محدود شدن سرمایههای جامعه به عدهای خاص با اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد
وی افزود: میفرماید این آسمان و زمین به حق خلق شد تا حکومت عقل و عدل را در دنیا و ضرورت معاد را ثابت کند، میفرماید نظم عمیق علمی در جهان حاکم است و در برخی آیات گاه به صورت موجبه و گاه به صورت سالبه میفرماید که ما آسمان و زمین را به حق خلق کردیم، یعنی ساختار داخلی آسمان و زمین حق و هدفمند است.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «قُلْ أَئِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ ﴿9﴾»، ابراز کرد: یعنی این نظام پوچ نیست و این نظام هدفمند است و این نظام باطل و یاوه نیست که هر کس بیاید هر کاری بکند و مسؤول نباشد، جایی هم که میخواهد مبدأ را ثابت کند از نظم عمیق و ریاضی جهان صحبت میکند، در این بخش میفرماید ما آسمان و زمین را با تدبیر آفریدیم که اثباتکننده نظم ربوبی است.
وی با قرائت آیه «وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِینَ ﴿10﴾»، اظهار کرد: این که فرمود اقوات را در چهار روز قرار دادیم و بعد در کنار آن «سواء للسائلین» را ذکر کرد، یعنی این که هم برابر نیاز جامعه و افراد و موجودات جماد، نبات و حیوان روزی دادیم و این که هر کس به اندازه سؤال و استعداد و کوشش و تلاش خود بهرهمند است، ما کم ندادیم.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: هر چه که نیازشان بود خلق کردیم، موجودات زمین هر چه خواستند خداوند خلق کردند، این نیست که به زبان تکوین موجودات از خداوند چیزی بخواهند و خداوند خلق نکنند، همه موجودات عائله خداوند هستند.
همه باید امکان فعالیت اقتصادی را داشته باشند
وی بیان کرد: همه مار و عقرب در دستگاه خداوند پرونده دارند، هیچ موجودی را خداوند بیروزی نگذاشته است، هر موجودی که روزی میطلبد در دستگاه خداوند پرونده دارد، همه اینها به زبان تکوین از خداوند روزی طلب میکنند و خداوند هم پاسخ اینها را داد و میدهد.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات بیان کرد: الان سه فکر و مکتب در عالم حاکم است، یکی مکتب کاپیتال و نظام سرمایهدار غرب و دیگر مکتب سوسیالیسم که مکتب اشتراکی شرق است، و یکی هم مکتب اسلامی که نه شرقی و نه غربی است.
وی ادامه داد: نه نظام سرمایهداری حق است که افراد به ستوه بیایند که بگویند چون روزی کم است و ما از دیگران بهتریم باید با نظام سرمایهداری جهان را اداره کنیم، نه سرمایهسالاری حق است که غرب مبتلا است و نه دولتسالاری که شرق گرفتار آن است، حق است بلکه مکتب اسلام حق است.
حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیات ابتدایی سوره مبارکه حشر خاطرنشان کرد: در سوره حشر فرمود ثروت دنیا نباید در گروه یک عده خاص قرار گیرد، خواه آن گروه خاص سرمایهداران غرب باشند، خواه دولتهای شرق باشند، این سرمایه به منزله خون جامعه است که باید در تمام رگها حرکت کند، اگر بخشی از جامعه از این سرمایه محروم باشد، فلج است، این سرمایه را «دوله» نامید چون باید در میان جامعه بگردد و تداول پیدا کند.
وی گفت: در نظام سوسیالیسم شرق سرمایه از دولتی به دولت دیگر میرسد نه این که از مردم به مردم برسد یا از جامعهای به جامعه دیگر برسد، مردم در بهرهبرداری از نعمتهای الهی یکسان هستند، راه حوزه علمیه برای همه باز است اما هر کس به اندازه استعداد خود بهره میگیرد، راه درس خواندن برای همه باز است، راه کسب و تجارت هم باید برای همه باز باشد، راه بانکها و وامها نیز باید برای همه باز باشد که سرمایه بین یک عده خاص نچرخد، اگر این گونه باشد اقتصاد مقاومتی سامان میپذیرد و اگر این گونه نشود، یک جا فلج است و یک جا خون فراوان وجود دارد.
مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیه «ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِیَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ ﴿11﴾»، ادامه داد: درباره آسمانها خصیصهای است که درباره زمین نیست، امر زمین را وحی نکرد خداوند تا بحث شود که این وحی را چه کسی فرستاد اما درباره آسمان در آیه 12 فرمود امر هر آسمانی را ما وحی فرستادیم، در سوره مبارکه نجم درباره فرشتههای آسمان سخن به میان آمده است.
پرتاب شهابها به سمت شیاطین
وی با اشاره به آیه «فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی کُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ ﴿12﴾»، گفت: در هر آسمانی یک سلسله فرشتگانی هستند، شاید گیرندگان وحی آسمانها این فرشتگان باشند که در آسمانها مستقر هستند، درباره زمین این مطالب را نفرمود.
حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: فرمود در آسمانها ارزاق ظاهری و معنوی شما در آسمان است و از آسمان برای شما میآید، فرشتگانی را در آسمانها خلق کرده که این امور را بر عهده بگیرد، شاید ولی هر عصری در زمین کار فرشته در آسمان را میکند که در سوره مبارکه قدر به آن اشاره شده است.
وی با تأکید بر این که رزق علمی و بدنی ما در آسمانها است و درهای این آسمان هم بر روی کفار باز نمیشود، ابراز کرد: غیر از این منظومههای که اهل نجوم و هیئات بررسی میکنند و ماهوارهها به آن جا رفتند، آسمانهایی است که در آن بر روی کفار باز نمیشود و امر الهی بر آن وحی میشود.
وی درباره پرتاب شهابها به سمت شیاطین برای نشنیدن وحی ادامه داد: درست است که وحی امر مجردی است و زمان و زمین برای آنان یکسان است، اما گیرندگان وحی یک سرزمین مناسب و زمان مناسبی میخواهند که این مکان و سرزمین خصیصهای دارد.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات گفت: ابلیسها و زیردستان آنان بخشهایی از این وحی را اطلاع داشتند، آنان اگر بخواهند وحی بگیرند، یک منطقه مناسب و زمان مناسبی لازم است که قرب به آسمانهای بالایی زمینه این استعداد را فراهم میکند اما خداوند با این شهابها نمیگذارد.
وی با اشاره به این که همان طور که کفار وارد حرم الهی نمیشوند اگر شیاطین بخواهند بالاتر بروند، آن جا جای وحی نیست اما این زمینه مناسب است برای وحییابی، افزود: خداوند نگفت که این ستاره را پرت میکنیم، بلکه شهابسنگهایی که به سمت شیاطین پرتاب میشود، الان پر از نیروهای محافظ است که شیاطین نمیتوانند بروند.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: در سوره مبارکه ملک فرمود ما آسمان دنیا را با چراغهایی زینت بخشیدیم و این چراغها را وسیلهای برای رجم شیاطین قرار دادیم، این جا جایی برای تشبیه نیست، شیاطین بالاخره باید بالا بروند، آن که کره مریخ را بالا میرود و وجب به وجب میپیماید این هنوز در زمین است، آن آسمانی که بر روی کفار باز نمیشود، جایی برای کفار ندارد.
وی بیان کرد: ما انسانها از آسمان اول با خبر هستیم، از آسمانهای ششگانه دیگر باخبر نیستیم، درهای آسمانها به روی کفار باز نمیشود، مانند این که در حرم بر روی کفار باز نمیشود منتها این جا تشریع است و در بحث آسمان مسأله تکوین است و احدی قدرت تخطی ندارد، آن کافری که به کره ماه رفته است، زمینی فکر میکند، این از بحثهای عمیق قرآنی است.
اهل دنیا گرفتار اعتباریات میشوند
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که برخی در زمین زندگی میکنند، زیر آسمان زندگی میکنند و با آب و هوا و دریا و صحرا کار دارند، ادامه داد: اینها اهل حقیقت و مؤمن هستند و اگر جهانبینی داشته باشند، حکیم هستند و اگر معرفتشناسی داشته باشند از شک و سفسطه مبرا هستند، برخی در زمین و زیر آسمان زندگی نمیکنند و با دریا و صحرا کاری ندارند، برخی با دنیا سر و کار دارند، دنیا جای بازی است.
وی گفت: دنیا جز بازیچه چیز دیگری نیست، نوجوانی که افتاد در مسأله بازی تا دوران پیشکسوتی با بازی زندگی کرده است، میدان بازی چه قدر است، کی گل زده است؟ عرض دروازه چه قدر است؟ کی برنده و کی بازنده است؟ اینها همه اعتباریات است و قرارداد است، اینها بازیچه است، از نوجوانی تا پیشکسوتی در اعتبارات یعنی هیچ و پوچ زندگی میکند، اگر هم فکری داشت، فکر فلسفی ندارد، فکر سفسطه و اعتباریات است.
حضرت آیتالله جوادی آملی در پایان گفت: اگر کسی هم خدای ناکرده به حوزه بیاید و فکر اعظم و حجت و آیتالله و اینها باشد، یا به دانشگاه برود و فکر استادیاری و استاد و مانند آن باشد، بازی کرده است، او در دنیا زندگی کرده است و سرانجام هم پوچ میمیرد، در آخر هم سرگردان است، برخی در دنیا و برخی در زمین زندگی میکنند، آنان که در زمین زندگی میکنند، با آیات الهی زندگی میکنند و اهل آخرت هستند اما برخی تنها اهل دنیا هستند.