امضای تفاهم‌نامه همکاری سپاه انصارالمهدی(عج) و جهاددانشگاهی زنجان در راستای طرح توسعه مشاغل خانگی

جانشین فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سپاه انصارالمهدی (عج) و جهاددانشگاهی زنجان در راستای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خبر داد.
کد خبر: ۹۲۸۳۵۴۳
|
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ سرهنگ ابوالفضل طهماسبی در این جلسه با بیان اینکه بسیج تلاش کرده است در عرصه‌های مورد نیاز ورود پیدا کرده و این ورود همواره با توفیقات روزافزون و نتایج مطلوب باشد، گفت: یکی از این عرصه‌ها که سپاه نیز از دیرباز به عنوان یک دغدغه آن را دنبال کرده است، موضوع توسعه مشاغل خانگی بوده و به همین خاطر همکاری مشترکی را در این زمینه با جهاددانشگاهی استان آغاز خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه معتقدیم یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه مشاغل خانگی که باعث شده است این عرصه نسبت به مزیت‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد، نتواند توسعه یابد، بحث بازاریابی برای محصولات مشاغل خانگی است، افزود: اگر بخواهیم مشاغل خانگی در حوزه محصولات کشاورزی را مصداق قرار دهیم، ایجاد صنایع تبدیلی از اولویت‌های این بخش برای توسعه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به نهادینه کردن فرهنگ کسب و کار در جامعه نیاز داریم تا بتوانیم در خصوص کسب و کارهایی، چون مشاغل خانگی، به موفقیت دست یابیم، تصریح کرد: سپاه همواره در برهه‌های مختلف، کمک‌حال سایر مجموعه‌ها بوده و این موضوع را از طریق بسیج به اثبات رسانده که همکاری امروز با جهاددانشگاهی نیز در همین راستا است.
این مسئول با یادآوری اینکه سپاه در عرصه‌هایی، چون آب شرب، آب زراعی، ساخت مدارس، حوزه اشتغال و؛ که مورد نیاز کشور بوده، ورود پیدا کرده است، ادامه داد: همکاری امروز سپاه انصارالمهدی (عج) استان و جهاددانشگاهی زنجان در راستای یکی از نیاز‌های ضروری کشور یعنی اشتغال است، به همین خاطر تاکید ما برای حضوری موفق در این عرصه، اهتمام به بازاریابی است.

جانشین فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با تاکید بر اینکه اقداماتی که سپاه در عرصه‌های مختلف انجام می‌دهد، لبیک به فرمان مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است، اظهار کرد: سپاه انصارالمهدی (عج) استان و جهاددانشگاهی زنجان وجه مشترک برجسته و مهمی، چون انجام کار‌ها با اسلوب جهادی دارند که این خود باعث می‌شود کار‌ها با قوت پیش برود.

وی، الگوبرداری از دستاورد‌های معنوی دفاع‌مقدس را یکی از نیاز‌های ضروری جامعه در برهه کنونی دانست و خاطرنشان کرد: بدون شک، با الگوبرداری از این دستاورد‌ها در دورانی که رزمندگان اسلام با کمترین امکانات در برابر دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کردند و همراه کردن این الگو‌ها با ویژگی‌های بارزی که جهاددانشگاهی در حوزه انجام کار‌های بر زمین مانده دارد، معتقدیم این طرح نتایج مطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه حوزه اشتغال خانگی نیاز مبرم به کسانی دارد که علاقه وافر و واقعی به فعالیت در این حوزه دارند، گفت: تجربه نشان داده است تا به امروز برخی از مجوز‌هایی که در حوزه مشاغل خانگی صادر شده، در مسیر واقعی خود نبوده و این مجوز‌ها در اختیار کسانی قرار گرفته است که هیچ نوع فعالیتی در این عرصه نداشته و یا تسهیلاتی که در اختیار آنان قرار گرفته، صرف هزینه‌هایی شده است که کاملا با حوزه مربوطه منافات داشته است.

کامران جعفری با یادآوری اینکه در مرحله اول اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با موضوع شناسایی مزیت با دغدغه‌های زیادی مواجه هستیم، افزود: این دغدغه از آنجا نشأت می‌گیرد که در کشور ما چیزی به عنوان مطالعات دقیق و تهیه «دیتابیس» برای عرصه‌های مختلف نداریم، در واقع ما مرکز تحقیقات بازار نداریم تا این مرکز بتواند دیتای لازم را در اختیار ما قرار داده و ما نیز بر اساس این دیتا حرکت کنیم.

وی با یادآوری اینکه شالوده اصلی این طرح حتما باید از فاز اول که شامل بررسی، شناسایی، اولویت‌بندی مزیت‌ها و هماهنگی‌های اولیه است، عبور کند، تصریح کرد: متاسفانه در ایران هیچ موسسه‌ای اعم از دولتی و خصوصی در این زمینه کار اساسی انجام نداده است، این در حالی است که جهاددانشگاهی زنجان برای اینکه بتواند طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را با موفقیت پشت سر بگذارد، همه بخش‌ها درگیر فاز اول این طرح شده‌اند.

این مسئول با اشاره به اینکه فاز دوم این طرح ملی مربوط به توانمندسازی متقاضیان حوزه مشاغل خانگی است، ادامه داد: در این فاز ارزیابی و استعداد سنجی متقاضیان به تفکیک مستقل و پشتیبان صورت گرفته، مشاوره و هدایت متقاضیان انجام شده، آموزش‌های لازم به عمل آمده و بعد از اعلام نتایج آزمون و ثبت در سامانه مشاغل خانگی، جذب کارآفرینان، خبرگان، خیرین و تیم‌سازی و شبکه‌سازی انجام می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان با یادآوری وظایف و نقش این نهاد انقلابی به عنوان نهاد توسعه‌ای و واسطه‌ای، اظهار کرد: مطالعات و پژوهش، آموزش و مشاوره، رصد و پایش، ارزیابی، اثربخشی، مستندسازی و تهیه بانک اطلاعاتی، شبکه‌سازی، هم‌افزایی، تسهیل‌گری، جلوگیری از اتلاف منابع و دوباره‌کاری، تقویت روحیه تیمی و کار گروهی، اتصال به بازار، توجه به زنجیره ارزش و ظرفیت‌سازی، از جمله این وظایف است.

جعفری با تاکید بر اینکه هدف اصلی از انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری، دوری از موازی‌کاری و تکرار انحرافاتی است که تا به امروز در این عرصه شاهد آن بودیم و اگر قرار باشد این فعالیت‌ها کماکان به صورت جزیره‌ای انجام شود، این نقص‌ها رفع نشده و تداوم خواهد داشت، بیان کرد: این در حالی است که اگر از تجربیات ارگان‌هایی، چون سپاه و بسیج که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارند، استفاده کنیم، نقاط ضعف به جهاددانشگاهی به عنوان مجری این طرح منتقل شده و این دغدغه‌ها در سطح ملی مرتفع خواهد شد.

جعفری با یادآوری اینکه آموزش متقاضیان مشاغل خانگی به دو صورت عمومی و تخصصی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: آموزش‌های عمومی کسب و کار شامل مفاهیم کسب و کار و مشاغل خانگی، ایده‌پردازی و خلاقیت، شناسایی فرصت‌ها، نحوه راه‌اندازی کسب و کار، زنجیره ارزش، تولید، فروش و بازاریابی، بسته‌بندی و برندسازی و قوانین و مقررات مشاغل خانگی بوده و آموزش‌های تخصصی نیز شامل آموزش‌هایی است که توسط پیشران‌ها و متناسب با نوع مشاغل خانگی و نیاز و سطح متقاضیان به متقاضی داده می‌شود.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان نیز با اشاره به اینکه تا به امروز همکاری‌های خوبی بین سپاه انصارالمهدی (عج) استان و جهاددانشگاهی زنجان صورت گرفته است، گفت: اعتقاد راسخ به این مهم داریم که با هم‌فکری و تعامل می‌توان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را در مسیر صحیح خود قرار داد و آن را به نحو مطلوب پیش برد.

فرشاد پیری با تاکید بر اینکه انجام کار‌های جزیره‌ای به هیچ وجه نمی‌تواند اجرای طرح‌های مختلف را با موفقیت همراه کند، افزود: سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان تا به امروز به هیچ وجه به دنبال انجام کار‌های موازی نبوده و همه اقداماتی که تا به امروز انجام داده، در راستای توسعه و پیشرفت کشور بوده است، به همین خاطر همکاری امروز نیز می‌تواند در راستای توسعه و پیشرفت کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه وجود ظرفیت‌های مطلوب در جهاددانشگاهی از جمله حوزه دانش‌بنیان می‌توانند روند مطلوب این نوع همکاری‌ها را سرعت ببخشد، تصریح کرد: معتقدیم تا زمانی که برای محصولات تولید شده در هر عرصه‌ای نتوانیم بازاریابی کنیم، این طرح‌ها به معنای واقعی کلمه عملیاتی نشده است، به همین خاطر ایجاد هلدینگ یکی از ضرورت‌های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است؛ چرا که یک تولیدکننده لزومی ندارد درگیر فروش محصولی که خود تولید کرده است، باشد.
 
گفتنی است، در پایان این جلسه تفاهم‌نامه همکاری مشترک سپاه انصارالمهدی (عج) استان و جهاددانشگاهی زنجان در زمینه اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به امضا رسید.
ارسال نظرات