به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی علی عسگری اظهار کرد: با توجه به نقش و شرح وظایف نظارتی سازمان هواپیمائی کشوری بر نحوه پرواز هواپیماهای شرکتهای داخلی، دستورالعمل بازرسی در مسیر توسط خلبانان و کارشناسان این سازمان به مرحله اجرا درآمد.
وی افزود: تاکنون بازرسی به صورت زمینی و قبل از پرواز صورت می گرفت اما با صدور دستورالعمل جدید، خلبانان دفتر عملیات پرواز با حضور در واحد دیسپچ شرکت هواپیمایی به همراه خدمه پرواز کارخود را شروع می کنند.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی بازرس ارزیابی نحوه کار و صلاحیت کلی خدمه پرواز است و سپس بازرس به همراه خدمه پرواز وارد هواپیما شده و بر نحوه انجام دستورالعملها و چکهای قبل از پرواز مطابق دستورالعملهای کارخانه سازنده (FCOM) نظارت می کند.
مدیرکل دفتر عملیات پرواز سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: خلبانان سازمان هواپیمایی کشوری از رعایت تمامی جوانب عملیاتی مطابق با دستورات مقررتوسط شرکت هواپیمایی که قبلا مورد تائید سازمان واقع شده اند اطمینان می یابند.
علی عسگری افزود: در طول پرواز از تجهیزات اضطراری هواپیما و دستورالعملهای کلی کابین مسافر شامل تمهیدات لازم در منطقه آشپزخانه هواپیما و نحوه استفاده از صندلی های مهمانداران، تجهیزات سرویس دهی و طرز چیدمان بارحمل شده توسط مسافر، نحوه سرویس دهی و مراقبت ازمسافران، کنترل علائم و دستورات شامل بسته بودن کمربندها، نکشیدن سیگار و علائم خروج اضطراری بازدید و مورد ارزیابی قرار می دهند .
وی ادامه داد: خلبانان این سازمان درطول پرواز کلیه مکالمات را بررسی و نحوه سرویس دهی واحدهای مراقبت پرواز و سایر ارگا نهای ذیربط را ارزیابی کرده و در صورت مشاهده هر نوع کاستی که بتواند ایمنی پرواز را به مخاطره اندازد مراتب را سریعا به مقامات ذیربط گزارش می کند.
به گفته وی، در پایان پرواز، بازرس نتیجه حاصله از بازرسی خود را با تکمیل کردن چک لیست مربوطه به اطلاع خلبان فرمانده هواپیما رسانده و پس از مراجعت به دفتر یافته های بازرسی به شرکت هواپیمایی مربوطه ارسال می شود تا واحدهای ذیربط در شرکت به رفع نواقص بپردازند.