خبرهای داغ:
در گفتگو با معاون بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده دولت نهم مطرح شد:

چهره افتخار آمیز زن مسلمان ایرانی در مجامع بین المللی

طاهری با اشاره به شواهدی که نشان می دهد در ترکیه، پاکستان، لبنان و چند کشور دیگر بازگشت به سبک زندگی اسلامی و حجاب رخ داده است، بیان کرد: یکی از اثرات انقلاب بیداری زنان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است که تحت تاثیر غربزدگی قرارگرفته بودند. همانطور که انقلاب ما باعث بیداری در جهان اسلام شد، زنان ایرانیِ متحول شده نیز به عنوان الگو و نماد مقاومت برای زنان مسلمان و غیرمسلمان جهان شدند.
کد خبر: ۸۸۲۴۴۰۵
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
خبرنگار سرویس «بسیج جامعه زنان»؛خبرگزاری بسیج ، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران پیامدهای مستقیم و غیر مستقیمی برای نظام بین الملل و عناصر و فرآیندهای درونی آن داشت، به طوریکه با گذشت سه دهه از این جریان، هنوز آثار آن برجای مانده است. یکی از این اثرات، نقش و حضوری است که زنان مسلمان ایرانی با ورود به مجامع بین المللی برجای گذاشتند. در واقع انقلاب اسلامی فرصتی برای زنان فراهم کرد تا در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی و غیره شکوفایی پیدا کنند و به عنوان الگوی سوم زنان، نه زن شرقی و نه زن غربی درجهان مطرح شوند.

به مناسبت روزهای غرورآفرین پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفتیم تا برخی سوالات اساسی در ابعاد بین المللی حوزه زنان را بررسی کنیم. موقعیت امروز زن ایرانی در جامعه جهانی و جوامع بین الملل چیست و انقلاب اسلامی چه تاثیری در این موقعیت گذاشته است. آیا تغییر نظام حاکمیتی در پیشرفت زنان موثر بوده است؟

در همین راستا معصومه طاهری معاون بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده در دولت نهم در گفتگو با خبرنگار طنین یاس، با بیان اینکه زنان ایران پس از انقلاب در جهان به عنوان الگو شناخته شدند، اظهار داشت: تغییرات جدی در منزلت و موقعیت اجتماعی زن ایرانی در قبل و بعد از انقلاب از تفاوت دیدگاه به جنس زن سرچشمه می گرفت.

انقلاب و فرصتی که برای شکوفایی زنان ایجاد شد

این پژوهشگر گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دو دیدگاه درمورد زنان مطرح بود، ”نگاه انزوایی” که هرچه زن بی اطلاع تر و منزوی تر دیده می شد، ارزش بیشتری پیدا می کرد؛ این نگرش به زنان، صرفا خدماتی بوده و در محیط خانواده خلاصه می شد و نقش تاثیرگذاری در مدیریت همراه با تدبیر در خانه نداشت.

طاهری اضافه کرد: دیدگاه دیگری که در رابطه با زنان وجود داشت، ”نگاه فمینیستی” بود که براساس آن زن باید درجامعه حضوری فعال داشته باشد اما نقش های اساسی مادری و همسری را فراموش کند.

طاهری با بیان اینکه انقلاب اسلامی با خود نگرش جدیدی در حوزه زنان ایجاد کرد، اظهار داشت: اما دیدگاه امام راحل و انقلاب اسلامی بر حضور فعال زن در جامعه همراه با نقش مادری و همسری به عنوان پشتوانه و تکیه گاه خانواده، مطرح شد؛این دیدگاه به فرموده رهبر معظم انقلاب ”الگوی سوم زن” معرفی شد و قائل بود که نه زن شرقی منزوی و نه زن فمنیسم غربی هیچ کدام به نفع زنان نیست.

وی با بیان این که بحث انقلاب اسلامی از زنان جدا نیست، اظهار داشت: حضرت امام همواره تاکید داشتند که زنان رهبران ما هستند و انقلاب را مرهون زنان می دانیم، اگر زنان نبودند این انقلاب به پیروزی نمی رسید.

طاهری اظهار داشت: همان طور که انقلاب باعث رشد و تعالی زنان شد، درمقابل زنان هم تا امروز با حمایت و فداکاری از جان، مال، فرزند و همسر خود برای پیروزی، حفظ و ادامه انقلاب حضور داشته اند. درحقیقت می توان خدمات متقابل انقلاب اسلامی و زنان را اینگونه مطرح کرد که هرکدام درحفظ و رشد دیگری نقش برتر داشته است.

تاثیرگذاری زن مسلمان انقلابی در جهان

این کارشناس ارشد حقوق بین الملل همچنین گفت: متاسفانه فرهنگ امانیسمی غرب -به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم- و ترویج فرهنگ برهنگی و تفکرات فمنیسم رادیکال، باعث انحراف و فروپاشی خانواده در غرب و حتی در کشورهای مسلمان شد. ممنوعیت حجاب توسط رضاشاه در ایران و آتاتورک در ترکیه در همین راستا بود که بعد از انقلاب شاهد بیداری بسیاری از زنان آزاده غربی که از وضعیت زنان به عنوان ابزار جنسی، نگران بودند می باشیم.

طاهری افزود: در ادامه این روند گرایش اسلام خواهی درغرب زیاد شد به طوری که دو سوم افرادی که مسلمان شدند زنان غربی بودند، به طوری که غرب احساس خطر کرده و قوانینی را برای منع حجاب به تصویب رساند که در فرانسه، آلمان و برخی از دیگر کشورهای اروپایی عملی می شوند.

طاهری با اشاره به شواهدی که نشان می دهد در ترکیه، پاکستان، لبنان و چند کشور دیگر بازگشت به سبک زندگی اسلامی و حجاب رخ داده است، بیان کرد: یکی از اثرات انقلاب بیداری زنان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است که تحت تاثیر غربزدگی قرارگرفته بودند. همانطور که انقلاب ما باعث بیداری در جهان اسلام شد، زنان ایرانیِ متحول شده نیز به عنوان الگو و نماد مقاومت برای زنان مسلمان و غیرمسلمان جهان شدند.

وی افزود: حضور زنان مسلمان محجبه ایرانی در اجلاس های بین المللی مانند پکن، کپنهاک، قاهره و غیره ابعاد و تاثیرات مختلفی داشت و در بعضی از موارد علاوه بر اینکه مانع از تصویب بندهایی مانند، ازدواج دو همجنس، سقط جنین و موارد اینچنینی می شدند، در ایجاد وحدت بین مسلمین و وحدت بین ادیان و همچنین حمایت از زنان مظلوم فلسطینی در مجامع بین المللی می شدند.

این کارشناس مسائل زنان درباره تاثیر زنان ایرانی در نهضت های مقاومت نیز بیان کرد: در نهضت های مقاومت فلسطین و لبنان هم اثرگذاری مشهودی داشته ایم؛ تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط شاهد حضور مردان مبارز بودیم و همان تعداد محدود زنان مبارز، بی حجاب بوده و بعضاَ دارای گرایشات مارکسیستی بودند اما حضور زنان متدین در انقلاب، الگویی برای آنان شد؛ بنابراین حضور زنان با حجاب اسلامی در خط مقدم مبارزه با صهیونیسم جهانی است.

فعالیت زنان در زمان پهلوی و انقلاب اسلامی

این استاد حوزه همچنین گفت: البته نمی توان گفت که زنان در رژیم گذشته فعال نبوده اند، بلکه مسئله مهم رویکرد آنها است؛ مقایسه کنید که نماینده زنان در رژیم گذشته درسازمان ملل، اشرف پهلوی با سوابقی مانند قاچاق موادمخدر، فساد و فحشاء، بود با نماینده زنان در جمهوری اسلامی که نمونه آن مرحومه خانم دباغ، به عنوان نماینده و سفیر ویژه حضرت امام برای رساندن پیام ایشان به گرباچف.

طاهری افزود: نمونه های زیادی برای مقایسه وجود دارد که همگی نشان از نگرشی دارد که به جایگاه زن در جامعه بوده است. مثلا خانم فرخ رو پارسا، وزیر زن بهایی آموزش و پرورش دوران شاه بود که با برگزاری جشن دختران شایسته، آن ها را برای فساد به دربار معرفی می کرد.

 

وی گفت: درتاریخ معاصر زنان عالمه و مجاهدی داریم که با فداکاری باعث بیداری زنان شدند، مانند بانو مجتهده امین، مفسر قرآن که با نوشتن کتاب، تاسیس حوزه خواهران در سال43 و همچنین با سخنرانی های متعدد باعث بیداری زنان شد؛ زنانی همچون بانو علویه همایون، بانوطاهایی نیز از افرادی بودند که در تربیت دینی زنان تلاش وافر داشتند.

جلوه زن مسلمانی ایرانی در مجامع بین المللی

طاهری درباره وجهه زنان ایران در جهان نیز گفت: در مجامع بین المللی همواره برنده بودیم و آمارهایی که به کنوانسیون های بین المللی ارائه می کردیم و موفقیت هایی که زنان محجبه اسلامی در شاخص های مخلتف و رشته های علمی و پزشکی و غیره داشتند، بسیار چشمگیر بود.

وی افزود: از بدو انقلاب، زنانی که به عنوان نماینده ایران در مجامع بین المللی حاضر می شوند، به قدری تبحر و درجه علمی معتبر و قابل توجهی دارند که مخالفان حرفی برای گفتن ندارند و حتی مطرح شدن مباحث علمی و تخصصی در نشست های بین المللی از سوی بانوان مسلمان و محجبه ایرانی باعث تبلیغ اندیشه اسلامی در جهان می شود.

طاهری تصریح کرد: بانوان ما در رویارویی با مجامع بین الملل برای تمام پرسش ها و چالش هایی که مطرح می شود، پاسخگو بوده اند و چه در دوره فعلی و چه در ادوار گذشته، سیر انسانی و منطقی و غیرمنفعلانه ای در مواجهه با پرسش های جهانی پیش گرفته اند.

نقاط ضعف و قوت در حوزه زنان باید شناسایی شود

طاهری افزود: با گذشت چهار دهه از انقلاب باید به عقب برگردیم و آنچه برما گذشته است را مرور کنیم که در چه نقاطی سکون، سکوت و یا انفعال داشته ایم و همچنین باید ظرفیت ها و پتانسیل های خود را شناسایی کنیم. باید ببینیم که چه چشم اندازی در رابطه با زنان دیده شده است؛ اکنون کجا ایستاده ایم و تفاوت هایی که انقلاب اسلامی در زن ایرانی به وجود آورده است را با انقلاب های دیگر جهان مقایسه کنیم.

این کارشناس حوزه زنان در پایان با بیان اینکه در همه کشورها مشکلات خاصی وجود دارد و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست، اظهار داشت: متاسفانه مسائل فرهنگی، اعتقادی و قومیتی که با فرهنگ سازی قابل حل هستند، طوری سیاه نمایی می شود که مورد توجه سازمان های بین المللی غرب گرا قرار بگیرد و با بزرگنمایی مشکلات را به اسم اسلام و انقلاب اسلامی معرفی می کنند.

انتهای پیام/خ

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار