طرح جامع سبک زندگی اسلامی در شورای انقلاب فرهنگی تهیه میشود
دکتر حسن بنیانیان در گفتوگو با خبرگزاری بسیج با اشاره به فعالیتهای شورای انقلاب فرهنگی در بحث سبک زندگی و تحکیم بنیان خانواده اظهار داشت: شورای انقلاب فرهنگی مرکز سیاستگذاری است و سیاست همیشه در یک سری جملات کوتاه خلاصه میشود و مدیران اجرایی را راهنمایی میکند.
وی افزود: یک طرح جامع برای سبک زندگی اسلامی در دست تهیه است که بخشهای مختلف را شامل میشود و به طور علمی به مباحث زیرمجموعه سبک زندگی پرداخته میشود تا با پشتوانه علمی مسیر را با جملات کلیدی تعیین سازد که پس از تصویب در شورای انقلاب فرهنگی به دستگاههای اجرایی ابلاغ میشود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آنچه که از سوی رسانهها باید دنبال شود پیگیری مصوبات شورا در مرحله اجرا است و دستگاهها مطالبه داشته باشند که پس از تصویب و ابلاغ بسته مهندسی فرهنگی تاکنون از سوی دستگاهها چه اقداماتی صورت گرفته است.
بنیانیان با اشاره به لزوم توجه دستگاهها به پیوست فرهنگی در بحث مهندسی فرهنگی گفت: خبرنگاران با مطالبهگری میتوانند از مسئولین استان بخواهند که پیوستهای فرهنگی را اجرایی و با توجه به اسناد بالادستی سند فرهنگی استان نیز شکل بگیرد، سندی که در آن نقش دستگاههای اجرایی شفاف سازی و نسبت به آن مدیران پاسخ گو باشند.
وی افزود: در بحث فرهنگ بودجه مورد نیاز باید به دستگاهها اختصاص یابد تا به بحث فرهنگ توجه کنند و آن را در جامعه تزریق و در حقیقت خدمتی به جامعه میشود ولی متاسفانه تاکنون این مهم در جامعه تحقق نیافته است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مطالبه از سوی نخبگان در حوزه فرهنگ از مسئولان باید مورد توجه این قشر قرار گیرد تا سیاستهای کلان عملیاتی شود.
بنیانیان با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش گفت: این سند اگرچه مصوب شده ولی به کندی در حال پیشرفت است اگر بخواهیم سرعت یابد بایستی در این بخش نیز مطالبهگری از مسئولان شود و آنان پاسخ گوی باشند و اقدامات را شفاف بیان کنند.
وی افزود: سند تحول بنیادین نظام آموزشی به حاکمیت رویکر تربیتی در نظام آموزش و پرورش توجه دارد که برای این منظور یک مجموعه اتقافاتی باید در اذهان مسئولین تربیتی و آموزشی رخ دهد در حقیقت سالانه رویکرد تربیتی مدارس مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود مسیر تربیت در چه جهتی است که اگر رخ دهد تحولی آغاز میشود.
بیحجابی میوه بیتوجهی به فرهنگ است
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: معضل بدحجابی در بیتوجهی به مباحث فرهنگی است که میوه آن در بیحجاب به منصه ظهور میرسد زمانی که از میوه سخن گفته میشود اصل مسئله که سیاست زدگی مدیران کشور بوده که مسئولین به وظایف خود در اصلاح فرهنگ جامعه عمل نمیکنند، در نهایت میوه این عدم توجه به مسئله فرهنگ در بدحجابی و آسیبهای اجتماعی خود را نشان میدهد.
بنیانیان با اشاره به ریشه یابی مشکلات در سطح جامعه گفت: مشکل بیحجابی با اقدامات ظاهری رفع نمیشود و تنها یک پوسته ظاهری از حجاب در جامعه درست میشود ولی مسئله ریشه یابی رفع نمیشود، مدرسه بایستی کارکرد تربیتی داشته باشد و در خانوادهها تاثر گذار باشد.
وی نقش رسانه را در این عرصه مهم دانست و گفت: رسانه ملی نقش سازندهای در بحث فرهنگ سازی دارد که برای این منظور باید برنامههای فاخر با زبان طنز را برای عموم به نمایش گذارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مباحث جدی در یک شبکه تخصصی مطرح میشود که بیننده زیادی ندارد ولی پخش فوتبال از شبکهای پخش میشود که بینندگان زیادی را مجذوب خود کرده است در چنین جامعهای مشخص است که مسئله حجاب حل نمیشود.
بنیانیان با اشاره به نقش ابزارهای نوین ارتباطی در ترویج فرهنگ غربی گفت: ابزارهای نوین ارتباطی هر لحظه موج برهنگی را در میان احاد جامعه ترویج میدهند که ظهور آن را در خیابانها میتوان دید، محیط دانشگاهها باید تربیتی باشد که یکی از آثار آن اصلاح حجاب دختران و پسران جامعه است.
وی افزود: اگر مسئولین دانشگاهی به کارکرد تربیتی محیط دانشگاه بیتوجه باشند و مسائل را رصد نکنند و به دنبال راهکار برای رفع مشکلات در این محیط تربیتی نباشند هرگز مسئله حجاب رفع نمیشود، حجاب یکی از صدها معضلاتی است که با آن مواجه هستیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: رفتارهای خلاف ایمان و باور در کشور متاسفانه گرایش به دین را تضعیف کرده است.
بنیانیان با اشاره به همکاری تمامی سازمانها و ارگانها در بحث فرهنگ سازی گفت: همه افراد و سازمانها صرف نظر از اینکه مارک فرهنگی داشته باشند در تغییر و تحولات فرهنگی جامعه نقش ایفا کنند و اگر جامعه قرار شد اصلاح شود تک تک افراد جامعه و تمامی سازمانها و نهادها چه دولتی و چه خصوصی بایستی کارکرد فرهنگی خود را بشناسند و اصلاح کنند که این مهم مستلزم نهادسازی آموزشی است که دانشگاههای باید بتوانند اساتید علوم انسالنی را سازماندهی کرده و با ارائه آموزشهای لازم به افراد این حوزه به سراغ دستگاههای اجرایی رفته و در راستای شناسایی و اصلاح کارکرد فرهنگی دستگاه از ظرفیت آناه بهره گیرند.
وی افزود: برای نمونه ساخت یک پاساژ نیازمند معماری، نحوه برخورد با مشتریان، نوع کالاهای ارائه شده است که همگی کارکرد فرهنگی دارند بنابراین نیازمند مجموعهای از جامعه شمناسان، اقتصاددانان، روانشناسان و روحانیون است که با کمک به یکدیگر و مطالعات اولیه یک پاساژ درخور جامعه اسلامی را احداث کنند که بیشک این روند تکثیر پیدا میکند.
بنیانیان خاطرنشان کرد: مسجد در جامعه اسلامی باید از در مدت شبانهروز خدمات فرهنگی به جامعه ارائه کند که نماز جماعت تنها یکی از این خدمات است، بسیاری از دعواهایی که میان والدین وجود دارد به سبب نبود نهادسازی اجتماعی است.
انتهای پیام/