خبرهای داغ:
بیابانی در گفتگو با خبرگزاری بسیج؛

پوشش مناسب زمینه حضور اجتماعی مطمئن را برای بانوان ایجاد می‌کند

مسئول بسیج جامعه زنان گفت: پوشش مناسب زمینه های حضور اجتماعی مطمئن را برای زنان در جامعه محیا می کند چرا که می توان گفت حجاب عاملی برای امنیت روانی زنان، مردان و خانواده ها است.
کد خبر: ۹۴۴۵۹۵۲
|
۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵

مینا بیابانی، مسئول بسیج جامعه زنان در گفتگو با خیرگزاری بسیج در خصوص حجاب و عفاف و ارتباط آن با جامعه اظهار کرد: نوع پوشش در هر جامعه نشان دهنده و معرف اعتقادات، باورها و فرهنگ آن جامعه است.

بیابانی افزود: در همه ادیان الهی و حتی بعضی از مکاتب بشری موضوع پوشش در ردیف موضوعات مهم و ارزشمند آن ها قرار دارد چرا که حجاب و عفاف به عنوان مبحثی مهم که در ارتباط مستقیم با نوع جهان بینی آن مکاتب وجود دارد مطرح است. پوشش مناسب زمینه های حضور اجتماعی مطمئن را برای زنان در جامعه محیا می کند چرا که می توان گفت حجاب عاملی برای امنیت روانی زنان، مردان و خانواده ها است.

وی با بیان اینکه بانوان بر اساس توانمندی های خود به رشد و تجلی میرسند گفت: جامعه ای که دارای امنیت روانی و اجتماعی است زن را بنا بر ماهیت مناسب و در شان خودش می‌پذیرد و به فکر، اندیشه، مهارت و توانمندی های زن در انجام فعالیت و مسؤلیت های او بها می دهد نه به ظاهر و جسم آن لذا در چنین جامعه ای زن می تواند رشد کند و قابلیت و توانمندی های واقعی خودش را پیدا کند. بانوان می توانند  اوقاتی را که برای توجه  بیش از حد ظاهر خود می گذارند را صرف رشد و تجلی توانمندی های خود کنند و به ارتقای روحی، توانمندی های فکری و مهارتی خودش بپردازد. رعایت حجاب و پوشش مناسب می تواند چنین شرایطی را برای افراد و جامعه فراهم کند.

مسئول بسیج جامعه زنان ادامه داد: سالیان زیادی است که نظام سرمایه داری برای استیلای جهان و رسیدن به منافع خودش با حربه های مختلفی سعی در استحاله فرهنگی در کشور ها به ویژه کشورهای مسلمان کرده است.

بیابانی در ادامه  افزود: می توان گفت  یکی از مجاری نفوذ در مسیر استحاله جوامع، نفوذ فرهنگی و تغییر در سبک زندگی افراد است؛ تحولات فرهنگی در بین زنان جامعه به واسطه این که زنان به عنوان محور اصلی  خانواده هستند و نقش بسیار مهمی را در تربیت نسل ها آینده دارند قابل توجه است و آنان از تاثیرات بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل در دهه های اخیر زنان به عنوان اهداف مهم در صدر تهاجم های دشمن قرار گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: طرح حقوق زنان به عنوان دست آویزی برای ایجاد تغییر در بافت اجتماعی و فرهنگی جوامع است که در لابه لای آن موضوعات، به حق و ناحق مطرح می شود تا مسائل اساسی و درست در آن کم رنگ تر دیده شود و از این طریق دشمن فضای غبار آلودی را ایجاد کند تا بتواند طعمه خودش را در این فضای غبار آلود صید کند.

مسئول بسیج جامعه زنان در ادامه گفت: از جمله مصادیقی که در این میان قابل طرح است موضوع پوشش و حجاب است هر چند موضوع پوشش  مسئله عمومی است و تنها انحصار به زنان ندارد در واقع موضوع پوشش هم به زنان مربوط می شود و هم به مردان در جوامع با توجه به حساسیت های که در این میان مطرح است زنان در بازی های سیاسی، بهره برداری های اقتصادی و نظام سرمایه داری بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

پوشش مناسب زمینه حضور اجتماعی مطمئن را برای بانوان ایجاد می‌کند

بیابانی افزود: دشمنان بهره برداری سیاسی اقتصادی خودشان را از نوع پوشش، لباس دختران و پسران جوامع می‌برند و در مجموع این دسته از مسائل در واقع منافع خودشان را تامین می کنند. متاسفانه مزدوران داخلی هم راستای با دشمن مشغول فعالیت هستند و قصد دارن که در یک جور چین مشترک براندازی نظام را در کنار هم قرار دهند و با اعلام نافرمانی آشکارا دختران و پسران جامعه را به  بازی بگیرند تا به اهدافشان برسند، به همین دلیل موضوعی کاملا اعتقادی و فرهنگی در کشور ما تبدیل به مسئله سیاسی می شود.

وی گفت: موضوع حجاب و عفاف موضوعی کاملا اعتقادی و فرهنگی است که به دلیل عدم تبیین صحیح توسط متولیان فرهنگی این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است. در کشور ما در این زمینه سال ها است که قوانین جامع  تدوین شده است از سال ۸۴ که مصوبه ۴۲۷ و به دنبال آن سال ۹۸ مکمل این موضوع که مصوبه ۸۲۰  تدوین شده است که برای دستگاه ها، سازمان ها و نهاد های متعددی در امر توسعه حجاب و عفاف وظایف تعیین شده است اما متاسفانه قانونگذار خود نسبت به اجرای آن و نظارت به عملکرد متولیان بی توجه بوده است دستگاه های دولتی نسبت به کارکنان خود کمترین توجه را نداشته‌‌ و نظارتی بر نحوه حضور کارکنان در ادارات و اماکن تحت مسئولیت وجود ندارد.

مسئول بسیج جامعه زنان با بیان اینکه تولیدات فرهنگی در این زمینه نقش مهمی را دارد عنوان کرد: تولیدات فرهنگی در انواع مختلف بدون نظارت به بازار عرض می شوند و در اختیار کودکان، نوجوانان و جامعه قرار می گیرند. ما در وضعیت پوشاک اوضاع ناهنجاری را داریم و پوشاک بدونه هیچ ضابطه و چهار چوبی فرهنگی تولید می شوند و بعد به بازار عرضه می شوند و همین طور موضوع فضای مجازی که به مفهموم واقعی رها شده است.

بیابانی تاکید کرد: مبحث پوشش تنها، نماد ظاهری از آسیب های اجتماعی است که در عرصه حجاب و عفاف قابل مشاهده است و اگر مسائل بنیادین و زیر ساختی فرهنگی از قبیل نظارت بر فضای مجازی و تولیدات عفیفانه اقلام فرهنگی مورد توجه قرار نگیرد دشمن سنگرهای فرهنگی و اعتقادی ما را مورد هجوم قرار می دهد و در بعضی از موارد هم موفق به تاثیر گذاری در آن می شود.

وی در پایان گفت: طبیعی است که با اقدام همه جانبه نهاد ها و دستگاه‌های متولی این امر می تواند آرام آرام و با مرور زمان نه به شکل دفعی و در آن واحد تغییرات ایجاد شود بلکه این تغییرات نیاز به کار فرهنگی و استمرار فعالیت دارد. باید تقابلی که در سال ها و دهه ها در این موضوع صورت گرفته است جبران شود تا ما بتوانیم به نقطه حداقلی برسیم. آگاهی بخشی به جامعه و آشنا کردن احاد جامعه نسبت به احکام اسلامی  مسائل فرهنگی و طراحی های که دشمن انجام می دهد در واقع جهاد تببین و روایتگر می تواند راه حل اساسی و مهم در این زمینه باشد.

مسئول بسیج جامعه زنان  افزود: اهتمام همه نهاد ها و دستگاه ها برای اجرای شدن وظایف و مسولیت های که در قانون برای آن ها دیده شده است یکی از الزامات تحقق جامعه با کمترین آسیب اجتماعی در این زمینه است.

بیابانی با اظهار امیدواری گفت: متولیان امر نسبت به این موضوع توجه ویژه ای را داشته باشند. بسیج در تمامی مراحل سعی کرده است که به وظایف خود عمل کند.

خبرنگار:محمد محسنی/

ارسال نظرات