عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

برای حفظ جان مردم عمل به تشخیص پزشکان لازم است

آیت‌الله فاضل لنکرانی در پیامی بابیان این‌که در راس احکام واضح فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد، گفت: قول و تشخیص پزشکان و سفارش‌هایی که ایشان می‌کنند، بر هر انسانی لازم است.
کد خبر: ۹۲۲۱۴۸۸
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲


به گزارش خبرگزاری بسیج ازقم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی بابیان این‌که در راس احکام واضح فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد، گفت: قول و تشخیص پزشکان و سفارش‌هایی که ایشان می‌کنند، بر هر انسانی لازم است.

در این پیام آمده است: باید درخصوص حوادثی که این روز‌ها در کشور اتفاق افتاده و شماری از مردم عزیز کشور به‌خصوص مردم انقلابی قم به ویروس کرونا مبتلا هستند نکاتی را همه ما موردتوجه قرار دهیم.

در این پیام افزوده‌شده است: اولین نکته این است که باید بدانیم تمام این‌ها امتحان الهی است. اگر یک انسان یا افراد متعددی مبتلا به کسالت می‌شوند خود مرض و کسالت یکی از امتحانات خداوند است که نسبت به بشر دارد. بشر همان‌طور که در حال سلامت در حال امتحان است که از سلامت خودش برای سعادت خودش و برای سعادت جامعه چگونه بهره می‌برد؛ از مبتلا شدن به کسالت هم در یک امتحان دیگری قرار می‌گیرد تا ببیند درجات ایمان و اعتقاد خودش به مبدا و معاد را بررسی کند.

این پیام حاکی است: انسان در اثر یکی از این امراض حالت یاس برای او به وجود آید یا نه ایمانش قوی‌تر شود و به خدا بیشتر پناه ببرد. این امراض برای همین است که درجات ایمانمان بالا رود. بالاخره عمر انسان تمام می‌شود، اما وجود این کسالت‌ها انسان را در استحکام ایمان معین می‌کند و در این آزمایش بزرگ قرار می‌دهد.

در این پیام آمده است: من این خاطره را از مرحوم والد آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی (ره) که ایشان در ایام زندگی به کسالت‌های فراوانی مبتلا بودند و همیشه در هر کسالتی این نکته را به ما می‌فرمود: این کسالت‌ها مراتب توحید و مراتب ایمان من را بسیار قوی کرده و زمانی می‌فرمود: چرا خداوند در نماز برای برخاستن و نشستن فرمود: ه ذکر به حول الله و قوته را بگویید مگر یک ایستادن و نشستن نیاز به حول و قوه خداوند دارد؟ حول و قوه خداوند باید برای مجموعه کائنات باشد. فرمود: در اثر کسالت‌هایی که پیدا کردم برای من مسجل شد که در کوچک‌ترین و ساده‌ترین امور زندگی حول و قوه الهی دخالت دارد.

مقصودم از بیان این مطلب این است که مبادا برای کسی یاس و ناامیدی به وجود بیاورد. در کنار این کسالت‌ها درجه ایمان انسان بالا برود و موفقیت در این امتحان به همین است که بتوانیم یقین خود را نسبت به قیامت و عالم پس از دنیا بیشتر کنیم.

در این پیام آمده است: نکته دوم که باید عرض کنم تشکر از همه پزشکان، مسئولان و کارکنان بیمارستان‌هاست که امروز یک کار جهادی انجام می‌دهند. امروز حضور در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و معالجه و رسیدگی به مریض‌هایی که به چنین ویروسی مبتلا هستند یقینا جهاد در راه خداست. من از همه ایشان به سهم ناچیز خودم تشکر می‌کنم و خدا را شکرگزارم که برادر بسیار عزیز خودم به‌عنوان یکی از پزشکان در بیمارستان‌های قم مشغول انجام‌وظیفه است و حضور جدی و فعال دارد.

در این پیام افزوده‌شده است: دعا می‌کنیم خداوند پزشکان و پرستاران را حفظ کند تا بتوانند جامعه ما را پرستاری و مراقبت کنند و امیدوارم با این بحران به وجود آمده علم پزشکی ایران رونق چندانی پیدا کند. این گرفتاری‌ها سبب می‌شود نواقصی که وجود دارد مسئولان به آن پی ببرند و آینده کشور تامین بشود.

در این پیام تصریح‌شده است: نکته سومی که باید عرض کنم این است که قول و تشخیص پزشکان و سفارش‌هایی که ایشان می‌کنند بر هر انسانی لازم است. من خود که در کنار آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی بوده‌ام می‌دیدیم ایشان نسبت به رعایت دستورات پزشکان چقدر اهتمام داشتند و این سیره همه مراجع ما بوده و هست. ما مرجع تقلیدی را نداریم که در زمان کنونی با رشدی که علم پزشکی کرده است از دستورات آن استنکاف کرده باشد. اگر پزشکی به یک مرجع تقلید گفته باشد روزه بر شما حرام است آن مرجع تقلید دیگر روزه نمی‌گیرد و اساسا این از خاصیت و ارزش و عظمت فقه شیعه است.

در این پیام بیان‌شده است: فقه شیعه به حدی مستحکم است که در راس واضح احکام فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد. تمام این عباداتی که برای خداوند انجام می‌دهیم اگر مزاحمت با حفظ جان انسان داشته باشد این یک امر بسیار واضح در فقه و اصول ماست که در مساله تزاحم حفظ جان مقدمه بر این‌هاست. نه‌تن‌ها مقدم است در برخی از موارد فق‌ها تصریح کرده‌اند کسی که روزه یا نماز برای او ضرر داشته باشد گرفتن روزه یا خواندن نماز بر او حرام است. ضوابط فقهی ما از جهت مراجعه، اعتماد و ازنظر لزوم عمل به دستورات پزشکان بسیار روشن است.

در این پیام آمده است: امام خمینی در برخی فتاوا فرمودند: اگر در زمستان کسی بخواهد برای گرفتن وضو به حیاط برود و با آب سرد وضو بگیرد و سردی آب برای پوست او ضرر داشته باشد قاعده لاحرج در آنجا جریان پیدا می‌کند و وضو را برطرف می‌کند؛ بنابراین مساله کاملا روشن است. امروز هم در رسانه‌های معاند با دین و شیعه و انقلاب دنبال این هستند که تقابلی بین طب و دین قرار دهند. مردم عزیز ما بیدار باشند که فقه ما بسیار منطقی و مستحکم و قوی‌ترین دستورات را در این حوزه دارد.

در این پیام آمده است: آخرین نکته‌ای که باید عرض کنم این است در روایاتی که داریم این مریضی‌ها علاوه بر این‌که ارتقای معنوی انسان است و باعث افزایش یقین انسان نسبت به خداوند متعال است؛ خداوند برای این مریضی جایگاهی قرار داده است و آن را کفاره گناهان انسان قرار داده است. پیامبر (ص) فرمودند: اگر مومن در بدن خودش چیزی که موجب اذیت او هست را داشته باشد خداوند از گناهان او صرف‌نظر می‌کند.

در این پیام ذکرشده است: این امراض کفاره گناهان ما هست. در این ماه مبارک رجب دعا می‌کنیم خداوند همه ما را از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاورد مسئولان را هرچه بیشتر برای خدمت به این ملت عزیز که همه‌چیزشان را برای اسلام و انقلاب فدا کردند؛ مصمم‌تر کند و قدم‌های بسیار بزرگی برای رشد و تعالی این نظام اسلامی ان شاء الله برداشته شود.

بیماری کرونا ازنظر ابتلا و میزان و شدت تلفات، خطرناک‌تر از آنفولانزا نیست؛ بنابراین جایی برای ترس و وحشت مردم نیست و شهروندان تنها باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند؛ استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن و سایر مواردی که در این خصوص توصیه‌شده، بیش‌ازپیش مورد تاکید کارشناسان است.

انتهای پیام
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار