۱۴ / خرداد / ۱۴۰۴ - 04 June 2025
09:15
کد خبر : 9691895
۱۳:۳۲

۱۴۰۴/۰۳/۱۲

عملیاتی‌شدن ۵ اثر رویداد آبینو در جهت ترویج معروف صرفه‌جویی در مصرف آب

رئیس شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شرکت آب‌وفاضلاب مشهد گفت: ۵ اثر رویداد آبینو عملیاتی و تبدیل به تولید محصول شده تا از آن برای آموزش و ترویج معروف فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد مقدس؛ حسین اسماعیلیان، رئیس شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد در جلسه اعطای احکام شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر این شرکت که با حضور دبیر، قائم‌مقام دبیر و مسئولین ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان برگزار شد، اظهار کرد: اکنون در شرایط تنش آبی سختی قرار داریم. سه تابستان سخت گذشته را بدون قطع و جیره‌بندی آب پشت سر گذاشتیم و این مهم با تلاش‌های همکاران و همراهی مردم با شرکت آب‌وفاضلاب میسر شده است.

وی افزود: به دلیل افزوده‌شدن مسائل و کمبودهای سال‌های گذشته به سال جاری، تابستان سختی را در پیش خواهیم داشت. تاکنون کل بارندگی در حوزه مشهد ۱۳۷ میلی‌متر بوده که حدود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. بیش از ۴۳ درصد نسبت به دوره بلندمدت آماری کاهش بارندگی داشته‌ایم.

اسماعیلیان تصریح کرد: ذخیره سدها در حد متوسط ۸ و نیم درصد است. سد دوستی یکی از مهم‌ترین منابع تأمین‌کننده آب مشهد است. پویش‌های مختلفی از جمله شعار مصرف آب نصف را در سال گذشته برگزار و سعی کردیم با مردم شفاف‌تر در خصوص این موضوع صحبت کنیم و آنها را به مشارکت دعوت کنیم و به نتایج خوبی دست یافتیم.

وی ادامه داد: در حوزه آب در کلان‌شهر مشهد، در سال گذشته شاهد کاهش مصرف آب بودیم، حتی در سال ۱۴۰۳ که بیماری کرونا تقریباً از بین رفته بود و زائران زیادی به مشهد سفر می‌کردند، اما با تمام این وجود نسبت به سال گذشته آب کمتری استحصال کردیم و از سدها و منابع آب زیر زمینی استفاده کردیم. به طور متوسط مصرف آب ۶ درصد در کاربری مسکونی یا غیرمسکونی کاهش داشت و در ماه‌های گرم نیز مصرف آب ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد. امسال نیز علی‌رغم همه محدودیت‌ها بتوانیم توجه و حساسیت مردم را از راه درست به این موضوع جلب کنیم و طوری مدیریت کینم که مشکلی برای تأمین آب به وجود نیاید و شاهد تابستان همراه با قطع آب نباشیم.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد ذکر کرد: ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با ظرفیت‌های بالای خود می‌تواند به ما کمک بسیاری کند. حدود ۲۵ دستگاه از جمله صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، امور مساجد از لحاظ مسائل فنی و فرهنگی می‌توانند در حوزه آب تأثیرگذار باشند و تفاهم‌نامه‌هایی دراین‌خصوص امضا شده است. با همکاری اداره امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی، برای امام جماعات مساجد بازدید میدانی و جلسات آموزشی برگزار می‌شود تا مسائل آب را به‌صورت کامل برای آنان تشریح کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم با همکاری ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بتوانیم به نحو درست مسئله حساسیت آب را به مردم منتقل کنیم. ما معتقد هستیم آنچه که از زبان عوامل ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای مردم تبیین و بیان می‌شود، اثربخشی آن به‌مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

اسماعیلیان با اشاره به استفاده از رویکردهای جدید و نوین در این حوزه اذعان کرد: رویداد آبینو یک فعالیت خلاقانه بود که ایده‌ها، افکار و خلاقیت‌های جدید در حوزه مسائل فرهنگ‌سازی و آموزش را از بدنه نخبگانی جامعه دریافت کردیم. این رویداد برای دومین سال در سطح ملی برگزار شد. در سال گذشته ۶ اثر را انتخاب کردیم که ۵ اثر آن عمدتاً در حوزه فضای مجازی تبدیل به تولید محصول شده تا از آن برای و آموزش و ترویج معروف فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب استفاده کنیم.

وی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب به موضوع هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت هوشمند آب مشهد یک مرکز بی‌نظیر در کشور است. یکی از ابزارهای بسیار مهم مدیریت آب در کلان‌شهر مشهد که قطعاً اگر این ابزار وجود نداشت، چالش‌های جدی در حوزه آب داشتیم. تقریباً از سال ۱۳۹۷ استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای مدیریت آب مشهد با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی که در مشهد بود، مورد توجه قرار گرفت و عملی شد. بخشی از کارهایی که در مدیریت آب شهر مشهد انجام می‌دهیم، برگرفته از هوش مصنوعی است و این موضوع به‌شدت درحال‌توسعه است.

خبرنگار: محدثه رأفتی خداپرست


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید