۰۲ / خرداد / ۱۴۰۴ - 23 May 2025
03:02
کد خبر : 9689652
۲۲:۳۴

۱۴۰۴/۰۳/۰۱

توسعه دیپلماسی بندری جایگاه ایران در بازارهای تجاری منطقه‌ای را تقویت می‌کند

عضو هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و عمان گفت: تقویت دیپلماسی اقتصادی بندری ابزاری کلیدی برای حفظ و ارتقای سهم ایران در بازارهای تجاری منطقه‌ای است.

شهلا عموری پنج‌شنبه اول خرداد در نشست تخصصی توسعه همکاری‌های اقتصادی استان‌های جنوبی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس خطاب به معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به برگزاری جلسه هماهنگی روسای اتاق‌های بازرگانی ۱۰ استان جنوبی کشور به میزبانی اهواز اشاره و اظهار کرد: این نشست گامی موثر در جهت هم‌افزایی ظرفیت‌های منطقه‌ای و آغاز فرآیند برنامه‌ریزی منسجم در چارچوب دبیرخانه اتاق‌های مشترک جنوب کشور بود.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از راهبردهای منطقه‌ای برای رونق اقتصادی جنوب کشور، خاطرنشان کرد: طرح‌هایی نظیر ایجاد "خط سبز گمرکی" و استقرار سازوکار دیپلماسی بندر-بندر، نه‌تنها تسهیل‌کننده صادرات هستند بلکه می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در تثبیت موقعیت ایران در زنجیره تجارت منطقه‌ای ایفا کنند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز همچنین از کندی روند تخصیص ارز، پیچیدگی فرآیند ثبت سفارش و انباشت مشکلات فعالان اقتصادی انتقاد کرد و افزود: انتظار می‌رفت نمایندگان دولت در خصوص اقدامات عملی برای رفع این موانع شفاف‌سازی کنند. متاسفانه پاسخ مشخصی در این زمینه از سوی دولت ارائه نشده و بخش خصوصی همچنان در انتظار اقدام عملی باقی مانده است.

عضو هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و عمان، با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به‌فرد استان‌های جنوبی در حوزه تجارت فرامرزی ادامه داد: استقرار رایزنان اقتصادی اختصاصی در سفارت‌خانه‌های ایران برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناطق جنوبی، بهره‌گیری از ظرفیت اقوام بومی در توسعه فرهنگی و اقتصادی با کشورهای منطقه، اجرای دیپلماسی اقتصادی بندر-بندر برای ایجاد پیمان‌های همکاری مستقیم میان بنادر جنوبی ایران و بنادر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، ایجاد خط سبز گمرکی خلیج‌فارس جهت صادرات سریع و مستقیم کالاهای تولیدی استان‌های جنوبی باید از سوی سیاست‌گذاران بخش دولتی کشورمان در بخش تجارت خارجی مورد توجه قرار گیرد.

عموری با تاکید بر اهمیت ایجاد بازارچه‌های صادراتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نظیر اروندکنار، بندر امام، کیش و قشم، اظهار کرد: حضور برندهای منطقه‌ای در این بازارچه‌ها، می‌تواند نقش مهمی در تسهیل ارتباط مستقیم با بازارهای کشورهای خلیج فارس ایفا کند.

وی همچنین خواستار تصویب سند همکاری میان شهرهای ساحلی ایران و اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خلیج فارس شد و پیشنهاد داد تفاهم‌نامه‌هایی با شوراهای تجاری قطر، عمان، کویت و دیگر همسایگان منطقه‌ای منعقد شود.

در بخش پایانی این نشست، عموری با اشاره به ظرفیت‌های فناورانه جنوب کشور، خواستار توجه ویژه به ایجاد منطقه ویژه صادرات خدمات و محصولات دیجیتال شد و گفت: با ایجاد پلتفرم‌های تخصصی صادرات نرم‌افزار و خدمات دیجیتال از جنوب ایران و پشتیبانی وزارتخانه‌های ذیربط و اتاق‌های بازرگانی، می‌توان گام بلندی در مسیر توسعه دیپلماسی اقتصادی دیجیتال برداشت.

امیر ضیغمی
خبرنگار: امیر ضیغمی

گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید