مسابقات انتخابی تیم کشتی بسیج استان قزوین برگزار شد
شهیده زینب نبیزاده، معلمی بیادعا
شهیده زینب نبیزاده، از معلمان متعهد و محبوب دبیرستان شاهد صابرین و فراست منطقه یک تهران، بانویی نجیب و روشنضمیر بود که با تمام وجود در مسیر تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم گام برداشت.
در حمله وحشیانه و جنایتبار رژیم صهیونیستی به شهرک چمران، این بانوی فرهیخته به همراه دو فرزند دلبندش و همسر فرهیختهاش، دکتر محمدرضا ذاکریان، نخبه علمی کشور و پژوهشگری متعهد، به شهادت رسیدند.
خانم گلستان داودی، خبرنگار رسانه بسیج فرهنگیان در گفتگو با خانم طاهری، مدیر دبیرستان شاهد صابرین، به بررسی ویژگی های این شهید معلم در فضای مدرسه پرداخته است.
داودی: ابتدا خودتان را معرفی کنید .
طاهری: باسلام اینجانب معصومه سادات طاهری، مدیر دبیرستان شاهد صابرین و دارای دکترای ادبیات عرب. همچنین مدرس دانشگاه فرهنگیان هستم و سالها در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت داشتهام
---
داودی: شما چطور با شهیده آشنا شدید؟
طاهری: اولین بار که با خانم نبیزاده آشنا شدم، جذب آرامش و وقار در رفتارش شدم. برخورد اولمان در جلسهای آموزشی بود که ایشان با دقت و احترام به نظرات همه گوش میدادند و با تحلیلهای دقیق، دیدگاههای خود را مطرح میکردند.
داودی: چه ویژگیهای شخصیتی و رفتاری شهیده برای شما خیلی مورد توجه بود ؟
طاهری: ایشان بسیارصبور، متعهد، مسئولیتپذیر، باحجاب و الگویی کامل برای دختران مدرسه. نظم و انضباط در کارش موج میزد و انتقادپذیریاش او را به انسانی رشد یافته تبدیل کرده بود.
داودی: تعامل شهیده با همکاران در محیط مدرسه چگونه بود؟؟
طاهری: ایشان در برخورد با همکاران، بسیار محترمانه و فروتن بود. هیچگاه تفاوتی میان افراد قائل نمیشد و با نگاهی معلمانه و انسانی به همه مینگریست به صحبتهای بقیه خوب گوش میداد. همکاران او را به عنوان فردی قابل اعتماد میشناختند.
داودی: از نظر شما تدریس و نگاه شهیده به کلاس درس چگونه بود؟
طاهری: تدریس برای زینب فقط انتقال دانش نبود، بلکه فرصتی برای تربیت و رشد فکری دانشآموزان بود. در کلاس درس، با دقت به سوالات پاسخ میداد و حتی در تصحیح اوراق، با وسواس و دقت بالا عمل میکرد. او دائما دانش آموزان را ترغیب به فعالیت میکرد.
داودی: چه تواناییها و ارزشهای الهامبخش از شهیده روا میتوانید نام ببرید که الهامبخش دیگران باشد؟
طاهری: ازتوانایی های ایشان میتوانم به این موارد اشاره کنم:
- تحلیلگری تربیتی: دیدگاههای دقیق و عمیق در حوزه تعلیم و تربیت
- تربیت عملی: پرورش فرزند محجبه با باور قلبی
- مسئولیتپذیری فراتر از وظیفه: مشارکت فعال در امور مدرسه
- گوش دادن فعال: احترام به تفاوتها و تقویت همدلی
- نگاه انسانی به دانشآموزان: سنجش شخصیت بهجای نمره
داودی: آیا شهیده تأثیربر فضای مدرسه داشت؟
طاهری: بله، حضور او باعث شکلگیری محیطی سرشار از احترام، همدلی و نظم شد. دانشآموزان احساس امنیت و ارزشمندی میکردند، همکاران او را حلقهی اتصال دلها میدانستند، و فرهنگ گفتوگو و مسئولیتپذیری در مدرسه تقویت شد.
پس از شهادتش، مدرسه به فضایی برای تأمل و عزت تبدیل شد.
داودی: آیا رفتار خاصی از شهیده وجود دارد که مسئولیتپذیری اجتماعی ایشان رو نشان دهد؟
طاهری: بله، یکی از این موارد تربیت دختر پنج-شش سالهاش به صورت محجبه بود نشان از تعهد اجتماعی و تربیتی او داشت. همچنین حضور فعال در جلسات مدرسه و گوش دادن به نظرات مختلف، گواهی بر مسئولیتپذیریاش بود. ضمن اینکه بیشتر از وظیفه در تصحیح اوراق امتحان نهایی کمک میکرد که کار زمین نماند.
داودی: به عنوان مدیر مدرسه آیا خاطرهای از شهیده بصورت مشخص در ذهنتان هست که روایت کنید؟
طاهری: بله روزی یکی از دانشآموزان ما با مشکلات خانوادگی به مدرسه آمده بود. زینب با صبر و محبت، ساعتها با او صحبت کرد و حتی بعد از مدرسه با خانوادهاش تماس گرفت تا کمک کند. این رفتار، چهره واقعی یک معلم متعهد را نشان داد.
همچنین یکبار هنگامی که به اتفاق دخترش به دفتر برای خداحافظی آمد من با تعجب از دخترش به دلیل حجاب زیبایش استقبال کردم و هدیه ای به او تقدیم نمودم. در جواب من شهیده زینب نبی زاده ضمن تشکر گفت که او وظیفه و تکلیفش را انجام میدهد.
داودی: چه چیزی در شهیده باعث شد که شما ایشان را آینده دار ببینید؟
طاهری: حقیقت میتوانم بگویم در یکی از جلسات آموزشی، دیدگاههای عمیق و تحلیلمحور زینب درباره تربیت دینی و اخلاقی دانشآموزان، نشان داد که او فراتر از یک معلم معمولی است و آیندهای روشن در مسیر تعلیم و تربیت دارد.
داودی: تاثیر خبر شهادت ایشان در مدرسه چگونه بود؟
طاهری: شهادت زینب موجی از اندوه و تأمل را در مدرسه ایجاد کرد. دانشآموزان، والدین و همکاران با اشک و اندوه، اما با افتخار، یاد او را گرامی داشتند. او به نماد ایثار و تعهد تبدیل شد.
داودی: بعنوان مدیر چه پیامی از زندگی شهیده میتوانید برای نسل های بعدی داشته باشید ؟
طاهری: زندگی زینب پیام روشنی دارد: معلم بودن فقط تدریس نیست، بلکه تربیت، عشق، مسئولیتپذیری و ایثار است. او نشان داد که حتی در سختترین شرایط، میتوان انسان ماند و الهامبخش بود.
داودی: چه رفتارهایی از ایشان به مولفه های تربیتی دانش آموزان تبدیل شد ؟
طاهری: نظم، دقت در کار، احترام به تفاوتها، تربیت دینی فرزندان، و گوش دادن فعال به دیگران رفتارهایی بودند که اکنون به اصول تربیتی مدرسه تبدیل شدهاند.
داودی: اگربخوایم قسمتی از زندگی شهیده را به روایت تصویری یا صوتی تبدیل کنیم از نظر شما کدوم بخش است؟
طاهری: اگر بخواهم بخشی از زندگی شهید را روایت کنم، لحظهای را انتخاب میکنم که او با دختر پنجسالهاش درباره حجاب، وظیفهای در قبال حکم خدا، صحبت میکرد. این صحنه نشاندهنده عمق تربیت و باورهای اوست.
داودی: شهیده را در سه کلمه برای ما تداعی کنید؟
طاهری: تعهد، اخلاق، ایثار.
---
داودی: آیا جملهای یا نقل قولی از شهیده را به یاد دارید که برای ما نقل کنید؟
طاهری: بله ایشان همیشه میگفتند که *«دانشآموزانم را نه با نمره، بلکه با نگاه انسانی میسنجم.»*
داودی: درپایان چه پیامی از زندگی شهیده را میتوانیم به نسل حاضر منتقل کنیم؟
طاهری: زینب نبیزاده، معلمی بود که تربیت را زیست میکرد، او فقط آموزش نمیداد. او همچنان در قلبها و مسیر تربیتی مدرسه زنده است.
زینب نبیزاده به ما آموخت که حتی در دل جنگ، میتوان معلمی بود که عشق، تربیت و انسانیت را به نسل آینده منتقل کند. او زنده است، در قلبهای ما و در مسیر تربیتی که ادامه میدهیم.