حجت الاسلام قادر فاضلی گفت: سنائی از اولین کسانی است که با نگرش عرفانی به مسئله عاشورا و امام حسین(ع) پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری بسیج، یکصد و چهل و نهمین جلسه گروه علمی عرفان با موضوع عاشورا و امام حسین(ع) با ارائه حجت الاسلام والمسلمین قادر فاضلی و با حضور اعضای گروه در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام قادر فاضلی در این نشست گفت: مسئله امام حسین(ع) و کربلا در شعر و ادب ، خصوصا در شعر و ادب فارسی بیش از هر رشته ای مطرح شده است. شاید یکی از علل گسترش آن در ادبیات شعری، علاوه بر ظرافت و لطافت شعر، فن خطابه و مرثیه و گره خوردن آن به شعر باشد.
وی افزود: از این رو هزاران اثرشعری به زبانهای مختلف در این راستا خلق شده است. ادبیات شعری بیش از سایر فنون، ماجرای کربلا و امام حسین را از ابعاد مختلف گسترش داده است. درعرفان ادبی، بیش از هرچیز به جنبۀ عرفانی آن توجه شده است.
وی با بیان اینکه سنائی از اولین کسانی است که مقداری با نگرش عرفانی به مسئله عاشورا و امام حسین(ع) پرداخته است، گفت: مولوی بعد از او عمیقتر و عرفانی تر وارد شده و به زیبائی بحث شهادت پرداخته و شادی حاصل از این زیبائی را گوشزد کرده است که در کلام حضرت زینب(س) به عالی ترین شکل مطرح شده است.
فاضلی اظهار داشت: شاعران بعدی نیز هرکدام در حد توان، اشارات عرفانی داشته اند ولی تنها کسی که در زبان شعر فارسی، یک اثر مستقل عرفانی و ادبی خلق کرده و تمام کتاب را به عرفان عاشورا منحصر کرده است، مرحوم عمان سامانی بوده است.
این عرفان پژوه در ادامه گفت: آنچه را عمان در فارسی انجام داده مرحوم بیضای اردبیلی در شعر ترکی انجام داده است. به طوری که توسط بعضی از عالمان قشری و دور ازعرفان به غلو متهم شد. از شاعران قرن اخیر جناب اقبال لاهوری جنبه های عرفانی کربلا را به همراه جنبه های اجتماعی و سیاسی آن مطرح ساخته است. یکی از مزایای اقبال نسبت به سایر شاعران این است که، اشعار او برای نسل حاضر راحت تر و قابل فهمتر از دیگران است.
حجت الاسلام قادر فاضلی در این نشست گفت: مسئله امام حسین(ع) و کربلا در شعر و ادب ، خصوصا در شعر و ادب فارسی بیش از هر رشته ای مطرح شده است. شاید یکی از علل گسترش آن در ادبیات شعری، علاوه بر ظرافت و لطافت شعر، فن خطابه و مرثیه و گره خوردن آن به شعر باشد.
وی افزود: از این رو هزاران اثرشعری به زبانهای مختلف در این راستا خلق شده است. ادبیات شعری بیش از سایر فنون، ماجرای کربلا و امام حسین را از ابعاد مختلف گسترش داده است. درعرفان ادبی، بیش از هرچیز به جنبۀ عرفانی آن توجه شده است.
وی با بیان اینکه سنائی از اولین کسانی است که مقداری با نگرش عرفانی به مسئله عاشورا و امام حسین(ع) پرداخته است، گفت: مولوی بعد از او عمیقتر و عرفانی تر وارد شده و به زیبائی بحث شهادت پرداخته و شادی حاصل از این زیبائی را گوشزد کرده است که در کلام حضرت زینب(س) به عالی ترین شکل مطرح شده است.
فاضلی اظهار داشت: شاعران بعدی نیز هرکدام در حد توان، اشارات عرفانی داشته اند ولی تنها کسی که در زبان شعر فارسی، یک اثر مستقل عرفانی و ادبی خلق کرده و تمام کتاب را به عرفان عاشورا منحصر کرده است، مرحوم عمان سامانی بوده است.
این عرفان پژوه در ادامه گفت: آنچه را عمان در فارسی انجام داده مرحوم بیضای اردبیلی در شعر ترکی انجام داده است. به طوری که توسط بعضی از عالمان قشری و دور ازعرفان به غلو متهم شد. از شاعران قرن اخیر جناب اقبال لاهوری جنبه های عرفانی کربلا را به همراه جنبه های اجتماعی و سیاسی آن مطرح ساخته است. یکی از مزایای اقبال نسبت به سایر شاعران این است که، اشعار او برای نسل حاضر راحت تر و قابل فهمتر از دیگران است.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار