خبرهای داغ:
رئیس مجمع واردات:

طرح برچسب اصالت شکست خورد

رئیس مجمع واردات با اشاره به ناکامی طرح برچسب اصالت در مقابله با قاچاق گفت: 500 میلیارد تومان صرف طرحی شد که بعد از 6 سال در حد یک برچسب باقی مانده و نه تنها در مقابله با قاچاق موثر نبوده بلکه موجب تطهیر قاچاق و اصالت دادن به کالاهای غیراصیل شده است.
کد خبر: ۸۵۸۸۹۳۰
|
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا مناقبی در خصوص عدم کارایی طرح برچسب اصالت اظهار داشت: امروز یک اجماع نظر در خصوص برچسب اصالت میان فعالان اقتصادی که کالاهای سلامت را عرضه می کنند وجود دارد و آن این است که این طرح پتانسیل محدودسازی پدیده شوم  قاچاق را ندارد و باید یک نسخه کامل و آزموده شده برای مواجهه با قاچاق درنظر گرفته شود.

به گفته مناقبی این موضوع بارها از سوی فعالان اقتصادی به سازمان های متولی هشدار داده شده است و نامه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی به سازمان غذا و دارو نیز در همین راستا است ولی متاسفانه مسئولان چندان به آن توجه نکردند.

وی با اشاره به دلایل مخالفت فعالان اقتصادی تصریح کرد: عدم امکان تقلب در برچسب ها یک اصل اولیه برای تضمین چنین پروژه هایی است. ولی وقتی برچسبی که می خواهد تضمین کننده اصالت کالا باشد، به شکل تقلبی در بازار عرضه می شود، چگونه می توان تشخیص اصالت کالاها را به آن وابسته کرد؟ چگونه می توان به مصرف کننده اطمینان خاطر داد که این برچسب خودش اصالت دارد؟ آیا می خواهیم برای تایید اصالت برچسب، برچسب دیگری تعریف کنیم؟

رئیس مجمع واردات ادامه داد: از سوی دیگر برچسب اصالت باید این امکان را فراهم سازد که مصرف کننده میان کالای اصلی و کالای قاچاق بتواند تمایز قائل شود. این ادعایی است که طراحان این پروژه در روزهای آغازین اجرای آن مطرح کردند ولی باید عرض کنم بارها برچسب اصالت را تست کرده ایم و متاسفانه نه تنها شاهد پاسخ های نادرست بوده ایم، بلکه حتی نام کالا را هم اشتباه اعلام کرده است. یعنی به طور مثال وقتی برچسب اصالت یک بسته شکلات را تست کرده ایم، پاسخ، نشان دهنده آن بوده که این کالا جزء اقلام آرایشی و بهداشتی است.

وی افزود: آیا با دریافت چنین پاسخ هایی میتوان انتظار داشت که مصرف کننده خرید خود را مبتنی بر پاسخ های برچسب اصالت کند؟ آیا برچسب اصالت توانسته است اطمینان خاطر مصرف کننده را فراهم کند؟

به گفته مناقبی، حتی واردکنندگان نیز از بابت چگونگی پاسخ های استعلام های انجام شده از سوی مصرف کنندگان، دغدغه خاطر دارند. چرا که برخی همکاران ما بدلیل خطای شرکت پشتیبان در پاسخ دهی به استعلام های مصرف کنندگان چار ضرر و زیان شده اند.

مناقبی افزود: علاوه بر این، طرح هایی که برای مقابله با قاچاق ترتیب داده می شوند نباید دست انداز آفرین مسیر تجارت قانونی باشند. در زمانی که واردکننده قانونی منتظر انجام فرایند برچسب اصالت در نوبت است، قاچاقچی با هزینه پایین تر و دردسر کمتر، بازار را از کالای غیر اصیل یا تاریخ مصرف گذشته لبریز می کند. آن وقت بازهم مسئولان می پرسند چرا شرکت های شناسنامه دار در حال خروج از بازار هستند. ضمن اینکه تغییر مکرر روش اجرایی طرح برچسب اصالت موجب سر در گمی واردکنندگان شده است.

رئیس مجمع واردات اضافه کرد: در همه جای دنیا نقش بسته بندی در حفاظت کالاها و جلوگیری از نفوذ آلودگی های محیطی به صراحت به رسمیت شناخته شده است و همه کارخانجات تلاش می کنند هر روز کالای خود را در بسته بندی های بهتر و قوی تر عرضه کنند و با این وجود ما در ایران مجبور هستیم بسته بندی کالاهای سلامت محور را به بهانه نصب برچسب اصالت، باز و سپس مجدد بسته بندی کنیم. این درحالی است که باز شدن یا مخدوش شدن بسته‌بندی محصولات، با استانداردهای کیفیت و سلامت مغایرت جدی دارد.

مناقبی ضمن اشاره به این که درز اطلاعات موجب خاکستری شدن فضای کسب و کار می شود ادامه داد: از منظر فعالیت های تجاری، افشای جزئیات یک فرایند تجاری فقط نزد مراجع حاکمیتی، منطقی است. اما طرح برچسب اصالت موجب افشای اطلاعات همه شرکت های اقتصادی نزد یک شرکت خصوصی بعنوان پشتیبان می شود که صیانت از این اطلاعات واقعا موجب نگرانی فعالان اقتصادی است.

به گفته مناقبی بهتر است اطلاعات گردآوی شده در این طرح نزد سازمان غذا و دارو بعنوان امین شرکت های تولید کننده و وارد کننده پردازش شود.

وی در ادامه با اشاره به این که تحمیل هزینه به مصرف کننده موجب انحراف طرح شده است تاکید کرد: یکی از مهمترین فاکتورها برای اثر بخشی طرح برچسب اصالت آن است که چنین طرحی نباید با رویکرد درامدزایی برای دولت یا بخش خصوصی دنبال شود. در حالی که شرکت‌های مجری این طرح در طول شش سال گذشته بابت نصب برچسب اصالت مبالغی دریافت کرده اند که عملاً باید در خزانه دولت واریز و در سیستم سلامت کشور هزینه می شد ولی تا به امروز هیچ کس حاضر به توضیح درباره نحوه و محل مصرف پول‌های دریافتی از بابت برچسب اصالت نشده است.

رئیس مجمع واردات افزود: کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق معتقد است شرکت‌های وارد کننده از بابت اجرای این طرح سالانه مبلغی بالغ‌بر 500 میلیارد تومان را هزینه کرده اند که این هزینه در واقع بر مردم تحمیل شده است. اما آیا واقعا نتیجه چنین هزینه ای نمره قابل قبولی می گیرد؟

به گفته مناقبی این 500 میلیارد تومان صرف طرحی شده که بعد از شش سال باید بگوییم در حد یک برچسب باقی مانده است.

مناقبی تاکیدکرد: چرا این مبلغ به خزانه دولت واریز نمی شود و صرفاً در شرکت‌های مجری و پشتیبان و سیستم‌های ذی ربط دست‌به‌دست می‌شود؟

رئیس مجمع واردات در پایان تصریح کرد: همه فعالان اقتصادی شناسنامه داری از اجرای طرح هاییکه باهدف مقابله با قاچاق ترتیب داده میشوند استقبال می کنند، اما دلیل اصلی مخالفت با طرح برچسب اصالت این است که اجرای این طرح نه تنها در این راستا موثر نبوده است، بلکه موجب تطهیر قاچاق و اصالت دادن به کالاهای غیر اصیل شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار