این دانشگاه به دنبال روابط ۲ جانبه و چند جانبه با همتایان تحقیقاتی و آموزشی در سراسر جهان است و در این راستا هم‌اکنون با ۱۴ دانشگاه تفاهم نامه همکاری آموزشی و پژوهشی منعقد کرده است.
کد خبر: ۹۳۲۷۰۸۱
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد علی‌اکبری روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جهانی کرونا اظهار داشت: دانشگاه ایلام سال ۱۹۷۶ تاسیس شد و هم اکنون دانشگاهی بین‌المللی و دارای هشت دانشکده و آموزشکده، ۴۰ گروه آموزشی و ۲ موسسه تحقیقاتی است که بیش از ۲۲۰ عضو هیات علمی تمام وقت و ۲۰۰ استاد مدعو در آن مشغول تدریس هستند.

وی افزود: این دانشگاه دارای هفت هزار و ۵۰۰ دانشجو است که از این تعداد ۵۰۰ نفر دانشجوی بین‌المللی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند.

رییس دانشگاه به روابط خوب دانشگاه ایلام با دانشگاه‌های خاور دور اشاره کرد و گفت: سال ۲۰۱۹، دانشگاه ایلام و دانشگاه UTM مالزی همکاری متقابل را برای تحقیقات و امور دانشگاهی برنامه ریزی کردند و کنفرانس کنونی نتیجه این ابتکار است.

علی اکبری اضافه کرد: با توجه به تجربه گذشته این ۲ دانشگاه در سازماندهی و اداره کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی همچنین با توجه به همکاری قبلی با ۲ دانشگاه ترکیه و با بهره‌مندی از همکاری آکادمی تمدن اسلامی، تیم همکاری بین‌المللی واقعی و چند جانبه شکل گرفت.

رییس دانشگاه ایلام التزام به رسالت اجتماعی را یکی از تعهدات دانشگاه ایلام عنوان کرد و گفت: برای ایفای مسوولیت اجتماعی دانشگاه، تصمیم گرفته شد شرایط مناسبی را برای دانشمندان، محققان و صاحب‌نظران در اقصی نقاط جهان فراهم کند، تا نظرات و یافته‌های خود را برای رفع غم و اندوه بشر به اشتراک بگذارند و به همین جهت عنوان کنفرانس، «بررسی پیامدهای جهانی کرونا» قرار گرفت.

علی اکبری در ادامه به تأثیرات مختلف کرونا در سطح جهان اشاره کرد و افزود: این ویروس جهان را در تمام زمینه‌ها تحت تأثیر قرار داده و همچنان هم در حال اثر گذاری است و با توجه به پیامدهای مختلفی که به همراه داشت، به تعبیری می‌توان آن را رنسانس قرن حاضر با تأثیری بیش از انتظار عنوان کرد، اما با وجود تأثیرات مضر و مرگبار آن؛ می‌توان برای مقابله با موارد مشابه در آینده تجربه اندوزی کرد.

وی یادآور شد: کرونا ما را به تلفیق نگرانی‌های محلی و جهانی رهنمون می‌کند، زیرااین بیماری فراگیر روشن ساخت که چنانچه به موضوعات محلی اهمیت دهیم، لازم است در یک چهارچوب جهانی عمل کنیم.

رئیس دانشگاه، اضافه کرد: ما از همه‌گیری و فراگیری کرونا متوجه شدیم که یک مورد بیماری در کشور چین می‌تواند سرنوشت تمام مردم دنیا را تحت تأثیر قرار دهد و ایمنی ما نتیجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط سایر شهروندان در نقاط مختلف جهان خواهد بود.

علی اکبری باور علماء و شاعران ایرانی در طول تاریخ که الهام‌بخش فضیلت و انسانیت بوده‌اند، را جهان‌ محور عنوان کرد و اظهار داشت: سعدی، شاعر بزرگ ایرانی قرن سیزدهم میلادی، با اشعار نابی که دارد، باوری فرامرزی را درباره درد و رنج مشترک انسان‌ها ارائه نموده است و معتقد است آرامش ما نمی‌تواند جدای از سلامت و آرامش دیگران در نقاط مختلف جهان باشد.

وی در ادامه به تأثیرپذیری آموزش عالی کشورها از کرونا اشاره کرد و بیان داشت: این بیماری مربیان و مسوولان دانشگاه‌ها را وادار کرد تا آموزش مجازی، آنلاین و از راه‌دور را جایگزینی قابل اعتماد برای آموزش حضوری بدانند و لذا نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها، برای آموزش آنلاین غیرقابل انکار است و آموزش دنیای پساکرونا به هیچ وجه نمی‌تواند اهمیت تلفیق آموزش مجازی و حضوری را نادیده بگیرد.

رییس دانشگاه ایلام با بیان اینکه محققان رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی از سراسر جهان در برگزاری این کنفرانس مشارکت دارند از ارائه مقالات آنها تقدیر کرد و گفت: دانشگاه ایلام خود را مدیون تعدادی از مدیران آموزش عالی و گروه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در سازماندهی و اداره این رویداد بزرگ علمی و تحقیقاتی می‌داند.

وی تاکید کرد: ما به دنبال توسعه و تقویت روابط بین‌المللی در همه زمینه‌های همکاری دانشگاهی هستیم

رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دبیر این کنفرانس نیز با بیان اینکه هشت دانشگاه داخلی و خارجی در روند برگزاری کنفرانس پیامدهای جهانی کرونا همکاری دارند، گفت: این کنفرانس در ۹ محور شامل، تاریخ بیماری‌های همه‌گیر از گذشته تاکنون، کرونا و فرهنگ و تغییرات اجتماعی، کرونا و مسائل اقتصادی و تجارت مدرن، کرونا و آموزش مجازی برگزار شد.

سیاوش یاری از دیگر محورهای این کنفرانس را کرونا و تفکرات مذهبی، کرونا و توریسم و ورزش، کرونا و سیاست و امنیت و ارتباطات بین‌المللی، کرونا و روابط خانوادگی و جنبه‌های روحی و روانی و کرونا و اقدامات پزشکی و بهداشتی عنوان کرد.

وی ادامه داد: این کنفرانس با ارائه ۱۰۱ مقاله از طرف محققان رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی از سراسر جهان در ۳۳ پنل تخصصی برگزار شد.

یاری در خصوص گواهی حضور، کتاب چکیده و مجموعه مقالات پذیرفته شده در این همایش، گفت: مقالات برتر پذیرفته شده در مجلات اسکوپوس در حال چاپ هستند و گواهی حضور در کنفرانس هفته آینده به ایمیل ارائه دهندگان مقالات و شرکت‌کنندگان ارسال می‌شود.

به گفته وی، کتاب چکیده مقالات نیز در اسرع وقت چاپ خواهد شد و در نهایت کتاب بقیه مقالات هم منتشر می شود.

در ادامه مشاور رییس و مدیر دفتر حقوقی دانشگاه ایلام و معاون دبیر کنفرانس با اشاره سطح بالای مقالات ارائه شده در کنفرانس گفت: برجسته‌ترین محققان حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی در سراسر جهان مقالات متنوعی را در این کنفرانس ارائه کرده‌اند، که با تدبیر خاص رییس دانشگاه ایلام و مسوولین دانشگاه UTM در مجلات معتبر جهانی در حال انتشار هستند، که این نوع سرعت در چاپ مقالات کنفرانس‌ها یک تجربه منحصر به فرد می‌باشد.

پرویز باقری تنوع پنل‌های اختصاصی کنفرانس را یکی دیگر از مزیت های این رویداد عنوان کرد و افزود: این پنل‌ها شامل همه حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی بوده‌ و لذا فرصت مغتنمی برای صاحب‌نظران و اساتید کشور و جهان جهت تبادل اندیشه در این حوزه‌ها با برگزاری کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جهانی کرونا فراهم شده است.

به گزارش بسیج، آیین افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جهانی کرونا بصورت حضوری و برخط و با حضور رییس دانشگاه ایلام، رییس دانشگاه utm مالزی رییس دانشگاه اسکودار ترکیه، سفیر مالزی در ترکیه و دبیرکل گروه دی هشت، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، معاون فرهنگی و اجتماعی، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دبیر کنفرانس، رییس موسسه تحقیقاتی دانشکده تمدن اسلامی دانشگاهUTM ، مدیران، روسای دانشکده‌ها و اساتید دانشگاهUTM و محققین، نویسندگان و علاقمندانی از سراسر جهان در محل سالن فرزانگان دانشگاه ایلام برگزار شد.

ارسال نظرات