مدیر برنامه ترویج زایمان طبیعی خبر داد:

سیر افزایشی تمایل مادران به زایمان طبیعی

رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت گفت: پس از اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت ماه سال گذشته کلاس‌های آمادگی بارداری ویژه زنان باردار به شکل رایگان در مراکز دولتی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۶۶۶۱
|
۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، فرح بابایی، درباره برگزاری کلاس‌های آمادگی بارداری در کشور گفت: این کلاس‌ها شامل هشت جلسه آموزش دوران بارداری سال ۸۷ در بیمارستان‌های دولتی برگزار شد که محتوای این کلاس‌ها شامل مراقبت‌هایی است که مادران در دوران بارداری نیاز دارند. 

وی ادامه داد: این مراقبت‌ها شامل بهداشت فردی، تغذیه دوران بارداری، سلامت روان در این دوران، موارد مرتبط با زایمان طبیعی، مراقبت از نوزاد پس از زایمان، شیردهی نوزاد و هر آنچه که مادر نیاز دارد تا از خود و جنین بعد از زایمان مراقبت کند در این کلاس‌ها آموزش داده می‌شود. 

آموزش حرکات ورزشی در دوران بارداری
رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت با اشاره به این‌که علاوه بر آموزش تئوریک به مادران باردار در کلاس‌های آمادگی برای بارداری تمرینات بدنی و ورزش‌های خاص دوران بارداری نیز به مادران داده می‌شود، ابراز کرد: به منظور پیشگیری از بیماری‌هایی که مادران باردار با آن مواجه می‌شوند از جمله گرفتگی عضلات پا، کمر دردهای دوران بارداری و همچنین برای آمادگی برای زایمان طبیعی برخی نرمش‌ها به مادران داده می‌شود. 

وی در ادامه افزود: این کلاس‌ها برای مادرانی که فقط به دنبال زایمان طبیعی باشند نیست و محتوای این کلاس‌ها همچنین شامل مادرانی که در گذشته سزارین داشتند و هم اکنون نیز به دنبال سزارین هستند نیز می‌شود. 

این ماما تاکید کرد: آموزش ورزش‌ به زنان باردار کمک می‌کند تا عضلات مادر در دوران بارداری آماده‌تر باشد همچنین به مادر مهارت مقابله با استرس نیز آموزش داده می‌شود و با این کلاس‌ها فرد برخی اطلاعات را تئوری و برخی را عملی آموزش می‌بیند. 

اجرای طرح آموزش ویژه رایگان کشوری به مادران باردار
رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت با بیان این‌که از اردیبهشت ماه سال گذشته که طرح تحول نظام سلامت به اجرا درآمد این کلاس‌ها به شکل رایگان در مراکز دولتی برگزار می‌شود، افزود: به مرور زمان تعداد این کلاس‌ها در حال افزایش است تا همه مادران از این کلاس‌ها بهره‌مند شوند چرا که یکی از دلایل سوق پیدا کردن مادران به سمت سزارین اطلاعات کافی نداشتن مادران از زایمان طبیعی است. 

اجرای طرح همگانی آموزش زنان باردار
وی در ادامه افزود: در گذشته فقط در بیمارستان‌ها طرح کلاس‌های آمادگی برای بارداری اجرا می‌شد اما از انتهای سال گذشته حوزه بهداشت وزارت بهداشت در جهت تکمیل و پوشش بیشتر مادران باردار این طرح را در مراکز بهداشتی نیز اجرایی کرد تا همه مادران باردار بتوانند از آموزش بارداری بهره‌مند شوند. 

بابایی تاکید کرد: در حال حاضر این کلاس‌ها ویژه مادران باردار است و هنوز کلاس‌های ویژه پیش از بارداری را طراحی نکرده‌ایم اما مقرر شده کلاس‌های پس از بارداری را در دستور کار قرار دهیم. 

وی درباره عدم اطلاع همگانی از تشکیل کلاس‌های آمادگی برای بارداری گفت: شاید این موضوع در کلان شهر تهران کمتر اطلاع رسانی شده باشد اما از سال گذشته در شهرهای دیگر این کلاس‌ها با اطلاع رسانی کامل برگزار شده است که باید در تهران نیز اطلاع رسانی بیشتری انجام شود. 

سیر افزایشی تمایل مادران به زایمان طبیعی
رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت اظهار کرد: مادرانی که در این کلاس‌ها آموزش دیده‌اند سیر زایمان بهتری دارند و تعداد مادرانی که زایمان طبیعی انجام داده‌اند بیش از مادران سزارینی بوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار