خبرهای داغ:
يادداشت؛

تركيه و بازي با آتش؟!

خبرگزاری بسیج: با پیشروی های اخیر ارتش سوریه و متحدان در به تصرف درآوردن بخش هایی از مناطق تحت اشغال تروریست ها، سياست حامیان تروریست ها را برهم زده و معادلات جدید را در نبرد 4ساله به تروریست های و حامیان غربی -عربی -ترکی آنها تحمیل کرده است.
کد خبر: ۸۶۳۷۵۴۳
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵

آنچه در این میان مهم است، حرکت ناشیانه ترکیه در حوادث اخیر و ناشی از رو کردن همه کارت های سیاسی خود در بحران سوریه می باشد.

خبر حمله ترکیه به مواضع ارتش سوریه در چند روز اخیر، نشان دهنده باخت سیاسی ترکیه و همدستان آن هاست. به هر حال با هشدارهای روسیه مبنی بر دخالت در سوریه به منزله اعلان جنگ از طرف حامیان تروریست ها و این حرکت ترکیه شاید این هشدار روسیه را به واقعیت نزدیک کند.

آنچه که مهم است ورود متحدان سوریه در بحران ایجاد شده به علت درخواست قانونی دولت بشار اسد صورت گرفته ولي اشغالگری و مورد حمله قرار دادن مواضع ارتش سوریه و متحدان از طرف جبهه غربی -عربی و ترکیه غیر قانونی بوده و تبعات سختی را در غرب آسیا به دنبال خواهد داشت که در وهله نخست گریبان ترکیه و عربستان را خواهد گرفت.

پس از تسلط کامل ارتش سوریه بر مواضع تررویست ها و بستن مرزهای ترکیه، این ترکیه خواهد بود که با بحران شکست خورده های داعش و النصره مواجه شده و شاید سوریه ای دیگر در عمق خاک ترکیه ایجاد شود.

نظام سیاسی حاکم بر ترکیه بايد این واقعیت را دریابند که در میدان سیاسی و نظامی، کارت های خود را یک به یک رو کردند و آنچه برای دولت ترکیه ضروری است، دوری از مواضع خصمانه و اعلام شکست در بحران چند ساله سوریه است.

ناگفته نماند امریکا و اسرائیل علاقه چندانی به درگیری با روسیه در مسئله سوریه ندارند ولي واقعیت های میدانی آنها را مجبور به پیروی از سیاستهای ناپخته حاکمان افراطی و جوان عربستان و سیاست آشوب نامنظم ترکیه در مسئله سوریه خواهد کرد.

باید منتظر تحولات میدانی سوریه ماند تا نشان دهد کدام طرف برگ برنده را رو خواهد کرد.

عيسي نايبي علمداري

ارسال نظرات
پر بیننده ها