلقههای معرفتی برای نوجوانان و جوانان، برنامههای مناسبتی، مذهبی و سیاسی، کارگاههای مهارتآموزی و توانمندسازی اقتصادی، مشاوره خانواده و ازدواج، مشاوره اقتصادی و آموزشی، و رصد آسیبهای اجتماعی منطقه را نیز در دستور کار داریم. تلاش ما این است که در حد توان خود، جامعه را به سمت تحقق تمدن اسلامی سوق دهیم و شخصیتهایی همچون شهید سلیمانی، سیدحسن نصرالله و شهید حججی تربیت کنیم.
تلخیها و شیرینیهای مسیری پرچالش
این طلبه جهادگر با اشاره به دشواریهای مسیر تبلیغ اظهار کرد: در این مسیر، افرادی بودند که به ظاهر همراه بودند اما در پشت پرده سنگاندازی میکردند؛ افرادی که انتظار حمایت از آنها داشتیم، ضربات سنگینی وارد کردند، این اتفاقات تلخ، از بزرگترین دشواریهای کار تبلیغی است.
وی تصریح کرد: با این حال، شیرینیهای فعالیت تبلیغی به انسان قوت قلب میدهد تا این مسیر را ادامه دهد. بهترین شیرینی این کار، دیدن نتایج مثبت و اثرگذاری فعالیتهای تبلیغی است. وظیفه ما تبلیغ و خدمت به مردم است و زمانی که به نتیجه مطلوب برسیم، تمام سختیهای مسیر فراموش میشود. بهعنوان مثال، در اوایل کار، فردی که علاقه افراطی به بنده داشت، باعث نگرانی من میشد. اما بعد از شش سال متوجه شدم که این شخص حافظ کل قرآن کریم شده، مهارتهای ارزشمندی یاد گرفته و وارد مسیر موفقیت شده است؛ این دستاورد، تمام فشارها و تلخیها را از ذهن من پاک کرد.
حجتالاسلام یوسفی با اشاره به آسیبهای فضای مجازی به خصوص در نسل جوان، بیان کرد: فضای مجازی شبهات بسیاری را برای نوجوانان و دانشآموزان ایجاد کرده است. این مسئله، یکی از چالشهای اصلی جامعه امروز است، باید سواد رسانهای را به خانوادهها و نسل جدید آموزش دهیم تا از خطرات فضای مجازی در امان بمانند.
وی همچنین به مشکلات اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مسائل مهم جامعه، معضل اقتصاد است. در همین راستا، ما به سمت برگزاری کلاسهای اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی خانوادهها حرکت کردهایم و مشاورههای اقتصادی به افراد ارائه میدهیم.
این طلبه جوان تأکید کرد: خانوادهمحور کردن برنامهها را در دستور کار داریم تا مشارکت خانوادهها در فعالیتهای فرهنگی افزایش یابد. پیوند میان نسل جدید و خانوادهها باید مستحکمتر شود تا بتوانیم آیندهای مبتنی بر تمدن اسلامی و ارزشهای انقلابی رقم بزنیم.
حوزه نیوز