كارگردان نمايش«غريب قريب»؛

اگر توجه مولا نبود، نمي توانستم اين نمايش را به روي صحنه ببرم

به بهانه چهارمین سال اجرای نمایش عاشورایی«غریب قریب» که از يكم آذرماه 94 همه روزه از ساعت 18 در خانه تئاتر تبریز به روی صحنه خواهد رفت، خبرگزاري بسيج در آذربايجان شرقي، گفتگويي با نویسنده و کارگردان اين نمايش(احمد مسرت) انجام داده كه متن زير حاصل اين گفتگوست؛
کد خبر: ۸۵۹۶۰۴۱
|
۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸

از اجرای سال گذشته بگوئيد و اينكه استقبال مردم چگونه بود

سال گذشته اين نمايش علاوه بر خانه هنر تبریز، درفرهنگسرای الغدیر و همایش زینبیون دانشگاه تبریز و اماکن مختلف(به دعوت نهادهای مردمی) اجرا و با استقبال زياد مردم روبرو شد كه به اعتقاد بنده، اقبال عمومی مخاطب نسبت به اینگونه کارها ناشی از عشق مردم به حماسه عاشوراو سرورآزادگان از یک طرف و عطش دانستن و آگاهی واقعی وقایع از طرف دیگر است و این وظیفه ی هنرمندان و سیاست گذاران و مسئولان را دوچندان می کند.

آيا نمايش امسال غير از خانه تئاتر، در جاي ديگري نيز به نمايش در مي آيد

امسال نیز به امید خداو با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی تبریز ، از يكم آذر اين نمايش به روي صحنه مي شود كه تصميم دارم در بيشتر نقاط کلانشهر تبریز حتی با ایجاد موقت امکانات فنی و سخت افزاری، مردم شاهداجرای نمایش غریب قریب باشند تا امکان تماشای آن برای مخاطبین عام فراهم شود چراكه موجب ارتباط و اثرگذاری بيشتر خواهد شد.

علت رویکرد شما به کار مذهبی و به طور خاص نمایش « غریب قریب» چيست

نمایش غریب قریب و محتوی آن از دغدغه های دیرین بنده بود ما به عنوان مسلمان و شیعه -به ویژه اهالی فرهنگ وهنر- بدون تردید ،دِینی نسبت به اعتقادت مذهبی و ملی خود داریم طبیعی است که متناسب با زمان و همگام با دیگر گونه های هنری همچون آثار مکتوب نظمی و نثری، نقاشی، سینما، سخنوری و ... باید با این رسالت و با نگرشی توام با خواست و اعتقاد قلبی حرکت کنیم و تئاتر نیز به مثابه یک هنر و رسانه نفس به نفس و بدون اغراق یک هنر تعاملی، نقش خاص خود را باید ایفا کند. اصحاب هنر نمایش بايد هم در شناخت و شناساندن مبانی ایدئولوژک و هم در بازآفرینی و بازگویی اتفاق تاریخی دینی، نوعی الزام عملی به این مقوله(کارهای دینی) داشته باشند وگرنه به یقین تحریفات و خرافات، میدان داریِ کهنه و سنتی خود را تداوم خواهند بخشید که این اتفاق ناخوشایند امکان تبدیل شدن به ضایعه جبران ناپذیری پیدا می کند.

پیشنهاد و راهکار شما برای جلوگيري از تحريفات و خرافات چيست

رخدادهای تاریخی در طول زمان تابلوهایی بس شگرف و در عین حال زیبایی را خلق کرده اند که حماسه عاشورا بر تارک این حوادث ماندگار می درخشد، بدیهی است زمانيكه مي توان از لابلای تاریخ ، چهره ای واقعی و درخشان از تاثیرگذاران و پیشوایان دین و مذهب را بیرون کشید و نشان داد- این خود کاری مهم و در عین حال ضروری است- چرا نباید این مهم تبدیل به دغدغه نشود .

شما وقتی در مدینه و در بقیع غربت ائمه – به طور مثال حضرت سجاد(ع) - را می بینید غمی عمیق بردلتان می نشیند و وقتی این غربت را در درک جامعه از شخصیت ایشان-که ناشی از تحریفات و کج فهمی های غلط تاریخی و اصطلاحات نادرست و عوامانه است - مشاهده می کنید وظیفه ای بس خطیر بردوشتان سنگینی می کند، درمان کج فهمی های حال حاضر جهان اسلام تاباندن نور معرفت ائمه اطهار در ذهن بشریت است - کار بزرگی که حضرت سجاد (ع) در شام انجام داد - فکر کنم همین برای این انتخاب کافی باشد که بتوانیم به سان قطره ای از دریا، چهره واقعی، علمی، سخنور و تاثیرگذارصاحب صحیفه سجادیه و زینت عبادت کنندگان که اغلب و نادرست به بیمار کربلا مصطلح شده است.

چه علتي موجب شد اين نمايش، « غریب قریب» ناميده شود

روایتی است از معصوم که محبت اهل بیت مکنون فی قلوب المومنین است یعنی ائمه و صالحین و صادقین تاریخ نوعی «قرب» و قرابت معنوی با مومنین دارند ولي تبلیغات مغرضانه دستگاه های جبار حکومتی(خاصه امویان) تلاش در غربت نگاهداشتن و «غریب» کردن آن ها و دور نگاه داشتن توده مردم و بالعکس را داشته اند، براین اساس است که وقتی شنیده شد امام علی(ع) در محراب شهید شد عوام گفتند مگر او نماز می خواند؟ و نیز به همین ترتیب نام خارجی بر حسین نهادند و قریبی را غریب کردند. در حال حاضر و در دنیای امروز، اسلام که دین اعلی و اکمل است دین ستیزان و دین گریزان تلاش در غریبی و غربت آن دارند پس ما باید چکامه ای از قرب این قریب از نو سروده و صحنه ای باشکوه کنیم.


فکر می کنید صحنه تئاتر قابلیت ارائه اين حقايق را دارد

تئاتر هنری است که قابلیت سود بردن از اغلب هنرهای زمان خود را دارد، در هنر نمایش از موسیقی، آواز و مداحی، رنگ، نور، نقاشی و طراحی صحنه و هنرهای تجسمی و ... می توان کمک گرفت تا بشود آن تاثیر لازم در برقراری ارتباط با تماشاگر و انجام رسالت آگاهی بخشی را شاهد بود.

حمايت مسئولان و نهادهاي فرهنگي از اين گونه نمايش ها چگونه است

در آغاز کار روی حمایت ها حساب باز نکرده بودیم چراكه شخصا بنابه عهدي كه با خدا و حضرتش بستم، خدا کمک کرد و در همان سال این کار روی صحنه رفت، ولي در حین اجراها با توجه به سنگینی کار و هزینه های سنگین اجرا، این نیاز مشهود شد. با این وجود هنوزحمایتی به آن صورت از جایی ندیدیم و اگر توجه مولا، دلگرمی تماشاگران و عشق بازیگران و عوامل اجرایی نبود نمي توانستم بار ديگر اين نمايش را به روي صحنه ببرم.

البته نا انصافی خواهد بود اگر از همکاری اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی، انجمن هنرهای نمایشي، خانه هنر تبریز، سازمان بسیج هنرمندان و ... قدرداني نكنم چراكه بدون حمايت اين نهادها، نمي شد كاري در اين حجم انجام داد، شاید انتظار ما براساس وعده ها و شعارهای مسئولان بالارفته است چراكه هیچ حمایت مالی از جایی ندیدیم .

انتظار شما به عنوان كارگردان اين نمايش، از مسئولان چيست

نظر به باورهای مردم که سابقه ای در خرید بلیط و پرداخت هزینه در کارهای مذهبی برایشان متصور نیست، با در نظر گرفتن رسالت خطیر فرهنگی به ویژه پالایش تاریخ مذهبی، انتظار می رود متولیان امر هم دربخش کارشناسانه تدوین و تهیه متون اصیل و متقن و مستند و واقعی و هم کمک های سخت افزاری و مالی در کنار مذهبی کاران باشند.

سخن پاياني؛

امید روزی که هنرمندان برای یافتن سوژه های اجرایی سراغ تاریخ ملی مذهبی خود بروند و آموخته های علمی و تکنیکی شان را در این مسیر نشان دهند. این کار نه تنها مخالفت با تئاتر نوین و علمی و نیز تکنولوژی و فن آوری نیست بلکه بهره گیری درست در راستای جدا نشدن از فرهنگ و دین و سنت های متعالی مکتبی و اجتماعی ماست.


ارسال نظرات
آخرین اخبار