خبرهای داغ:
حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز1؛

پرداخت به سیره سرداران آذربایجان همیشه تازگی دارد

خبرگزاری بسیج: غرفه‌ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس آذربايجان شرقي(صریر) عنوان سوم را میان ناشران دفاع‌مقدس در ششمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس به دست آورد.
کد خبر: ۸۵۸۰۳۷۳
|
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۱

به همین بهانه با رضا قلیزاده مسئول غرفه و معاون ادبیات و انتشارات این اداره کل که خود نیز از نویسندگان فعال این حوزه است، به صحبت نشستیم تا نظرشان را درباره این نمایشگاه، نحوه‌ انتخاب ناشران برتر و همچنین پيشنهادهاي خود برای نمایشگاه کتاب سال‌های آينده بگویند.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در پنج روز برگزار شد که مدت‌زمان آن کمتر از سال هاي گذشته بود.

از ویژگی‌های خاص این نمایشگاه این بود که؛ کتب و تولیدات مرتبط با یک حوزه‌ خاص به صورت جداگانه در سالن‌های مجزا(کتب آموزشی در سالن امیرکبیر، دیجیتالی در سهند، عمومی، هنری و قرآنی در سالنی دیگر و آثار مرتبط با دفاع‌مقدس در سالن شهریار) در معرض دید عموم قرار گرفته بود.


امسال نمایشگاه ملی کتاب دفاع‌مقدس ششمین دوره‌اش همزمان با سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز برگزار شد که در نوع خود حرکت جالب توجهی بود. از این جهت که، این جریان از تهران خارج و به شهرستان‌ها منتقل شده بود. تعداد ناشران شرکت‌کننده در این حوزه(دولتي و خصوصي) نیز زیاد بودند. تعدادی از ناشران همچون سوره مهر، صریر و نشر 27 با قدرت ظاهر شدند. البته موضوع و محتوای بيشتر کتاب‌های نشر 27 منحصر به لشکر27 تهران می‌شد و برد زیادی در شهرستان‌ها نداشت ولی چون برنامه‌های جانبی موثر و خوبی ترتیب دادند، سبب شد تا میزان فروش زیادی داشته باشند. مثلاً برای کتاب «جیب، تولدی دیگر» برنامه‌ رونمایی ترتیب داده، از مولف آن سردار گلعلی بابایی نیز دعوت کردند تا در تبریز حضور داشته باشد. همین امر موجب شد تا برخی نهادها به تعداد زیاد از کتاب خریداری کنند و میزان فروش نشر 27 بالا برود. میزان فروش از پارامترهای موثر در انتخاب ناشر برتر بود. پارامترهای دیگری همچون غرفه­آرایی و تعداد عناوین نیز دخیل بودند. عامل مهم دیگر رضایت‌مندی مشتری بود. همه‌ این عوامل دست در دست هم داد تا غرفه‌ اداره کل حفظ آثار استان و نشر صریر به عنوان سوم ششمین نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس دست یابد.

جداسازی ناشران دفاع‌مقدس از دیگر انتشارات، حسن و عيب هايي داشت؛ حسن آن این بود که، کسی که دنبال کتاب در این حوزه بود مستقیم به سالن شهریار می‌آمد و عیب آن اين بود كه، مخاطبانی که زیاد در پی چنین موضوعاتی نبودند، به این سالن مراجعه نمی‌کردند، در حالی‌که اگر این ناشران در کنار دیگر غرفه‌ها بودند بازدیدکنندگان ناخودآگاه سری به این غرفه‌ها هم می‌زدند و شاید کتابی توجه‌ آن ها را جلب می‌کرد ولی در نوع خود حرکت خوبی بود. سالن شهریار در این چند روز، محلي برای دیدار رزمندگان با هم و همچنین هنرمندان و نویسندگان این حوزه با همدیگر شده بود.

نکته‌ جالب در چند روز برپایی نمایشگاه، اين بود كه، علیرغم انتشار کتب متعدد درباره زندگینامه و خاطرات سرداران شهید آذربایجانی همچون مهدی باکری و دیگران، مردم همچنان خواستار توليدهاي جدید درباره‌ این بزرگواران هستند. این نشان می‌دهد، مردم ما بسیار فهیم بوده و همواره دنبال شناخت ابعاد جدیدی از سیره و زندگی شهدا هستند. پرداختن به این سرداران، هرگز تازگی خود را از دست نخواهد داد.

همچنین در این نمایشگاه، تعدادی از رزمندگان و شهدا برای نخستين بار به مخاطبان معرفی شدند که شاید تا به حال، اسم اين شهدا و رزمنده ها نیز به گوش آن‌ها نخورده بود. از آن‌جمله می‌توان به کتاب «دل دریایی اصغر»، زندگینامه و خاطرات شهید اصغر علیپور اشاره کرد که از سوي اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی چاپ و منتشر شد. مسئولیت پشتیبانی سالن شهریار بر عهده‌ سپاه عاشورا بود که بسیار خوب و آبرومندانه انجام و بيشتر غرفه‌داران از آن رضایت داشتند.

از نکته‌های جالب و قابل تامل ششمین نمایشگاه دفاع‌مقدس، اجرای نشست‌های جانبی بود. تعدادی از هنرمندان و نویسندگان مطرح و فعال این حوزه هم‌چون گلعلی بابایی، محمدرضا بایرامی، داود امیریان و از هنرمندان و نویسندگان بومی(رضا قلیزاده، محمد رمضانی، صمد رحمانی، داود خدایی، مهدی نورمحمدزاده و معصومه سپهری) در نمایشگاه حضور پیدا کرده و برنامه‌هایی را اجرا كردند.

محتوای بيشتر سخنرانی‌ها درباره‌ کتاب‌های تازه چاپ شده و مسائل روز مبتلا به هنرمندان و مخاطبان بود. ماهیت کار خوب بود ولی متاسفانه اطلاع‌رسانی درست و اصولی در این‌باره صورت نگرفته بود که اگر این‌گونه می‌شد نشست ها با تعداد مخاطب زیادی برگزار شده و علاقه‌مندان بیشتری از برنامه‌ها استفاده می‌کردند.

رضا قليزاده پیشنهاد خود را برای سال‌های آينده اينگونه مطرح كرد كه؛ غرفه‌های ناشران دفاع‌مقدسی از دیگر انتشارات جدا نشده و در فضایی بزرگ‌تر دایر شود.

متأسفانه تبلیغات، خیلی کم و شیوه‌ آن بسیار نادرست بود. می‌توانستیم تبلیغات خود را روی پایگاه‌های بسیج متمرکز كرده و كتاب هاي مورد علاقه و تخفیف‌های ویژه‌ای را به بسیجیان ارائه كنيم تا ترغیب شوند. همچنین می‌توانستیم با تامین اسباب ایاب و ذهاب، بسیجیان ديگر شهرستان‌های استان را به نمایشگاه بیاوریم تا به عنوان يك برنامه اردويي علمي، از نمایشگاه دفاع‌مقدس بازدید کنند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار