به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد تقی غضنفری امام جمعه محمدشهر، مبنی بر تقوا و توفیق الهی و مسائل شهری و منطقهای، به شرح زیر است:
همهى برادران و خواهران عزیز نمازگزار و خود را دعوت و توصیه میکنم به حفظ تقواى الهى؛ این اصلِ حرکت یک انسان به سمت کمال و تعالى است.
اگر به توفیق الهى بتوانیم در عمل فردى، در عمل جمعى، در کار سیاسى، در کار اجتماعى، رعایت تقواى الهى را بکنیم، همهى خیرات و همهى الطاف الهى شامل حال ما خواهد شد.
درود و رحمت خداوند و ارواح مطهر شهدا عزیز و گرانقدر محمد شهر و حومه درود میفرستبم به روح ملکوای بنیانگذار جمهوری اسلامی امام امت رضوان الله سلام به محضر امام زمان و نائب برحق ولی امر مسلمین رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله عظما الامام خامنهای
۱۱ ذی القعدة ولادت حضرت امام رضا علیه السلام (۱۴۸) هـ ق)
لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتَّى تَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصال:
مؤمن مؤمن واقعی نیست مگر آن که سه خصلت در او باشد ۱ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. ۳ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ.
سنتی از پروردگارش و سنتی از پیامبرش و سنتی از امامش فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمَانُ سِرِّهِ، اما سنت پروردگارش، پوشاندن راز خود است.
وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النَّاسِ، اما سنت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است.
وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیْهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَاءِ.
اما سنت امامش صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. ۳۳۹ (امالی صدوق، ج ۱، ص)
خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ
عفو و گذشت را پیشه کن و به کار پسندیده فرمان ده و از نادانان روی بگردان اعراف ۱۹۹
بیانی از آیه شریفه:
یکی از ارزشهای مهم اسلامی که موجب انسجام اجتماعی میشود و دلهای افراد را به یکدیگر نزدیک میکند موضوع مردم داری است.
مردم داری به این معناست که همه افراد جامعه، مخصوصاً مسئولان به فکر یکدیگر باشند و همدیگر را از صمیم قلب دوست داشته باشند. بر همین اساس خداوند متعال در آیه ۱۹۹ سوره مبارکه اعراف به سه ویژگی برجسته اشاره میکند که این سه ویژگی میتواند منشأ برکات فراوانی در جامعه اسلامی شود.
این سه ویژگی عبارتاند از:
۱. عفو و بخشش ممکن است در میان افراد جامعه کسانی باشند که به انسان بدی کردهاند و چه بسا پشیمان هم شدهاند.
در این صورت ویژگی عفو و بخشش باعث انتشار مهربانی در جامعه میشود و دلها را به هم نزدیک میکند، در مقابل این ویژگی سختگیری کردن و نپذیرفتن عذر خطاکار موجب فاصله دلها از یکدیگر میشود و روابط افراد جامعه را به سردی مبتلا میکند.
۲. دعوت مردم به خوبیها یکی دیگر از ویژگیهای پسندیدهای که قرآن کریم بر آن تأکید کرده ویژگی دعوت مردم به خوبیها است.
اگر همه افراد جامعه خود را موظف به دعوت دیگران به کارهای خوب بدانند، خوبی در جامعه انتشار مییابد و همگان به یکدیگر خوبی میکنند و در نتیجه فضای جامعه فضای دلپذیری میشود و زندگی در چنین فضایی بسیار لذت بخش است.
محبت خدا و البته محبت مردم را به سمت آدم میکشاند یک تیر و دو نشان چه چیزی بهتر از این؟!
سه مهارت مردم داری در یک آیه:
۱ مهارت گذشت
خداوند متعال در قرآن کریم سه مهارت مردم داری را به ما آموزش میدهد.
مهارت اول میفرماید: (خُذِ الْعَفْوَ). علامه طباطبایی شه میفرماید همیشه بدیهایی را که دیگران در حقت میکنند، نادیده بگیر و از اینکه بخواهی انتقام بگیری خودداری کن ما در مدرسه و در خانه آموزش میبینیم که چطور حق خودمان را بگیریم.
مامان به بچه میگوید مراقب باش کسی حقت را نخورد.
البته معلوم است که مقابل دشمنان باید از حقت دفاع کنی، اما میان دوستان چه باید کرد؟
امام باقر میفرمایند: من در برابر کارهایی از غلام و خانوادهام صبر میکنم که از حنظل تلختر است؛ زیرا انسان به واسطه صبرش به مقام روزه دار شب زنده دار و مرتبه شهیدی که در رکاب محمد شمشیر زده است دست مییابد.
گاهی خانم و آقا در خانه حاضر نیستند از حق خود بگذرند حق طلب میشوند نمیتوانند همسرشان را ببخشند.
به صورت طبیعی در خانه زن و مرد ممکن است، چون ارتباط بیشتری با هم دارند یک جاهایی پا روی حق همدیگر بگذارند.
حالا شما تصورش را بکن خانم و آقا نخواهند همدیگر را ببخشند نخواهند بدیهای همدیگر را ندید بگیرند.
چه اتفاقی میافتد؟ خانه میشود میدان جنگ بعد، چطور توقع داریم بچهها مردم داری را یاد بگیرند؟ کجا؟ از نگذشتن پدر و مادر؟
۲ـ دعوت مردم به خوبیها
مهارت دوم دعوت مردم به خوبی هاست میفرماید: «وَأْمرُ بِالْعُرْفِ) چرا امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شده است؟ چون ما آموزش چندانی ندیدیم که اول امر به معروف کنیم مستقیم رفتیم سراغ نهی از منکر یعنی قسمت سخت ماجرا البته چندان سخت نیست ولی علامه طباطبایی ته میفرماید: منظور از این بخش آیه این است که اولاً به تمام معروفها و نیکیها امر بکند و در ثانی خود امر کردن هم به نحو معروف باشد، نه به نحو منکر و ناپسند. بعد اگر همه افراد جامعه خود را موظف به دعوت دیگران به کارهای خوب بدانند خوبی در جامعه انتشار مییابد و همگان به یکدیگر خوبی میکنند و در نتیجه فضای جامعه فضای دلپذیری میشود و زندگی در چنین فضایی بسیار لذت بخش است.
۳ـ بی اعتنایی به نادانان
مهارت سومی که در مردم داری قرآن به ما آموزش میدهد، مهارت بی اعتنایی به کسانی است که نمیدانند میفرماید: (وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ».
میدانیم که در هر جامعهای اشخاصی وجود دارند که از عقل کافی برخوردار نیستند و رفتارهای سبک سرانه از آنان سرمیزند چه کنیم؟ با آنها بجنگیم؟ یا آنها را به حال خودشان رها کنیم؟ بعضی دنبال جلب توجه هستند و رفتار نمایشی دارند بزرگترین ادب کردن آنها بی توجهی به آنها است.
گاهی برخی سلبریتیها میخواهند با رفتارهای غیر معقولانه جلب توجه کنند.
هر کس خودش را با ما بداند و خدا را اطاعت نکند از ما نیست.
هفته پیش رو آغاز هفته جمعیت است (۲۴) تا ۳۰ اردیبهشت))
از توصیههای مهم رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار هیئت دولت چهاردهم توجه به مسئله جمعیت و اقدام برای جلوگیری از مسئله پیری زودهنگام بود.
ایشان فرمودند: «یک» نکته هم مسئلهی مهم جمعیت و مسئلهی پیری زودهنگام کشور است که خیلی مهم است چهل سال قبل نرخ رشد جمعیتمان ۵۰۳ درصد بوده که از نرخهای خیلی بالا است.
خب یک عدهای دستپاچه شدند و یک مقرراتی را گذاشتند و یک محدودیتهایی را ایجاد کردند.
اما یک روز هم جمعیت متوقف میشود یا دارد به طرف عقب میرود، کشور به سمت پیری میرود، اینجا باید بلافاصله مقررات را طبق نیاز کشور تغییر بدهید.
آسیبهای متوجه والدین آسیبهای اجتماعی
آسیبهای متوجه فرزندان
۱. فشار نگهداری از سالمندان در آینده
۲ـنبود شبکه حمایتی خویشاوندی
۳ـتنهایی در طول زندگی
۴ـضعف در مهارتهای اجتماعی
۵ـوابستگی افراطی به دوستان یا والدین
تحمیل همه انتظارات والدین بر یک یا دو فرزند
نداشتن هم بازی در خانه بلوغ زودرس گوشه گیری افسردگی لوس شدن فرزند و. از دیگر آسیبهای این پدیده هستند.
جایگزینی فرزند دوم با تلویزیون موبایل و تبلت این جایگزینی نه تنها کمکی به رشد روانی کودک نمیکند بلکه آسیبهای جدی بر ذهن و شخصیت او وارد میسازد.
راهکارهای عملی برای صرفه جویی
در خانه استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف مانند سردوشهای کم مصرف اجتناب از شست و شوی غیر ضروری ظروف و لباسها، و تعمیر نشتیها میتواند مصرف خانگی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
در کشاورزی توسعه آبیاری نوین مانند سیستمهای قطرهای و کشت محصولات کم آب بر میتواند هدر رفت آب را به حداقل برساند.
خوزستان با استفاده از این روشها یک میلیارد متر مکعب ذخیره آب اضافی ایجاد کرد.
در صنعت بازچرخانی آب و استفاده از فناوریهای کم آب بر مصرف صنعتی را کاهش میدهد.
مشارکت اجتماعی جلب مشارکت مردم و کشاورزان، مشابه الگوی خوزستان در تصمیم گیریهای محلی برای مدیریت آب سرمایه اجتماعی لازم برای عبور از بحران را فراهم میکند.