خبرهای داغ:
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان:

«مجلس‌نامه غم» برگزیده کتاب سال عاشورا شد

همدان-معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان گفت: کتاب «مجلس‌نامه غم» با عنوان تاریخ تعزیه در همدان در نخستین دوره دوسالانه کتاب عاشورا به عنوان اثر برگزیده در بخش ادبیات نمایشی معرفی شد.
کد خبر: ۹۳۸۳۳۸۳
|
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، تیمور آقامحمدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کتاب «مجلس نامه غم» با عنوان «تاریخ تعزیه در همدان» از تولیدات حوزه هنری استان همدان، نوشته اسماعیل مجللی در نخستین دوره دوسالانه کتاب عاشورا به عنوان اثر برگزیده در بخش ادبیات نمایشی معرفی شد.

وی با بیان اینکه این اثر از مجموعه دانشنامه استان همدان است که در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسیده است، گفت: در این اثر علاوه بر پرداختن به بحث تعزیه در همدان به مواردی همچون وجود تعزیه‌خوانان همدانی در تکیه دولت در عهد ناصری، تعزیه ترکی در همدان، همچنین شاعران نسخه‌های تعزیه ترکی که تا به حال در هیچ منبعی از آن‌ها ذکر نشده، پرداخته شده است.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان ابراز داشت: مطالب دیگری که این اثر را به عنوان یک اثر بومی- ملی تبدیل کرده، بررسی نقش و جایگاه زنان در شکل گیری و اجرای تعزیه در دوره قاجار و همچنین نقش یهودیان طهران قدیم در نسخه‌های تعزیه است.

وی با اشاره به اینکه گردآوری نسخه‌های تعزیه ترکی این کتاب به کوشش «حسینعلی معصومی» بوده است، افزود: ضمیمه این کتاب ۵ نسخه تعزیه است که سه مجلس، اسلام آوردن ابوذر (از نسخه‌های نایاب و اجرا نشده مربوط به تکیه دولت)؛ عزاداری موسی (از نسخ غریب که تاکنون اجرا نشده) و عباس هندو با زبان فارسی است، همچنین دو مجلس ترکی شهادت امام حسین (ع) و شهادت امام رضا (ع) گنجانده شده است.

آقامحمدی نویسنده کتاب «مجلس نامه غم» را از پژوهشگران عرصه تعزیه دانست و تصریح کرد: اسماعیل مجللی از شبیه‌خوانان و پژوهشگران تعزیه کشور است که اجرای تعزیه در بیشتر مناطق کشور، داوری سوگواره‌های تعزیه در سطوح ملی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی تعزیه در سطح کشور، همچنین نگارش ده‌ها مقاله با موضوع تعزیه و چاپ در نشریات مختلف را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

وی ادامه داد: کتاب «شبیه‌نامه» در سال ۹۷ منتشر شده که این اثر دربرگیرنده بیش از هزار نکته نادیده و ناشنیده از تعزیه است و در یک فصل آن به بررسی تعزیه در ۳۱ استان کشور پرداخته شده است.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان خاطرنشان کرد: دوسالانه کتاب عاشورا قرار است هر دو سال یکبار، کتاب‌هایی که با مضامین عاشورایی، ادبیات و فرهنگ و آیین عاشورایی منتشر شده است را شناسایی و ارزیابی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات