خبرهای داغ:
23 آبان ماه روز جهانی دیابت و از 21 تا 27 آبان ماه به عنوان هفته دیابت نامگذاری شده است
کد خبر: ۹۴۶۷۷۷۴
|
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج-23  آبان ماه روز جهانی دیابت و از 21 تا 27 آبان ماه به عنوان هفته دیابت نامگذاری شده است . شعار هفته دیابت در سال 2022 "با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم" است که لزوم آگاهی بخشی در زمینه این بیماری و عوارض آن را یادآور می شود ، لذا شناخت و اطلاع رسانی درباره این بیماری مزمن اهمیت ویژه ای دارد .

آشنایی با بیماری دیابت به مناسبت روز 23 آبان ماه روز جهانی دیابت از زبان خانم دکتر فاطمه رمضانی ، پزشک مرکز جامعه سلامت شهر سراب حمام از توابع شهرستان پلدختر لرستان :

بیماری دیابت (Diabetes Melitus) از جمله شایعترین بیماری های متابولیک محسوب میشود که در آن به صورت غیر طبیعی سطح قند خون افزایش یافته و به مرور زمان باعث آسیب به ارگان های مختلف بدن میشود . با تغییر سبک زندگی در سال های اخیر ، کاهش فعالیت های فیزیکی و رژیم غذایی نامناسب و افزایش غذاهای پرکالری ، شمار مبتلایان این بیماری روز به روز در حال افزایش است .

خانم دکتر همچنین بیان کرد علائم دیابت شامل :

  • - پر ادراری
  • - پر نوشی
  • - پرخوری
  • - کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد
  • - خستگی
  • - تاری دید

دیابت درمان نشده باعث ایجاد عوارض متعددی مثل عوارض قلبی – عروقی ، عوارض مغزی ، نارسایی کلیوی ، آسیب به چشم ها و اختلال بینایی ، آسیب به اعصاب محیطی و ... خواهد شد . غربالگری ، تشخیص به موقع ، درمان مناسب ، کنترل بیماری و انجام مراقبت های مستمر از ایجاد عوارض این بیماری جلوگیری خواهد کرد .

همچنین به گفته خانم دکتر درمان این بیماری شامل درمان با انسولین ، قرص های پایین آورنده قند خون ( جایگزین های انسولین) ، دارو های گیاهی ، رژیم غذایی و ورزش می باشد .

و در پایان خانم دکتر رمضانی برای کنترل قند خون توصیه هایی را مطرح کردند : سیگار نکشید ، وزن خود را کنترل کنید ، فشار خون خود را کنترل کنید ، رژیم معقول داشته باشید ( کم چربی، کم شکر، کم کلسترول و بی الکل) ، مرتب ورزش کنید .

 

 حکیمه عزیزی – شهرستان پلدختر – استان لرستان

ارسال نظرات