خبرگزاری بسیج: کارشناس مدیریت سرمایه گزاری آذربایجان شرقی گفت: درسال94 ازسطح 1400هکتار اراضی زراعی آذربایجان شرقی، مقدار2347تن محصول دانه کلزا به دست آمده است.
کد خبر: ۸۶۳۷۶۸۷
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، منصور عمرانی افزایش تقریبی عملکرد گندم و جوو کاهش آفات و علف های هرز در غلات را از محاسن کاشت دانه روغنی کلزا برشمرد و بیان کرد: کاشت کلزا پایداری تولید گندم و جو را به دنبال دارد به گونه ای که این گیاه روغنی موجب افزایش عملکرد محصول در کشت بعدی می شود.

وی کشت محصولات کم آب بر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را عنصر حیاتی برای بهبود وضعیت این دریاچه عنوان کرد و افزود: کشت گونه های کلزا، گلرنگ، پسته بنا به خصوصیت کم آب بر بودن در آذربایجان شرقی در حال توسعه هستند.

وی ادامه داد: تنها نیمی از نیاز استان به این محصولات از طریق تولیدات داخلی تامین می شود و برای جبران نیاز نیمی دیگر ناگریز به واردات این محصول از کشورهای خارجی هستیم.

کارشناس مدیریت سرمایه گزاری با بیان اینکه کشت دانه های روغن کلزا درجهان از سال 1390میلادی تاسال2014روند صعودی داشته است، گفت: بر اساس آمار جهانی بیشترین مصرف روغن مربوط به روغن کلزا، سویا، پالم می باشد.

وی سقف واردات دانه های روغنی به استان را چهارمیلیارد دلار در سال اعلام کرد و افزود: با ترویج و توسعه سطح زیرکشت این محصول می توان گامی اساسی در برطرف سازی نیازهای استانی و تحقق اقتصادمقاومتی برداشت.

وی همچنین اضافه کرد: سازمان جهادکشاورزی استان در همین راستا با اعطای تسهیلات کم بهره تلاش دارد از فعلان این عرصه حمایت کند.

عمرانی در پایان باتاکید بر اهمیت دانه های روغنی کلزا از لحاظ تجاری و صنعتی اعلام کرد: قیمت خرید تضمینی کلزا برای هرکیلو گرم درسال جاری 2500 تومان می باشد و سازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی خرید محصولات کشاورزان را دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها