سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد؛
پیشبینی کاهش قیمت ها در هفته آینده/ شرط مجلس برای آزادسازی قیمت خودرو
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس از هر طرحی که باعث کاهش قیمت و ارتقاء کیفیت خودرو شود، حمایت میکند؛ گفت: اگر آزادسازی قیمت باعث ایجاد بازار ثانویه نشود و خودرو با قیمت مناسب به دست مصرفکننده برسد موردتأیید مجلس است.
به گزارش خبرگزاری بسیج، قیمت خودرو به طور متوسط در یک ماه اخیر بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است. خودروسازان هم وعده دادند ۴۰ هزار خودرو تا پایان آذرماه و ۱۰۰ هزار خودرو مانده در انبارها به دلیل نبود قطعه را تا پایان سال علاوه بر تعهداتشان در بازار عرضه کنند.
کاهش قیمت خودرو و وعده افزایش عرضه آن، باعث شد افرادی که خودرو خریده بودند تا با قیمت بالاتری بفروشند، حالا خودروی خود را روانه بازار کردهاند؛ فعالان و کارشناسان هم با توجه به شرایط موجود و وعدهها، ریزش و ادامهدار بودن کاهش قیمتها را پیشبینی میکنند.
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران میگوید: ریزش قیمتها که از نیمه دوم آبانماه نسبت به اوایل این ماه به میزان ۳۰ درصد آغاز شد؛ ثابت مانده و تقاضای کاذب برای خرید خودرو در بازار فروکش کرده است. فروشنده در بازار وجود دارد اما تنها مصرفکننده واقعی برای خرید مراجعه میکند.
وی پیشبینی کرد: احتمالاً طی هفتههای آینده قیمت خودروها ریزش مجدد داشته باشد؛ چرا که عرضه از سوی خودروسازان بیشتر شده است؛ بنابراین قیمتها ریزش خواهد داشت و احتمالاً تا دو الی سه ماه آینده، دیگر افزایش قیمت در بازار خودرو رخ نخواهد داد.
بر اساس این گزارش رضا شیوا رئیس شورای رقابت هم روز گذشته از خروج احتمالی حداقل ۱۰ خودرو شامل دنا پلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲ و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمتگذاری شورای رقابت خبر داد. این پیشنهاد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این شورا داده شده و قرار است در مورد آن تصمیمگیری شود.
حمایت مجلس از هر طرحی که باعث کاهش قیمت شود
حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در مورد آزادسازی قیمت خودرو، اظهار کرد: مجلس از هر طرح دولت که باعث کاهش قیمت و ارتقاء کیفیت خودرو شود، قطعاً حمایت میکند و این موضوع مطالبه مجلس یازدهم است.
وی افزود: یکی از مطالبات مجلس یازدهم از دولت و خودروسازان بومیسازی و داخلی سازی تولید و قطعات خودرو است و اینکه خودرو با قیمت منطقی و مناسب به دست مصرفکننده واقعی برسد؛ این مطالبه دائمی از آغاز به کار مجلس یازدهم مطرح بوده و همچنان برقرار است.
این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکنون جلسات متعددی با مسئولان وزارت صمت و خودروسازان و قطعه سازان برگزار کرده است، تأکید کرد: در این جلسات تأکید شد که قیمت خودرو بهگونهای کاهش یابد که خودروسازان زیان نکنند ولی خودرو هم با قیمت مناسب به دست مردم و مصرفکننده برسد.
شرط مجلس برای آزادسازی قیمت خودرو
عضو هیئترئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: نگرانی این است که میزان عرضه به بازار بهاندازهای نباشد که بازار را اشباع کند که دوباره پس از آزادسازی قیمت، دلالی جدیدی ایجاد شود و از طرفی قیمتی که قرار است خودرو به دست مصرفکننده برسد، باید متعادل و منطقی باشد و به همان میزان به جیب خودروساز برود و شاهد افزایش تولید و ارتقاء کیفیت هم باشیم.
فیروزی توضیح داد: بحث این است که آزادسازی قیمت باعث ایجاد بازارهای حاشیهای نشود و اگر وزارت صمت بتواند با نظارتهای خودش به سمتی برود که بازار ثانویه ایجاد نشود و خودرو مستقیم به دست مصرفکننده برسد و نگرانی دیگری شکل نگیرد؛ آزادسازی قیمت حتماً مورد تأیید مجلس و کمیسیون صنایع مجلس هم خواهد بود.
طرح خودرویی مجلس در حال نهایی شدن است/ احتمال منتفی شدن عرضه خودرو در بورس
وی در مورد آخرین وضعیت طرح خودرویی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: این طرح در حال نهایی شدن است و با توجه به برنامه مجلس و لوایح و طرحهای دیگر با تأخیر بیشتری در صحن علنی مطرح شود، ولی موضوع در کمیسیون در حال بررسی است و نظرات دستگاهها و افراد گرفته شده و در حال جمعبندیهای نهایی هستیم.
فیروزی ادامه داد: شاهبیت طرح مجلس با توجه به تقاضای مازاد بر عرضه در بازار، ورود و عرضه خودرو در بورس است که در کنار آن مشوقهایی برای کیفی سازی و داخلی سازی، صادرات و رقابتی کردن تولید و واردات خودرو در این طرح دیده شده است.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به عرضه خودرو در بورس تأکید کرد: علت عرضه خودرو در بورس به دلیل مشکل تقاضا است و اگر بازار با عرضه از سوی خودروسازان اشباع شود و تقاضای کاذب و سرمایهای وجود نداشته باشد و قیمتها کاهش یابد؛ امکان تغییر شیوه عرضه در طرح مجلس وجود دارد.
پیشبینی کاهش قیمت خودرو در هفته آینده
فیروزی در مورد اینکه آیا آزادسازی قیمت خودرو منجر به کاهش قیمت، حذف سوداگری و خارج شدن آن از حلقه کالاهای سرمایهای میشود یا نه، توضیح داد: این موضوع دوم است که باید دید که برنامهریزی چگونه است؛ البته خودروهایی ظاهراً مشمول آزادسازی قیمت میشوند، کم تیراژ و دارای مشتریان خاصتری است که شاید از این جهت موضوع آن مطرح شده است.
وی گفت: در دو ماه اخیر شاهد کاهش قیمت خودرو بودیم؛ البته در دوهفته گذشته قیمت برخی خودروها هم بین تا ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش یافته است.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: پیشبینی میشود قیمت خودرو در هفتههای آینده با توجه وعده خودروسازان برای عرضه بیش از ۳۰ هزار دستگاه به بازار کاهش یابد؛ همچنین ترخیص بیش از ۲۸۰۰ خودرو مانده در گمرک هم بر بازار خودرو و کاهش قیمت اثرگذار است.
آزادسازی قیمت میتواند مؤثر باشد؟/ کاهش تقاضا خرید خودرو در بازار
فیروزی تصریح کرد: اگر مجموعه شرایط و عرضههای جدید توسط خودروسازان و ترخیص خودروهای مانده در گمرک، موجب اشباع بازار و کاهش تقاضا شود؛ بهتبع آزادسازی قیمت میتواند مؤثر و مفید باشد.
وی تصریح کرد: اما اگر همچنان تقاضای بالا در بازار خودرو وجود داشته باشد و به خودرو به چشم یک کالای سرمایهای نگاه شود و سرمایههای موجود به امید فروش با قیمت بالاتر به سمت خرید خودرو حرکت کند؛ آزادسازی قیمت شاید تأثیر نخواهد داشت و چهبسا اثر عکس هم ایجاد میکند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار امیدواری کرد: اگر وعدههای عرضه خودرو و اتفاقات در حال وقوع، رخ دهد، احتمالاً آزادسازی قیمت خودرو، حداقل شرایط بدی را ایجاد نخواهد کرد، هرچند متولیان بخش تنظیم بازار باید رصد کنند و پاسخ دهند که الان ذائقه بازار چگونه است؟.
فیروزی افزود: آیا همچنان تقاضا و تمایل شدید برای خرید خودرو وجود دارد یا نه؛ اگر چنین باشد، آزادسازی باید با احتیاط بیشتری انجام شود؛ البته تمایل برای خرید خودرو با افت قیمت، کاهش پیدا کرده و باعث افزایش عرضه و ریزش قیمت هم شده است،
وی در مورد گله خودروسازان از قیمتگذاری و اعتقاد بر اینکه سود خودرو به جیب دلالها میرود، گفت: خودروسازان از آزادسازی قیمت استقبال میکنند و کسی نگران این نیست که قیمت تمام شده خودرو که مصرفکننده پول آن را پرداخت میکند به جیب خودروساز برود.
ریشه مشکلات به محیط اقتصاد کلان برمیگردد/ پولها به سمت تولید منتقل شود
وی در مورد مشکل اصلی صنعت و بازار خودرو، گفت: این موضوع به محیط اقتصاد کلان کشور برمیگردد؛ اگر اقتصاد کلان را علاج نکنیم؛ درمانهای موقتی مانند فروش فوری و فوق العاده و... و حتی آزاد قیمتها هم اثر گذار نیست.
فیروزی اضافه کرد: خودرو باید از یک کالای سرمایهای خارج و پولها به سمت تولید برود که در غیر این صورت شاهد نوسانات و نابسامانی خواهیم بود. علاج اقتصاد ایران بر اساس سخنان اقتصاددانها مدیریت نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر نقدینگی به سمت تولید نرود در بازارهای مختلف نوسان و تلاطم وجود خواهد داشت؛ البته در یک ماه اخیر اتفاقات خوبی هم در حوزه خودرو و هم مسکن رخداده که قیمتها کاهش یافت. پولها به سمت تولید برود که هم باعث ایجاد اشتغال و همارزش افزوده خواهد شد.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار