با کمک بسیج سازندگی آذربایجان شرقی؛

اشتغال برای 3500نفر در سردرود و 350شغل پایدار در سطح کشور

کد خبر: ۸۶۲۲۳۴۶
|
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳

جوانان بسیجی سردرود با دریافت وام از بسیج سازندگی و موسسه نگار نصر توانستند حرفه بافندگی در سردرود را رونق دهند، شهری که به پایتخت تابلو فرش جهان مشهور است.

جوانان عضو پایگاه مقاومت بسیج سردرود تاكنون توانسته اند با دريافت 260 ميليون تومان در قالب وام از طريق بسيج سازندگي و موسسه كارآفريني و اشتغال نگار نصر بسيج آذربايجان شرقي حرفه بافندگي در عرصه تابلو فرش در اين شهر را رونق دهند، شهري كه به پايتخت تابلو فرش جهان مشهور است.

در اين راستا برای آشنايي و ترويج اين هنر زيباي ايراني به پاي صحبت يكي از بافندگان تابلو فرش، ریس اتحادیه تابلو فرش سردورد نشستيم كه با همت و تلاش توانسته اند براي 3500نفر در صنعت تابلو فرش اشتغال آفريني كنند.

كسي كه روزگاري يك بافنده ساده و در ایام جوانی چند سال مداح اهل بیت و فعال در پایگاه بسیج امام زمان(عج) محل زندگی خود بود، امروز به مدد پشتكار و تلاش خود به يكي از مديران سرشناس اين عرصه در ايران و جهان شناخته شده است.

شخصي كه براي نخستین بار در سال 90 اتحاديه صنف توليد كنندگان تابلو فرش و صنوف همگن شهر سردرود را تاسيس كرد و در سالجاري نيز طي حكمي از طرف استاندار آذربايجان شرقي به رياست كميته تخصصي تبليغي، فرهنگي و هنري ستاد حمايت از هنر- صنعت فرش استان منصوب شد و عضو اصلی ستاد اجرایی نمایشگاه بین المللی فرش تهران می باشد.

كاظم صحتي سردرود كه تعصب خاصی به استان و شهر خود داشته و اصرار زیاد دارد که بیشتر شهرش را معرفی کند، دو سال تحصيل دروس حوزوي در كارنامه خود دارد و اكنون در كنار خانواده(همسر و فرزند و عروس خود) در صنعت تابلو فرش مشغول به فعاليت است.

پسرش نيز كه دانشجوي زبان انگليسي است توانسته است همچون پدر در اين صنف براي 70 نفر كار آفريني كند.
صحتي در خصوص در آمد اعضای اين اتحاديه مي گويد، از 3400 نفر عضو ثبت نام شده در اين اتحاديه 2400 نفر را مردان و 1000نفر را زنان تشكيل مي دهد كه ماهانه نزديك به 600هزار الي یک و نیم ميليون تومان درآمد دارند.

وي بيمه را از مشكلات اساسي فعالان اين عرصه بيان مي كند و مي گويد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی بافندگان فرش بايد از مزاياي بيمه برخوردار باشند، ولي 50 درصد بيمه شدگان از بيمه ساقط شده اند كه حداقل در مورد 30درصد حق آن ها ظلم شده است.

صحتی با تمجید از تلاش های بسیج سازندگی در راستای رونق عرصه تابلو فرش در کشور، بسیج سازندگی را طلایه دار سازندگی و محرومیت زدایی در کشور دانست.

وی ضمن قدردانی از تلاش های سردار غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و قائمی رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا، تنها امید فعالان این عرصه را بسیج سازندگی در کشور دانست و گفت: در بازدید سردار غلامی و مدیرعامل موسسه اشتغال و کارآفرینی نگار نصر بسیج کشور از شهر سردرود پایتخت تابلو فرش جهان، در نشست با فعالان این هنر اصیل ایرانی بحث و تبادل افکار شد.

كاظم صحتي با اشاره به بازار اين صنف و نقش آن در ايجاد اشتغال در كشور مي گويد: برپا كردن دارهاي قالي در هر خانه از شهر سردرود در آذربايجان‌شرقي علاوه بر آنكه نرخ بيكاري را در اين شهر به صفر رسانده است، سهم چشمگیری از ميزان صادرات فرش كشور را به خود اختصاص داده و بيش از ۸۰۰ كارگاه صنفي و خانگي در سردرود فعاليت دارد.

وی به فعال بودن بيش از 300 گالري تابلو فرش سردرود اشاره كرد و افزود: هنر-صنعت تابلو فرش سردرود از نظر كيفيت، كميت، تنوع رنگ و طرح روزافزون در حال پيشرفت است و در سطح كشور بيش ازسه هزار گالري تابلو فرش فعال است.

رئيس اتحاديه تابلو فرش سردرود با اشاره به اشتغال زايي در مناطق محروم كشور گفت: در راستاي اشتغال زايي با مديريت كارگاه‌هاي غیر متمركز سردرود، دارهاي قالي به اكثر مناطق محروم كشور فرستاده مي‌شود كه اين بافندگان فقط در بافت قالي‌ها اشتغال دارند و طراحی، رنگرزی و انتخاب طرح که از ارکان اصلی تابلو فرش و همچنین مراحل پس از بافت همچون قاليشويي، پرداخت، برجسته‌ زني و… در شهر سردرود انجام مي شود.

كاظم صحتي ايجاد شهرك هاي صنفي و هنري تابلو فرش را گامي موثر در اين صنعت دانست و گفت: با ساخت اين شهرك و تمركز همه صنوف مربوطه در اين مركز تجاري مي توانيم گام بسيار اساسي و بلندي در توسعه اين هنر اصيل و زيباي منطقه ‌مان در سطح ملي و جهاني برداريم.

صحتي با گلايه از مسئولان شهری و استانی يادآور شد: ايجاد اشتغال پايدار دغدغه همه دولت‌ها است بنابراين با وجود حجم اشتغالي كه در اين شهر وجود دارد، حمايت از فعالان اين هنر - صنعت نبايد از چشم مسئولان دور بماند، چراكه اين صنعت براي كشور به جزء ارز آوري هيچ گونه ضرر ديگري ندارد و به لطف خدا چندین کشور و به خصوص چين طالب تابلو فرش دستباف سردرود است.

وي با اشاره به خواستار تابلو فرش در كشور چين گفت: به طبع زندگی 260ميليون ثروتمند در چين این کشور خواستار تابلو فرش سردرود است و در صورت بازاريابي درست و موفقيت در جذب بازار نقش زيادي در حضور تابلو فرش‌هاي نفيس سردرود در منازل و اماكن كشور ميلياردي چين خواهيم داشت.

هدف اصلي توليد كتيبه هاي قرآني و مذهبي نيز مالزي و كشورهاي حوزه خليج و فارس هستند و هم چنين با توجه به كثرت ايراني ها در امريكا كه طالب تابلو فرش در طرح هاي ايلات و عشاير و آثار باستانی هستند، اين مححصول به صورت غير مستقيم از طریق کشور ثالث به امريكا صادر مي شود.

در سال 92 نيز چون از بازار خوبي برخوردار بوديم روزانه 500 قطعه تابلو فرش به بازار عرضه مي شود، كه در حال حاضر توليد افزون بر روزانه ۲۵۰ قطعه تابلوي نفيس در شهر سردرود توليد و به بازار عرضه مي شود، كه اين ظرفيت بالاي توليد تابلوفرش در اين شهر نشان از وجود هنرمندان چيره‌دست و فعاليت جهاني آنها دارد و همين امر حمايت از توليدكنندگان اين صنف را ضروري مي‌كند.

وي ادامه داد: سالانه در شهر سردرود حداقل 100هزار قطعه تابلو فرش توليد و به علاقه مندان ارائه مي شود كه اين مويد قطب بودن شهر سردرود در امر توليد تابلو فرش است.

وي مشكل ديگر اين صنف را عدم دريافت تسهيلات بانكي از بدو تاسيس اين اتحاديه تا كنون بيان كرد و افزود: براي قشر توليد كننده تابلو فرش توان باز پرداخت تسهيلات با سود 20درصد مقدور نيست و بايد از تسهيلات قرض الحسنه برخوردار شوند.

در اين راستا نزديك به 60نفر از اعضای اتحاديه به بانك كارآفرين و صندوق اميد و كارآفريني(مهر امام رضا(ع) سابق معرفي شدند كه با توجه به بروكراسي پيچيده بانكي تنها 11 نفر از آنان موفق به تكميل پرونده شده اند كه متاسفانه تاكنون نيز نتيجه اي حاصل نشده است.

صحتي ادامه داد: طراحي كامپيوتري تابلو فرش اين هنر اصيل را از حالت سنتي خارج مي‌كند، در حالي كه به نظر من تكنولوژي جزئي از اين هنر است و طراحي آن با كامپيوتر يكي از اين تكنولوژي‌هاست.

رئيس اتحاديه تابلو فرش سردرود گفت: در طراحی تابلو فرش های طرح کامپیوتری، طراح قدرت مانور بیشتری نسبت به طرح های سنتی دارد و آناتومی طراح های کامپیوتری نسبت به سنتی خیلی درست و شکیل است و در بحث ایجاد شغل پایدار که الان بخش اعظمی از تولید فرش را به خود اختصاص داده، چشمگیر و قابل توجه است.

وي تابلو فرش سردرود را سفير فرهنگي كشور در جهان دانست و گفت: بازدیدکنندگان از گالري فروش تابلو فرش، از ابداعات، اختراعات و نوآوري مربوط به تابلو فرش دستباف و مشاغل جانبي در سردرود اظهار شگفتي می کنند.

رئيس اتحاديه تابلو فرش سردرود با اشاره به رنگرزي در تابلو فرش سردرود گفت: با پيشرفت تكنولوژي درطراحی و رنگرزي، رنگ هاي به كار رفته امروزي در تابلو فرش ها بیشتر شيميايي است و در گذشته رنگرزي به صورت گياهي بود و مشكل عمده در رنگرزي گياهي عدم قدرت مانور در تعدد رنگ ها بود و در حال حاضر كه رنگ هاي شيميايي از كشور آلمان مستقیم به شهر سردرود وارد مي شود و بیشتر رنگرزان سردرود از بهترین رنگ های آلمانی استفاده می کنند . چراکه قدرت مانور در رنگ هاي شيميايي بيش تر است و رنگ های ساخت المان از شفافيت خاصی برخوردار است.

صحتي افزود: وفور طيف هر رنگ در تابلوها موجب نزديك شدن اين تصاوير به واقعيت مي‌شود، براي مثال، براي رنگ صورت بيش از 50 رنگ رنگرزی مي‌شود.

وي در پايان گفت: مراحل بافت تابلو فرش ها اگر در قالب فيلم هاي مستند در زبان هاي مختلف دنيا علي الخصوص زبان چيني تهيه شود مي توان براي صادرات اين صنعت گام هاي موثري برداشت.

گفتگو: از روح اله عبدالعلی زاده

ارسال نظرات