روی موج سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر(4)/نقد فیلم سینمایی "ماه گرفتگی" ساخته سید مسعود اطیابی
رو گیری حقیقت در محاق روایت / برگی به حقایق تاریخی اضافه نشد
در واقع با به تماشا نشستن ماه گرفتگی در محاق روایت به درک جدیدی از آنچه گذشته نمی رسیم و این موضوع به هدف ساخت چنین فیلمی نه تنها لطمه بزرگی وارد آورده که به فتح تاریخی وقایع نیز کمکی نمی کند.
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج ، گالیا توانگر خبرنگار و متنقد سینمایی حاضر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در نقد فیلم سینمایی با تماشای "ماه گرفتگی" ساخته سید مسعود اطیابی آورده است ماهگرفتگی که فیلمی به کارگردانی مسعود اطیابی و نویسندگی مهدی آذرپندار و تهیهکنندگی هادی انباردار محصول سال ۱۳۹۵ است در محاق روایت به درک جدیدی از آنچه گذشته نمی رسیم و این موضوع به هدف ساخت چنین فیلمی نه تنها لطمه بزرگی وارد آورده که به فتح تاریخی وقایع نیز کمکی نمی کند.
فیلم آنچنان در روایتی یک خطی و بدون تعلیق به پیش می رود که ناگزیر برای به چالش کشیدن ذهن مخاطب به دامن بیان خرده داستان های بی ربط با سوژه فیلم درمی افتد.خرده داستانهایی مثل دایی – ظاهراً – خیانتکار هادی و اختلاف همسرش با او به خاطر ارتباط مشکوک دایی با زنی دیگر که از همان اول رها و بیربط به نظر میرسد.
بازیگران:کامبیز دیرباز،فریبا کوثری،سارا خوئینی ها،الناز حبیبی،قاسم زارع،علی آقایی،شهرام عبدلی،ارسلان قاسمی،نیلوفر وهاب زادگان.
خلاصه فیلم: فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» به رویدادها و حوادث سال ۱۳۸۸ میپردازد.
نقد فیلم: اطیابی کارگردانی پر کار است که از ژانر طنز تا جدی فیلم هایی همچون اخلاقت را خوب کن،شرط اول،صبح روزهفتم،مصایب دوشیزه،خاک و مرجان،برج آرام،ریسمانی نزدیکتر از رگ،خروس جنگی و...ساخته است؛اما از بین مجموعه فیلم های اخیرش تنها خروس جنگی با درونمایه طنز در ذهن مخاطب رد پر رنگی برجا گذاشت.متاسفانه او نتوانست همان میزان موفقیت و ماندگاری را که در کارطنز از او شاهد بودیم، در کار جدی تکرار کند.
ماه گرفتگی ساخته اخیر اطیابی بیش از هر نقصی از دیالو گ های کشدار و بعضا شعار گونه رنج می برد.حال باید به این نقص وجود صحنه های طولانی مدت موتور سواری عموی هادی را نیز اضافه کرد.بنابراین در"ماه گرفتگی" شاهد آن ریتم پرشتاب،نفسگیر وتعلیق برانگیز "قلاده های طلا" اثر دیگری که حوادث 88 را دستمایه داستانی خود قرارداده بود،نیستیم.خسته کنندگی برخی صحنه ها تا اندازه ای است که گاه مخاطب در صندلی خود فرو رفته و به افکار دیگری مشغول می شود،به این امید که دوباره ریتم چالش برانگیز فیلم از سر گرفته شده و سر از صندلی خود بر آورد! دقایق طولانی مکث عموی هادی درجلو صف آشوب های خیابانی نه تنها نشانه ای از صبر این شخصیت ندارد، بلکه به نوعی استیصال وی در انتخاب مسیرش را به ذهن متبادر می سازد.
دقایق طولانی مکث عموی هادی درجلو صف آشوب های خیابانی نه تنها نشانه ای از صبر این شخصیت ندارد، بلکه به نوعی استیصال وی در انتخاب مسیرش را به ذهن متبادر می سازد.
به هر جهت سوژه فیلم"ماه گرفتگی"در تاریخ سینمای کشورمان تنها دو بار دیگر در فیلم های قلاده های طلا ساخته ابوالقاسم طالبی و پایان نامه حامد کلاهداری به طور جدی پرداخته شده است.اطیابی که فیلم سازی را با فیلم برداری از جبهه های جنگ در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد، این بار دغدغه شفاف سازی درباره وقایع پس از انتخابات سال۸۸ (به گفته خودش) او را به بازسازی صحنه های این اتفاق در تهران کشانده و بر اساس فیلمنامه ای از مهدی آذرپندار، فیلمی در این باره ساخته است.
اگر چه انتخاب این سوژه به جسارت فیلمساز در ساختن فیلمی با چنین محتوایی تلقی شده و بعضا آن را مسئولیت شناسی وی نسبت به انقلاب دانسته اند،اما درعمل گویی به باز سازی تنها پاره ای از صحنه ها اکتفا شده و جز اشاره به صبر خانواده های متدین،بصیرت دیگری را در ذهن مخاطب نمی افروزد.
خسته کنندگی برخی صحنه ها تا اندازه ای است که گاه مخاطب در صندلی خود فرو رفته و به افکار دیگری مشغول می شود،به این امید که دوباره ریتم چالش برانگیز فیلم از سر گرفته شده و سر از صندلی خود بر آورد!
در واقع با به تماشا نشستن ماه گرفتگی در محاق روایت به درک جدیدی از آنچه گذشته نمی رسیم و این موضوع به هدف ساخت چنین فیلمی نه تنها لطمه بزرگی وارد آورده که به فتح تاریخی وقایع نیز کمکی نمی کند.
فیلم آنچنان در روایتی یک خطی و بدون تعلیق به پیش می رود که ناگزیر برای به چالش کشیدن ذهن مخاطب به دامن بیان خرده داستان های بی ربط با سوژه فیلم درمی افتد.خرده داستانهایی مثل دایی – ظاهراً – خیانتکار هادی و اختلاف همسرش با او به خاطر ارتباط مشکوک دایی با زنی دیگر که از همان اول رها و بیربط به نظر میرسد.
مشکل بزرگتر فیلمنامه کاملا دو پاره بودن آن است.در بخش اول فیلم از نگاه معترضین مسائلی مطرح می شود که در نیمه دوم معماهای مطرح شده به سرعت گره گشایی می شوند؛ در حالی که باید در یکدستی فیلمنامه خوبی که دارای چفت و بست است به همان قدرت نیمه اول معماها گره گشایی می شدند.اساسا گره گشایی سطحی دست کمی از صحه گذاشتن بر پاره ای از ادعاهای مطرح شده در نیمه اول نیامده است
فیلم آنچنان در روایتی یک خطی و بدون تعلیق به پیش می رود که ناگزیر برای به چالش کشیدن ذهن مخاطب به دامن بیان خرده داستان های بی ربط با سوژه فیلم درمی افتد.خرده داستانهایی مثل دایی – ظاهراً – خیانتکار هادی و اختلاف همسرش با او به خاطر ارتباط مشکوک دایی با زنی دیگر که از همان اول رها و بیربط به نظر میرسد.
بازیگران:کامبیز دیرباز،فریبا کوثری،سارا خوئینی ها،الناز حبیبی،قاسم زارع،علی آقایی،شهرام عبدلی،ارسلان قاسمی،نیلوفر وهاب زادگان.
خلاصه فیلم: فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» به رویدادها و حوادث سال ۱۳۸۸ میپردازد.
نقد فیلم: اطیابی کارگردانی پر کار است که از ژانر طنز تا جدی فیلم هایی همچون اخلاقت را خوب کن،شرط اول،صبح روزهفتم،مصایب دوشیزه،خاک و مرجان،برج آرام،ریسمانی نزدیکتر از رگ،خروس جنگی و...ساخته است؛اما از بین مجموعه فیلم های اخیرش تنها خروس جنگی با درونمایه طنز در ذهن مخاطب رد پر رنگی برجا گذاشت.متاسفانه او نتوانست همان میزان موفقیت و ماندگاری را که در کارطنز از او شاهد بودیم، در کار جدی تکرار کند.
ماه گرفتگی ساخته اخیر اطیابی بیش از هر نقصی از دیالو گ های کشدار و بعضا شعار گونه رنج می برد.حال باید به این نقص وجود صحنه های طولانی مدت موتور سواری عموی هادی را نیز اضافه کرد.بنابراین در"ماه گرفتگی" شاهد آن ریتم پرشتاب،نفسگیر وتعلیق برانگیز "قلاده های طلا" اثر دیگری که حوادث 88 را دستمایه داستانی خود قرارداده بود،نیستیم.خسته کنندگی برخی صحنه ها تا اندازه ای است که گاه مخاطب در صندلی خود فرو رفته و به افکار دیگری مشغول می شود،به این امید که دوباره ریتم چالش برانگیز فیلم از سر گرفته شده و سر از صندلی خود بر آورد! دقایق طولانی مکث عموی هادی درجلو صف آشوب های خیابانی نه تنها نشانه ای از صبر این شخصیت ندارد، بلکه به نوعی استیصال وی در انتخاب مسیرش را به ذهن متبادر می سازد.
دقایق طولانی مکث عموی هادی درجلو صف آشوب های خیابانی نه تنها نشانه ای از صبر این شخصیت ندارد، بلکه به نوعی استیصال وی در انتخاب مسیرش را به ذهن متبادر می سازد.
به هر جهت سوژه فیلم"ماه گرفتگی"در تاریخ سینمای کشورمان تنها دو بار دیگر در فیلم های قلاده های طلا ساخته ابوالقاسم طالبی و پایان نامه حامد کلاهداری به طور جدی پرداخته شده است.اطیابی که فیلم سازی را با فیلم برداری از جبهه های جنگ در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد، این بار دغدغه شفاف سازی درباره وقایع پس از انتخابات سال۸۸ (به گفته خودش) او را به بازسازی صحنه های این اتفاق در تهران کشانده و بر اساس فیلمنامه ای از مهدی آذرپندار، فیلمی در این باره ساخته است.
اگر چه انتخاب این سوژه به جسارت فیلمساز در ساختن فیلمی با چنین محتوایی تلقی شده و بعضا آن را مسئولیت شناسی وی نسبت به انقلاب دانسته اند،اما درعمل گویی به باز سازی تنها پاره ای از صحنه ها اکتفا شده و جز اشاره به صبر خانواده های متدین،بصیرت دیگری را در ذهن مخاطب نمی افروزد.
خسته کنندگی برخی صحنه ها تا اندازه ای است که گاه مخاطب در صندلی خود فرو رفته و به افکار دیگری مشغول می شود،به این امید که دوباره ریتم چالش برانگیز فیلم از سر گرفته شده و سر از صندلی خود بر آورد!
در واقع با به تماشا نشستن ماه گرفتگی در محاق روایت به درک جدیدی از آنچه گذشته نمی رسیم و این موضوع به هدف ساخت چنین فیلمی نه تنها لطمه بزرگی وارد آورده که به فتح تاریخی وقایع نیز کمکی نمی کند.
فیلم آنچنان در روایتی یک خطی و بدون تعلیق به پیش می رود که ناگزیر برای به چالش کشیدن ذهن مخاطب به دامن بیان خرده داستان های بی ربط با سوژه فیلم درمی افتد.خرده داستانهایی مثل دایی – ظاهراً – خیانتکار هادی و اختلاف همسرش با او به خاطر ارتباط مشکوک دایی با زنی دیگر که از همان اول رها و بیربط به نظر میرسد.
مشکل بزرگتر فیلمنامه کاملا دو پاره بودن آن است.در بخش اول فیلم از نگاه معترضین مسائلی مطرح می شود که در نیمه دوم معماهای مطرح شده به سرعت گره گشایی می شوند؛ در حالی که باید در یکدستی فیلمنامه خوبی که دارای چفت و بست است به همان قدرت نیمه اول معماها گره گشایی می شدند.اساسا گره گشایی سطحی دست کمی از صحه گذاشتن بر پاره ای از ادعاهای مطرح شده در نیمه اول نیامده است
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار