یادداشت/ علی اشرف خانلری

«واکسن نزن ها »

سال گذشته در اوج تاخت و تاز کرونا و مرگ هزاران هموطن؛ مرگ عده ای از افراد سرشناس و ورزشکاران و هنرمندان از جمله علی انصاریان، مهرداد میناوند، علی سلیمانی و... شرایط روحی بدی بر کشور حکمفرما ساخت و عده ای از هموطنان نسبت به پایین بودن میزان واکسیناسیون گلایه داشتند.
کد خبر: ۹۴۰۲۰۸۷
|
۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰

البته در ابتدای شیوع کرونا؛ کارشکنی های آمریکا در خصوص جلوگیری از واردات واکسن وحتی ماسک  به کشور، در شرایطی که هزینه آن را نیز پرداخت کرده بودیم، کار را برایمان مشکل کرده بود.

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، کار واردات واکسن سرعت بیشتری به خود گرفت. البته بحث واردات واکسن فایزر از آمریکا به خاطر بحث غیر قابل اطمینان بودند آن در آن برهه از زمان و بحث چیپ های کنترل افراد و ریز تراشه ها و دستکاری دی ان ای، که در این واکسن  مطرح شده بود، موضوعی بود که  واردات این نوع واکسن را با شبهه مواجه کرده بود. هرچند آمریکایی ها سال هاست که ایران را از لحاظ دارویی و بانکی و بسیاری موارد دیگر تحریم کرده و دلخوش بودن به ورود این واکسن به ایران خیالی خام بود.

حالا که قریب دو سال از شیوع این ویروس سپری شده و علاوه بر دستیابی دانشمندان ایرانی به واکسن کرونا، تعداد زیادی دوز هم خریداری شده است؛ حالا همان کسانی که نسبت به تاخیر در واکسیناسیون اعتراض داشتند، مخالف تزیرق واکسن هستند.

 این ماجرا شبیه سرگذشت مرد میانسالی است که روزگاری برادر بزرگترش نسبت به همه چیز از او ایراد می گرفت. او می گفت: هر وقت دستم را در جیبم فرو می کردم، برادرم می گفت مگر بوران آمده ؛ دستم آویزان بود می گفت چرا دستت را مثل گوریل آویزان کردی! دستم را بغل می گرفتم می گفت مگر پدرت مرده که عزا داری!؟ خلاصه به هر چیزی و هر کاری ایراد می گرفت و ما آخر نفهمیدیم باید با چه ساز او بسازیم.

حکایت واکسن زدن بعضی از مردم ما هم حکایت این برادران است. زمانی که اوج کرونا بود و آمار مرگ و میر هر روز بالا می رفت، عده ای ناله و افغان سر می دادند که چرا مسئولان واکسن خارجی وارد کشور نمی کنند!

اما حالا که هم به مرحله تولید واکسن داخلی رسیدیم و هم با واردات واکسن کشور از وجود واکسن اشباع شده ؛ حتی با ورود 18 میلیون دوز واکسن طی یک هفته رکورد ورود واکسن در دنیا را نیز شکستیم،  متاسفانه بعضی هموطنان در این شرایط هم این بار بر طبل نزدن واکسن می کوبند. فارغ از ابعاد مختلف عدم استقبال این افراد از واکسیناسیون، اما به نظر می رسد چشم برخی از این عزیزان به شبکه های خارجی و ماهواره ای دوخته شده و نگاه می کنند که آنها برای مقابله با نظام چه برنامه هایی را دستور می فرمایند تا این افراد اجرا نمایند.

صدا و سیما هم مدتی است که به ورزشکاران، قهرمانان و هنرمندان متوسل شده و با پخش اظهارات آنها و تشویق آنان برای واکسن زدن، تلاش می کند عده ای از هموطنانی را که به دلایلی تمایلی به تزریق واکسن ندارند، تشویق کنند تا واکسن بزنند.

در طول سال های گذشته حتی کسانی که اکنون از تزریق واکسن کرونا طفره می روند، با اراده خودشان بدون جبر واکسن های مختلف فلج اطفال، سرخک، هپاتیت و ... را هم برای خودشان و هم برای کودکان خود تزریق کرده اند، چون ایمان و اعتقاد دارند که این واکسن ها یک ضرورت و واجب است و می دانند که  ویروس این بیماری ها بعد از چندین دهه از بین نرفته و هرلحظه امکان مبتلا شدن به هر یک از بیمارهای فوق وجود دارد؛ کرونا هم یک ویروس جدید است که به جمع ویروس های فلج اطفال، سرخک، هپاتیت  اضافه شده و هرلحظه امکان درگیر شدن افراد وجود دارد.

اما حالا که این دوستان با سلامت خودشان هم مشکل دارند، به نظر می رسد باید یک سامانه جدید «واکسن نزن ها » راه اندازی شود تا افرادی که تمایلی به تزریق واکسن کرونا ندارد، در این سایت ثبت نمایند و تعهد بدهند در صورت بروز بیماری و مرگ، خودشان عامل آن بوده اند و خانواده شان و شبکه های خارجی و معاند بعد از مرگ مدعی و طلبکار نشوند.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار