خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی گفت: دولت باید حمایت از تولید داخلی را در جهت ارتقای سلامت جامعه با استفاده از فناوری‌های نو بکار گرفته و به تولید محصول‌های سالم و با کیفیت، کشاورزی و غذایی کمک کند.
کد خبر: ۹۱۲۴۸۲۰
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، زین‌العابدین جویبان مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی با اشاره به 18 فروردین روز سلامتی و آغاز هفته سلامت اظهار کرد: در دهه‌های اخیر با افزایش نگرانی‌های عمومی درباره سلامت غذا و افراد جامعه به اجرای اصول کشاورزی پایدار بسیار توجه شده و تولید محصولات سالم در شرایط حاضر و شرایطی که با تغییرات اقلیمی مواجه هستیم از نکات اساسی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

 

وی افزود: نیاز روز افزون کشور به غذا به طور کلی ناشی از افزایش جمعیت و تغییر الگوهای مصرف بوده که نیاز به تولید بیشتر را ضروری کرده است.

 

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی اهم تلاش به افزایش محصول در واحد سطح محدود می‌شود.

 

جویبان عنوان کرد: تلاش برای تولید محصول بیشتر، افزایش نهاده‌هایی همانند کودهای شیمیایی را به دنبال داشته تا مردم بتوانند از واحد سطح زمین‌های زیر کشت یا میزان آبهای مصرفی محصول بیشتری را برداشت کنند.

 

کِشت گونه‌های اصلاح شده مصرف سم‌های شیمیایی را افزایش داده

وی اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد در دهه های اخیر کشت گونه‌های اصلاح شده و پُر محصول ضمن افزایش تولید در واحد سطح مصرف کودها و سم‌های شیمیایی را افزایش داده است.

 

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی با اشاره به امنیت غذایی، گفت: امنیت غذایی به معنای دسترسی همه افراد به غذای سالم و کافی در همه وقت برای زندگی سالم و فعال است.

 

 جویبان بیان کرد: زنجیره تامین غذا از مزرعه تا سفره از سه زنجیره ارزش تشکیل شده که شامل بحث تولید نهاده‌های کشاورزی، تولید محصول‌ها و تولید غذا می‌شود.

 

دولت حمایت از تولید داخلی را جهت ارتقای سلامت بکار گیرد

وی خاطرنشان کرد: دولت باید حمایت از تولید داخلی را در جهت ارتقای سلامت جامعه با استفاده از فناوری‌های نو بکار گرفته و به تولید محصول‌های سالم و با کیفیت، کشاورزی و غذایی کمک کند.

 

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: وظیفه اصلی تامین امنیت غذایی بر عهده دولت‌ها است و موضوع سلامت غذا به اندازه کافی بودن غذا اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

جویبان گفت: نتایج برخی از بررسی‌هایی که انجام شده نشان می‌دهد به طور کلی بد مصرفی کودها و سم‌های شیمیایی که در تولید محصولات کشاورزی به کار می‌رود به دلیل تجمع فلزهای سنگین، نیترات‌ها و باقی مانده سم‌ها با افزایش خطرهایی از جمله اختلال‌های ذهنی، جسمی، سرطان‌ها، اختلال‌های هورمونی و مانند آن، سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

 

وی با اشاره به نظارت،سلامت و کیفیت غذا، تاکید کرد: از نظر وظایف سازمانی، وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تامین غذا و وزارت بهداشت وظیفه سلامت غذا را برعهده دارد. شورای عالی سیاست و امنیت غذایی نظارت عالی را بر موضوع دارد و وظیفه سیاست‌گذاری کلان و هماهنگی بین دستگاهی را بر عهده دارد. در عمل زنجیره تامین غذا از مزرعه تا سفره از سه زنجیره مرتبط باهم شامل تولید نهاده ، تولید محصول‌های کشاورزی و تولید غذا تشکیل شده است.

 

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر در هر زنجیره اشکالی ایجاد شود زنجیره‌های بعدی دچار مشکل می‌شود و در نهایت تامین محصول تکمیل نخواهد شد.

 

 نظارتی بر زنجیره تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد

جویبان بیان کرد: بررسی قانون‌هایی که در سطح کشور وجود دارد نشان می‌دهد که در حوزه تولید و واردات نهاده‌ها نظارت نسبی توسط برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی وجود دارد و زنجیره سوم که همان تولید غذا است با نظارت وزات بهداشت شکل می‌گیرد. تنها زنجیره‌ای که هیچ نهادی وظیفه بررسی و نظارت بر این بخش را ندارد و بدون نظارت سازمان یافته است، همان زنجیره تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور است.

 

وی ادامه داد: در بهترین حالت می‌توان گفت که دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی سعی در تامین نهاده‌ها در ابتدای زنجیره اول با استفاده از توان داخلی داشته باشد و در نتیجه سایر زنجیره‌ها بر مبنای تولید داخل شکل بگیرد. در بدترین وضع با انجام واردات در انتهای زنجیره سوم یعنی تولید غذا منجر به رفع نیازغذایی خواهد شد. نظارت بر سلامت و کیفیت فقط در مرزها اتفاق می‌افتد.

 

سیر صعودی هزینه سلامت در سالهای اخیر

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: مورد بعدی بحث هزینه‌های سلامت است که در سطح کشور وجود دارد. بررسی روند هزینه‌های سلامت نشان می‌دهد که در ایران در سال‌های اخیر هزینه‌های سلامت سیر صعودی داشته و براساس آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه درمان بیماران سرطانی 8 هزار و  500میلیارد تومان در سال است. چنانچه هزینه کود مصرفی و یارانه کودهای شیمیایی را به آن اضافه کنیم در مجموع حدودا 12 هزار میلیارد تومان در سال یعنی معادل 4.5 درصد بودجه کشور بدون هر گونه ارزش افزوده در بحث هزینه های سلامت استفاده می‌شود که این آمار، آمار چشمگیری است.

 

جویبان افزود: عامل‌هایی از جمله نبود سیتم نظارت بر کیفیت و سلامت محصول های کشاورزی و رتبه بندی نشدن آنها بر این اساس موجب شده که سلامت محصولات کشاورزی پیش‌بینی ناپذیر شود چراکه تولید کننده هر راهی را برای کاهش هزینه‌ها و تولید محصول بیشتر انتخاب می‌کند و این سلامت محصولات کشاورزی را به خطر می‌اندازد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها