مقایسه جایگاه زنان در اسلام با اندیشههای غربی و پاسخ به شبهات حقوقی پیرامون مسئله زن نواندیشی دینی در مسائل زنان
کتاب «نواندیشی دینی در مسائل زنان» نوشته عبدالله امینیپور علاوه بر مقایسه جایگاه زنان در اسلام با اندیشههای غربی، شبهاتی را که در زمینه حقوق زنان از گذشتگان تاکنون گریبانگیرمان شده است مورد بررسی قرار میدهد.
عبدالله امینیپور از مترجمان و نویسندگان معاصر در شهریور ۱۳۴۴ در شوش متولد شد. تحصیلات کلاسیک را در آن شهر فرا گرفت و در سال ۱۳۶۰ به قم رفت و وارد حوزه شد، سپس به تدریس، نگارش و ترجمه پرداخت. وی دارای بیش از ۳۰ عنوان کتاب و ۱۰۰ مقاله است.
این کتاب شامل مجموعه مقالات زنپژوهی است که در زمینههای فقهی، سیاسی و اجتماعی راهگشا هستند. خواندن این اثر شما و به ویژه بانوان را به وجد میآورد، زیرا متوجه بازنگری و تجدیدنظر در آرا و اندیشههای فقهی و سیاسی اسلام پژوهان خواهید شد. همچنین درک میکنید که جامعه اسلامی چقدر کوشیده تا جایگاه والا و منزلت ستودنی زن را به او بازگرداند و کشوری را که گرفتار رخوت و مردگی شده پویایی بخشد.
صاحبنظران این کتاب، جزو قرآنپژوهان و حدیثشناسان برجستهای هستند که شناخت کاملی از منابع ثابت شده شیعه و اهل سنت دارند. همچنین آنان با میراث فرهنگی دینی شیعه و سنی آشناییت کامل دارند و از اندیشههای جدید غرب آگاه هستند. آنان میخواهند ثابت کنند دستاوردها و رویکردهای اصیل و درست اسلامی چه چیزی بوده است، زیرا معتقدند باید دستاوردها را از زیر غبار مردسالاری و خودباختگی زنان و تعصب و جهالت بیرون آورد و اجازه نداد اشتباهات تاریخی دوباره تکرار شود. در این کتاب عبدالله امینیپور میکوشد جایگاه زن را از نگاه شیعه و سنی بررسی کند.
در بخشی از کتاب نواندیشی دینی در مسائل زنان میخوانیم: رشید رضا رساله خود را با برابری زن و مرد در ارزشهای انسانی، با بهرهگیری از آیه «نَفْس واحده» [آیه نخست سوره نساء]آغاز میکند. وی استناد به قرآن را با بیان پیامدهای این برابری کلی، یعنی برابری در ایمان و پاداش، شرکت در شعائر دینی و فعالیتهای اجتماعی و سیاسی پی میگیرد. با اندک تأملی در مسئله مشارکت زنان، درمییابیم که این حضور بیش از آنکه حق زنان باشد، وظیفهای است که بر عهده آنان گذاشته شده است.
رشید رضا برخلاف قاسم امین حدود و گستره این مشارکت را بیان نمیکند تا فرضهای دیگر مسئله را گفته باشد.
رشید رضا در حقوق مالی زن، ارث و مَهر ازدواج را ذکر میکند و معتقد است نابرابری در ارث، اصل مساوات زن و مرد را به هم نمیزند، چراکه شوهر وظیفه دارد نفقه خانواده را دهد و مسئولیتهای دیگر را بپذیرد. وی و محمد عبده معتقدند: مَهر عوض و بهای بهره جنسی نیست، بلکه هدیه محبتآمیزی است که زن را راضی میکند سرپرستی مرد را بپذیرد.
رشید در بحث ازدواج و حقوق زنان در ازدواج، سخن را با مقایسه اوضاع پیش از اسلام شروع میکند و از آزادی زن در انتخاب شوهرش میگوید و با استناد به قرآن، ازدواج را بر سه رکن میداند: آرامش، محبت و مهربانی.