خبرهای داغ:
شاهرود_ رئیس اداره امور عشایری شاهرود گفت: ۴۳ پروژه عمرانی با اعتبار ۳۳ میلیارد تومان مصوب شده که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.
کد خبر: ۹۵۲۰۶۴۵
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

اجرای ۴۳ پروژه عشایری در شاهرود/خسارت ۶۰ میلیون تومانی در بارندگی‌های اخیررضا نقی زاده رئیس امور عشایری شهرستان شاهرود در گفتگو با خبرنگار بسیج به مناسبت هفته جهادکشاورزی با اشاره به اینکه جامعه عشایری تولیدکننده بخش مهمی از صنایع دستی و دام و لبنیات هستند، افزود: در جمعیت شهرستان شاهرود ۲ درصد جامعه عشایری تشکیل می‌دهد و ۲۵ درصد گوشت و ۳۵ درصد صنایع دستی در سطح کشور توسط عشایر تولید و در سطح کشور ۱/۸ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.
او با بیان اینکه هزار صد تن گوشت و هزار و چهارصد تن لبنیات و صنایع دستی توسط عشایر تولید و هر سیاه‌چادر محل استقرار کارگاه تولیدی است، گفت: این نشان از تبلور اشتغال و تولید این جامعه زحمتکش و مظلوم کشور است.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود با اشاره به مشکل خشکسالی و نوسانات خوراک دام و وسعت کار اداره امور عشایری شهرستان، اظهار کرد: ۶۰ درصد وسعت سرزمینی شهرستان را تحت پوشش داریم و ۴۳ پروژه عمرانی با اعتبار ۳۳ میلیارد تومان مصوب و ۱۰ میلیارد تخصیص داده شده است.
او ادامه داد: آبرسانی سیار مهمترین خدمت ماست که ۴۴ میلیون لیتر و انتقال و لوله گذاری و حفر چاه و آبشخوری بتنی ۳ دهنه چشمه بهسازی آب انبار ساخت و تیغ کشی و مرمت راه‌های عشایری شهرستان انجام گردید.
نقی زاده اضافه کرد: احداث آب نما و سنگ ملاتی در مناطق عشایری و ۸۸ دستگاه پنل خورشیدی تامین شده و تحویل عشایر شده و هفتاد دستگاه تانکر ثابت تامین آب شرب دام و انسان بین عشایر توزیع شده است.
رئیس اداره امور عشیاری شاهرود گفت: ۲۶۶ تن آرد بین عشایر توزیع ماهانه داریم و ۵۱۰ تن تامین نهاده دامی داشتیم در سال گذشته و آزادسازی قیمت‌ها باعث شد کمک زیادی نکنیم و ۱۵۵۰۰ راس دام پلاک کوبی شد.
او با بیان اینکه از بسیج جهادی بسیج جامعه پزشکی خدمات رایگان دارویی درمانی ارائه و آموزش ترویج ۱۲ هزار نفر ساعت آموزش برای عشایر برگزار شد، افزود: دام و صنایع دستی و خانواده و جمعیت آموزش در سال گذشته داشتیم.
نقی زاده تصریح کرد: در سرشماری عشایری در سال ۱۳۸۷ میدانی انجام در سال ۱۳۹۷ سیستمی انجام شد که ۷۸۰ خانوار جمعیت عشایری شهرستان ثبت شد که نسبت به ۱۰ سال گذشته افزایش داشتیم.
او به پارک ملی توران اشاره و بر توجه ویژه به این اکوسیستم تاکید کرد و افزود: علی رغم حضور دامداران عشایری از قبل در این منطقه و پروانه چرای معتبر، اما دامداری‌ها تملک شده که هشت درصد پاک است و ۷۵ درصد حفاظت شده دامداری‌ها از پارک خارج شدند.
او ادامه داد: در حوزه راه‌های عشایری خسارت شصت میلیون تومان در بخش بسطام در بارندگی‌های اخیر داشته ایم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها