خبرهای داغ:
همدان-امام جمعه همدان گفت: یکی از مسائل مهم در جامعه اسلامی بحث فرهنگ است، موضوعی که کم‌تر به آن پرداخته شده است.
کد خبر: ۹۳۶۴۱۸۷
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

یکی از مسائل مهم در جامعه اسلامی بحث فرهنگ استبه گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله حبیب الله شعبانی عصر امروز در جمع پرسنل نیروی انتظامی استان همدان با تسلیت به مناسبت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، با بیان اینکه معاویه فردی زیرک از نظر سیاسی بود، اظهار داشت: معاویه برای تداوم حکومت، سه وصیت را به فرزندش یزید بیان کرد و بر اجرای آن تاکید داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از این وصیت‌ها رفتار او نسبت به سیدالشهدا(ع) بود، یادآور شد: معاویه بر این موضوع تاکید داشت که یزید نباید با حسین بن علی(ع) کاری داشته باشد، چرا که بر این باور بود همان مردمی که پدر او را به شهادت رساندند، امام حسین(ع) را دعوت می‌کنند و او را هم به شهادت می‌رسانند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه چندین سال پس از نامه معاویه عاشورا اتفاق افتاد، گفت: معاویه پیش‌گو نبود، بلکه جامع شناسی بود که ویژگی‌های یک جامعه امام کش را به خوبی فهمیده بود.

وی با تاکید بر اینکه هر جامعه‌ای ویژگی‌های مردم کوفه را داشته باشد، ظرفیت کشتن امام را دارد، عنوان کرد: جریان کربلا یک فرهنگ است که نشان می‌دهد اگر جامعه‌ای دچار انحرافات شود، حتی به راحتی می‌تواند امام زمان خود را هم به شهادت برساند.

شعبانی به تشریح ویژگی‌های مردم کوفه پرداخت و یادآور شد: اولین ویژگی مردم کوفه در بیان امام حسین(ع) این است که خواص آنها در مقابل از بین بردن ارزش‌ها و حرمت شکنی‌ها و فراگیر شدن ظلم در جامعه سکوت کردند.

وی افزود: خواص کوفه با چشم خود از بین رفتن احکام الهی در جامعه را مشاهده می‌کردند اما به جهت منافع شخصی، حرفی نمی‌زدند و سکوت اختیار می‌کردند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه دومین ویژگی مردم کوفه که باعث شد فرزند علی بن بی طالب(ع) را به شهادت برسانند، تبلیغات وسیع دشمن برای ترور شخصیتی امام حسین(ع) بود، اظهار داشت: به قدری در جامعه آن روز  دشمن علیه امام حسین(ع) تبلیغات سو کرده بود که پس از شهادت ایشان میلیون‌ها مسلمان حرفی نزدند.

وی تصریح کرد: زمانی که معاویه خلاف اسلام اقدامی را انجام می‌داد، بزرگان به جای آن که معاویه را حذف کنند، دین را توجیه می‌کردند و با جعل روایات، عمل معاویه را اسلامی نشان می‌دادند.

شعبانی با اشاره به اینکه این ویژگی باعث می‌شود تا جامعه پناهگاه انسان‌های ظالم شود، گفت: سومین ویژگی که باعث به شهادت رسیدن حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا شد، اهل سازش بودن مردم کوفه بود که به جهت منافع خود ظالمین را یاری دادند.

وی با بیان روایتی از امام حسین(ع) که فرمودند «اگر اهل بیت(ع) را یاری نکنید، ظالمین بر شما مسلط خواهند شد»، عنوان کرد: امروز نیز این روایت در جامعه حاکم است و اگر در انتخابات‌های پیش رو با معیار اهل بیت عمل نکنیم و انتخاب درستی نداشته باشیم، مسئولانی بر سر کار می‌آیند که ممکن است ظالم باشند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه عدم توجه به معیارهای اسلامی زمینه را برای تسلط افرادی که دین برای آنها مهم نیست را فراهم می‌کند، گفت: یکی از مسائل مهم در جامعه اسلامی بحث فرهنگ است، موضوعی که کم‌تر به آن پرداخته شده، تا جایی که در مناظرات فرهنگی دوران انتخابات، بازهم از اقتصاد صحبت می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات