قشر دانشگاهی خواستار ورود عاجل و قاطع سران محترم قوا بوده تا قبل از آنکه بحران آب اصفهان به بحرانی امنیتی و اجتماعی تبدیل گردد، بتوان با تدبیر و دوراندیشی و با قانونگرایی و حق‌مداری مشکلات را کم کرد.
کد خبر: ۹۱۸۱۶۹۰
|
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵

  به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، اساتید بسیجی دانشگاه‌های اصفهان در نامه‌ای خطاب به سران سه قوه خواستار رسیدگی به   موضوع تغییر خطوط مرزی و بحران آب اصفهان شدند.

 

در متن این نامه آمده ‌است:

 

نامه اساتید دانشگاه‌های اصفهان به سران سه قوه در خصوص موضوع تغییر خطوط مرزی

 

حضرت حجت السلام و المسلمین جناب آقای روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

حضرت حجت السلام و المسلمین جناب آقای رئیسی

ریاست محترم قوه قضاییه

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

 

 

با سلام

 

همانگونه که در رابطه با مسایل و مشکلات حوزه­‌ی آبریز زاینده رود مستحضر هستید سوء مدیریت برخی از مدیران و دستگاه‌ها در گذشته، عدم مدیریت یکپارچه­‌ی حوزه‌­ی زاینده رود، برداشت‌­های وسیع و غیرقانونی آب در بالادست رودخانه با تبدیل منابع طبیعی در تپه­‌ها، دامنه‌­ی کوه‌ها و اراضی شیب­دار به گیاهان باغی غیر استراتژیک مانند هلو و بادام، صدور مجوزهای غیرکارشناسی برداشت از آب‌های زیر سطحی، اجرای طرح­‌های انتقال آب به مناطقی چندصد کیلومتر خارج از حوزه­‌ی آبریز طبیعی زاینده‌­رود بدون تامین منبع ورودی آن، توسعه‌­ی گسترده صنایع بزرگ آب­‌بر، توسعه­‌ی بی­‌رویه طرح­‌های جامع شهری در فلات مرکزی کشور، مهاجرت بی‌­رویه از استان‌های هم‌جوار به استان اصفهان و کاهش میانگین درازمدت نزولات جوی، اصفهان را با بحرانی تاریخی و اسفبار روبرو کرده است. تشریح و واشکافی هر کدام از این مصایب زمانی دیگر را می‌­طلبد که مجال آن در این مختصر نمی‌­گنجد.

انتظار می‌­رفت دستگاه‌های اجرایی مربوطه برای برطرف شدن یا کاهش مشکلات آب اصفهان تدابیر موثرتری بیاندیشند، اما مضاف بر مشکلات فوق اخیراً پروژه انتقال آب بالادست به یکی دیگر از شهرستا‌‌ن‌ها افتتاح شده که موجب بارگزاری بیشتر بر روی رودخانه می‌گردد تا آب باریکه اصفهان بیش از پیش کم رمق و ناتوان گردد. با کمال تعجب همزمان برخی مسئولین در تلاش برای تغییر خطوط مرزی حوزه بالادست زاینده رود هستند. همانگونه که مستحضرید تاکنون دو مرتبه مرز استان اصفهان با چهارمحال و بختیاری تغییر پیدا کرده و در هر دو مورد تغییر زمین‌ها و روستاهای متعددی از استان اصفهان، ضمیمه چهارمحال و بختیاری شده است. مع­‌الاسف مسئولین مربوطه با هدف تقسیم آب به نفع چهارمحال و بختیاری در صدد تغییر سوم بوده و قصد دارند خط القعر زاینده‌رود را به‌ عنوان مرز بین دو استان قرار دهند که همین امر موجب می‌شود مجدداً مناطقی از اصفهان به چهارمحال و بختیاری اضافه شود.

به هرحال آنچه مشهود است این است که اقدامات و رویکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط در سال­‌های گذشته نه تنها منجر به کاهش بحران آب اصفهان نشده است، بلکه با اقداماتی از این قبیل چالش آب اصفهان را شدیدتر و پیچیده‌­تر کرده است. لذا ما به عنوان قشر دانشگاهی ضمن هشدار نسبت به پیامدهای ناگوار اینگونه طرح‌­ها، خواستار ورود عاجل و قاطع سران محترم قوا برای مدیریت این بحران بوده تا قبل از آنکه بحران آب اصفهان به بحرانی امنیتی و اجتماعی تبدیل گردد، بتوان با تدبیر و دوراندیشی و با قانونگرایی و حق مداری مشکلات را کم کرد.

 

 

                                                                                    اساتید دانشگاه‌های استان اصفهان

                                                                                      اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان

                                                                                    اساتید دانشگاه اصفهان

 

 

 منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

ارسال نظرات