خبرهای داغ:
نرجس سادات مرتضوی به عنوان تنها بانوی ایرانی مهندس تعمیرات هواپیما، توانسته با تلاش و پشتکار فراوان به این جایگاه دست یابد.
کد خبر: ۹۲۲۸۱۷۳
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
بانوی چادری؛ تنها زنِ مهندس تعمیرات هواپیما در ایران

نبه گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نرجس سادات مرتضوی با ظاهر آرام، مهربان و محجوبش این فکر را در هر کسی که او را می بیند، تقویت می‌کند که به هیچ عنوان جایش در آشیانه هواپیما نیست اما وی نشان داد با همان ظاهر آرام و محجوب می‌تواند از پس کارهایی که به تصور دیگران مردانه است، بر آید.

تنها بانوی مهندس تعمیر و نگهداری در کشور که برای رسیدن به این جایگاه دو برابر مردان تلاش کرده یا شاید حتی تحقیر شده باشد، اما دست از کوشش بر نداشته است. خانم مرتضوی جزو معدود افرادی است که به رؤیاهای کودکی اش جامه عمل پوشاند.

خانم مرتضوی می‌گوید: در کودکی همانند پسران کوچک هم سن و سالش عاشق هواپیما بوده؛ وقتی صدای هواپیما را در آسمان می‌شنیده سرشار از شعف می‌شده و دلش می‌خواسته سر از راز این پرنده غول آسا در بیاورد.

به گفته این بانوی هواپیماساز، زمانی که دبیرستان را تمام کرد، هنگام انتخاب رشته برای دانشگاه مهندسی هواپیما را انتخاب کرد و قبول شد. با ورود به دانشگاه متوجه شد که در اقلیت کامل قرار دارد. همه مهندسی هواپیما را شغلی کاملاً مردانه به حساب می‌آوردند و خیلی روی این دختر پرکار و علاقه مند، حساب باز نمی‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: در زمان تحصیل، اکثر همکلاسی‌هایم که عمدتاً آقا بودند، به من، تنها به چشم دختری نگاه می‌کردند که آمده صرفاً مدرکی بگیرد و سپس راهی خانه همسر شود. اما من به این زودی‌ها از میدان به در نشدم.

خانم مرتضوی موفق به اخذ مدرک کارشناسی تعمیر و نگهداری هواپیما از دانشگاه تهران شد و اولین و تنها بانوی دارنده گواهینامه CAT C تعمیرات روی هواپیمای MD سری ۸۰ است. اختیارنامه CAT C به شخصی اعطا می‌شود که به عنوان بالاترین شخص در تعمیرات سنگین این هواپیما اجازه صدور «گواهی ترخیص هواپیما از سنگین‌ترین چک‌های هواپیما» یا اصطلاحاً اجازه صدور CRS پس از اتمام چک‌های سنگین را دارد و این در حالی است که تعداد افرادی که در ایران این اختیار به آن‌ها اعطا شده به اندازه تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. او همچنین جزو معدود کسانی است که مدرک A&P دارد.

به گفته خانم مرتضوی، وی در پایان دوره تحصیلی کارشناسی، مصمم بوده تا وارد دنیای کار شود؛ اما اکثر جاهایی که برای پیدا کردن کار به آن‌ها سر می‌زده می‌گفتند: «آشیانه هواپیما مگر جای زنان است!؟»

با این حال وی دست بردار نبوده و ۴ سال دنبال کار می‌گردد تا اینکه بالاخره مدیر عامل یک شرکت هواپیمایی این کلیشه را شکست و تصمیم گرفت به خانم مرتضوی اعتماد کند و از این اعتماد نیز جواب گرفت.

خانم مرتضوی کارش را بلد بود و از آن مهمتر به کاری که می‌کرد ایمان داشت و عشق می‌ورزید. این دو عنصر یعنی عشق و ایمان معجزه می‌کند. او توانست با وجود بی اعتمادی‌ها که در محیط مردانه کاری‌اش وجود داشت خود را به همه ثابت کند.

وی افزود: همیشه این صحبت مادرم در ذهنم است که می‌گفت موفقیت ربطی به جنسیت ندارد اگر به کاری علاقه داری آن را دنبال کن و مطمئن باش که موفق می‌شوی پس به خودت و بقیه ثابت کن که از پس کار برمی آیی و خدا رو شکر موفق هم شدم.

خانم مرتضوی می‌گوید: علاقه زیادی به تدریس دارد و حدود ۳ سال در هنرستان هوانوردی به علاقه مندان خانم آموزش می داده است تا زنان و دختران جوان را با این رشته آشنا کند. جالب اینکه بسیاری از دختران از وجود چنین رشته‌ای اطلاع نداشتند و من توانستم به آنها یاد بدهم که از سختی‌های راه نهراسند و اگر به کاری علاقه دارند آن را دنبال کنند. برخی از آن‌ها نیز بعد از آشنایی با این رشته تصمیم گرفتند این راه را ادامه دهند و به این باور رسیدند که می‌توانند کار را انجام دهند.

ارسال نظرات