مردم پیروز واقعی انتخابات
طبق آمار اولیه مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بسیار بالا بود و نزدیک به 40 میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند، یعنی مشارکت مردم 70 درصد بود؛ این نشان می دهد که مردم به میزان بسیار بالایی نظام اسلامی ایران را قبول دارند که در انتخابات آن شرکت می کنند.
همه این ها بر اساس امنیتی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید کرده اند، امنیتی که باعث شده است در قلب آشوب ها و جنگ های منطقه ای در کشور ایران، مردم با آرامش برنامه های مختلف تبلیغاتی کاندیداها را بببینند و با کمترین حاشیه ها، کاندیداها به بیان مواضع خود بپردازند و در سلامت کامل انتخابات برگزار شود و بر همین اساس است که به فرموده رهبر معظم انقلاب، نتیجه هرچه باشد، مردم پیروز انتخابات هستند.
البته نباید از نظر دور داشت که تئوریسین این پیروزی هم رهبر معظم انقلاب است که با روشنگری و بدون جهت گیری سیاسی، با بیان معیارهای انتخاب کاندیدای اصلح و تشویق مردم به شرکت در انتخابات فضای رقابت را طوری آماده کرد که همه علاقمند به شرکت در انتخابات شدند، به گفته نوام چامسکی از مشهورترین تئوریسین ها و تحلیلگران غرب؛ "آیت الله خامنهای زیرکترین و سیاستمدارترین فرد جهان است، کاری کرده که حتی دشمنان بزرگ ملتش هم برای حضور مردمش در صحنهی انتخابات تبلیغ می کنند."
در طول این دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری، همیشه مشارکت بالای 50 درصد بوده و در برخی مواقع این میزان مشارکت بالای 70 درصد نیز بوده است اما ثمره این میزان مشارکت که باعث می شود مردم در دفعات بعد، بیش از گذشته شرکت فعال داشته باشند و مزه مشارکت را در دهان ملت شیرین می کند، عمل به وعده هایی است که کاندیدای منتخب ملت، در زمان رقابت های انتخاباتی به مردم ارائه کرده است.
در این سال ها که بحران اشتغال و معیشت مردم را اذیت می کند، لازم است که رئیس جمهور این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهد و با حفظ عزت و سلامت ملت در جهت رفع مشکلات مردم بکوشد.
یکی از نتایج این انتخابات این است که هر چند مردم مشارکت بالایی در مشروعیت دوباره بخشیدن به نظام دارند اما با کسی در خصوص اداره امور کشور، عقد اخوت نبسته اند و در صورتی که کاندیداها شعارهایی خلاف واقع بدهند و یا به وعده های خود عمل نکنند، اقبال عمومی از روی آن ها برداشته می شود.
از دیگر نتایج این انتخابات، استفاده از فضای مجازی است، این انتخابات که بیش از هر انتخاباتی در فضای مجازی تبلیغات و حاشیه های زیادی را در برداشت، انتشار اخبار به سرعت بسیار بالا نقطه مثبت این وسیله است که در کنار آن آسیب امکان وجود شایعه را نیز بالا می برد، زیرا هر کسی در هر نقطه ای می تواند خبری را منتشر کند و اگر گیرنده پیام از سواد رسانه ای برخوردار نباشد، ممکن است در این بازی شایعات فریب خورده و خود نیز یکی از این مهرها شود و به بازار شایعات دامن بزند، بنابراین بهتر است که تا انتخابات بعدی تمرکز اصلی مراکز علمی بر روی ترویج سواد رسانه ای باشد که هم از ایجاد اعتیاد اینترنتی ممانعت می کند، هم استفاده صحیح از این رسانه نوظهور را ایجاد می کند و هم در تصمیم سازی های بزرگ یک ملت ذره بین مناسبی محسوب می شود.