خبرهای داغ:

آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/ ۱۸ شکل‌گیری پیوند خانه و مسجد به همت بانوان محله بریانک

جلسات متعدد قرآن و عترت به صورت هفتگی در منازل محله بریانک تهران برگزار و با وجود حاکم شدن فرهنگ آپارتمان‌نشینی تعداد آن روز به روز بیشتر شده و استقبال خوبی از آن می‌شود. آنچه این جلسات را متفاوت کرده است، نظارتی است که مسجد این محل به شیوه برپایی و اعزام مبلغ به این محافل دارد.
کد خبر: ۹۵۵۸۷۰۰
|
۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج-رضیه آستانه، متولد سال ۱۳۵۴ و ساکن محله بریانک تهران است. او به درجه حفظ کل قرآن کریم نائل شده است و تحصیلات سطح سه حوزه دارد. در حال حاضر مدرس حوزه است و با افتخار خود را فعال قرآنی و فرهنگی مسجد معرفی می‌کند، چرا که معتقد است که در میان اماکنی که تلاوت قرآن سفارش شده است، دو مکان یعنی خانه و مسجد برای تلاوت قرآن شرافت بیشتری دارد؛ این مطلب را از روایاتی که در این زمینه وارد شده می‌توان فهمید به ویژه درباره اهمیت تلاوت قرآن در خانه، فواید زیادی بیان شده است. آستانه، مروج تشکیل جلسات قرآن و روضه‌های خانگی در محله بریانک است. آستانه فرماندهی پایگاه بسیج مسجد جامع‌المهدی(عج) در منطقه ۱۰ را به عهده دارد. در ادامه به بهانه انتخاب او در نخستین آئین تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی، با رضیه آستانه و فعالیتش در محله بریانک آشنا می‌شویم؛

 از فعالیت‌های خود برای اهالی محله بریانک بگویید، به ویژه اینکه شما یکی از منتخبان نخستین آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی هستید.

خودم را در حد تجلیل نمی‌دانم، اما فعالیتم در محله و مسجد در راستای درسی است که در حوزه خوانده‌ام و تصور می‌کنم از آنجا که علاوه بر پایگاه بسیج مسجد، مدیریت برنامه‌های خانگی محله را نیز به عهده دارم، از من برای شرکت در این آئین نکوداشت دعوت شده باشد.

به صورت هفتگی روضه خانگی همراه با تلاوت قرآن، خواندن دعا و در کنار آن برنامه سخنرانی داریم و هر جلسه در منزل یکی از اهالی محله برگزار می‌شود. طی ماه مبارک رمضان هر روز در مسجد علاوه بر جزء‌خوانی قرآن، تفسیر و سخنرانی در مورد آیات همان روز ایراد می‌شود، اما در باقی ایام سال جلسات هر هفته دوشنبه بعدازظهر در منازل اهالی محل و با محوریت سبک زندگی اسلامی برگزار می‌شود که مدیریت برپایی آن را به عهده دارم.

 از ثمرات و برکات جلسات خانگی بگویید.

برکات آن بسیار است. علاوه بر منور شدن خانه‌های محله با نور قرآن و اهل بیت(ع)، ارتباط مردمی خوبی بین شرکت‌کنندگان شکل می‌گیرد و به این واسطه با افرادی که به مسجد نمی‌آیند، ارتباط برقرار و آنها را با فضای مسجد و فعالیت‌هایمان آشنا می‌کنیم. علاوه بر این گردهمایی بانوان در چنین مجالسی منجر می‌شود که در صورت بروز مشکلی یا ازدواج فردی، با مشارکت حداکثری موانع آن برداشته شود.

در برگزاری این جلسات و روضه‌های خانگی به مشکلی برخورد کرده‌اید؟  

مانع خاصی وجود نداشته و مبنای ما برگزاری آسان جلسات بوده است. حتی سخنرانان، که اغلب از دوستان حوزوی من هستند، هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و این مجالس با هزینه بسیار کم و پذیرایی ساده‌ای برگزار می‌شود و هر یک از اهالی که مشتاق برگزاری این جلسات هستند، اما فضا و امکانات لازم را ندارند، جلسه آنها در حسینیه برگزار می‌شود.

آیا درصدد توسعه کمی و کیفی جلسات هستید؟

از نظر کمّی از آنجا که رفت و آمد سخت است، پوشش همین محدوده جغرافیایی که در اختیار داریم کافی است، اما از نظر کیفی برنامه‌های ما بازتاب خوبی داشته است و توانسته‌ایم افراد زیادی را جذب کنیم. سال گذشته در جریان اغتشاشات در جلساتمان بحث جهاد تبیین را مطرح کردیم و علاوه بر دوستان حوزوی، من نیز پاسخگوی سؤالات و شبهات بودم.    

 مشارکت و استقبال از  جلسات چگونه است؟

این امر به فضای جلسات و شرایط برگزاری آن بستگی دارد. این جلسات را از زمان شیوع کرونا آغاز کردیم که با تعداد کمی برپا شد، اما در حال حاضر محدودیتی نیست و بستگی به مساحت مکانی دارد که جلسه در آن برگزار می‌شود. ممکن است از ۱۰ نفر باشد تا بیست و چند نفر که البته در خانه‌های بزرگتر تا ۵۰ شرکت‌کننده هم حضور داشتند. زمانی که جلسات در مسجد برگزار شود، این آمار از ۱۰۰ نفر تجاوز می‌کند. بعضی از بانوان محله که جلسات در خانه آنها برگزار می‌شود، افرادی را برای حضور در آن مجلس تعیین و از اعضای فامیل، دوستان و آشنایان برای شرکت در آن دعوت می‌کنند.

 درباره جلسات چگونه تبلیغ می‌شود؟ آیا به رونق برنامه‌های قرآنی مسجد منجر شده است؟

معمولاً در مسجد اطلاع‌رسانی می‌شود و جلسه هفته آینده در پایان هر جلسه مشخص خواهد شد. یکی از اهداف ما این است که افراد بیشتری در آن شرکت کنند. شرکت در مجالس روضه امام حسین(ع) که عمومیت دارد و همه در آن حاضر می‌شوند و از طرفی تکلیف آنهایی که پای ثابت مسجدند هم مشخص است، اما برای قشری که مؤمن و متدین هستند، اما با مسجد انسی ندارند به واسطه برگزاری برنامه‌های روضه خانگی فرهنگسازی شود تا آنها نیز به این مکان مقدس بیایند.

آمار دقیقی دارید که چه تعداد از بانوان محله، خانه خود را در اختیار این روضه‌های خانگی می‌گذارند؟

بسیار زیادند. دقیقاً نه. تصور می‌کنم بیش از ۵۰ خانواده در محله مشتاق برگزاری این جلسات در خانه خود باشند و حتی بانوانی حاضرند هر هفته این جلسات در خانه آنها برگزار شود و اعلام می‌کنند که اگر برای هفته بعد کسی داوطلب نیست، آنها می‌توانند این میزبانی را قبول کنند. گاه میزبان جلسات تعیین می‌کند که چه برنامه‌ای اجرا شود، مثلاً حدیث کساء خوانده یا سوره‌هایی از قرآن ازجمله سوره انعام قرائت شود.

 گفتید که در ماه رمضان جلسات ویژه تلاوت قرآن برگزار می‌کنید. در این مورد توضیح دهید.

این جلسات بسیار پررونق است و ما جزءخوانی داریم و با وجود اینکه امسال ماه رمضان در ایام نوروز بود، استقبال خوبی از آن صورت گرفت و حتی برخی از آیات خوانده شده در هر روز با حضور کارشناس تفسیر شد. برای کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۴ سال هم یک برنامه در مسجد برگزار کردیم با این مختصات که اگر هر کدام موفق به خوانش یک جزء از قرآن در ایام ماه رمضان می‌شدند، به آنها جایزه می‌دادیم. این امر علاوه بر جذابیت مجالس موجب شد که استقبال خوبی صورت گیرد. با توجه به اشراف من و سایر دوستان حوزوی‌ام به قرآن، از بزرگسالان سؤالاتی می‌پرسیدیم که مشتاقانه به دنبال جواب بروند و تعامل خوبی میان ما و مخاطبان برقرار شد. امسال برای استخراج و بحث و بررسی درباره آیات مهدوی قرآن رویکرد خوبی داشتیم.

 از چند‌سالگی حفظ قرآن را شروع کردید و از محضر اساتید بهره بردید؟

با مدرک سیکل وارد حوزه شدم و حفظ قرآن را از ۱۷سالگی آغاز کردم. البته به دلیل مشغله کاری و اشتغال به دروس حوزوی، مدتی در حفظ قرآن وقفه افتاد، اما وقتی سطح دو حوزه را به پایان رساندم، حفظ قرآن را از سر گرفتم. معمولاً در تنهایی و خلوت این کار را انجام می‌دادم و مقطع کوتاهی جذب یک مؤسسه شدم که وابسته به آموزش و پرورش بود. چند صباحی هم با خانم احمدی که از اساتید و داوران قرآنی هستند، ارتباط گرفته و از ایشان در این مسیر راهنمایی خواستم.

 آیا تاکنون در مسابقاتی شرکت کرده و حائز رتبه شده‌اید؟

بله، با وجود اینکه دانشجو نبودم، در مسابقات دانشکده علوم قرآنی، که داوطلبان حوزوی هم می‌توانستند در آن شرکت کنند، حضور یافتم و حائز رتبه برتر شدم.

 برگزاری چنین همایش‌هایی چقدر در ایجاد انگیزه در فعالان قرآنی مؤثر است؟

بسیار مؤثر است. من از برگزاری چنین محافل و مجالسی انگیزه و الگو می‌گیرم و بیشتر تلاش می‌کنم. همچنین، چنین همایش‌هایی موجب خنثی‌ شدن توطئه دشمنان می‌شود، چون آنها در تبلیغات مسمومشان درصددند که زن محجبه مسلمان را منزوی، بی‌انگیزه، افسرده و عقب‌مانده نشان دهند که اتفاقاً برعکس است. البته بخشی از چنین طرز فکری مربوط به مسئولان می‌شود، زیرا در معرفی زنان موفق کم‌کاری شده است و افرادی را می‌توان سراغ گرفت که با وجود داشتن مدارج عالی گمنام هستند.

 فعالیت قرآنی و فرهنگی شما به وظایف خانه‌داری و همسرداری شما لطمه نمی‌زند؟

به هیچ وجه. خانواده در رأس است و ابتدا باید آنچه از مفاهیم و معارف قرآنی و دینی یاد می‌گیریم، آن را در خانه اجرا کنیم. خدا را شکر همسرم با من همراه و از اعضای هیئت امنای مسجد است و خودش هم جلسات قرآنی برگزار می‌کند. 

یادآور می‌شود، نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» دوم آذرماه سال جاری از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) با همکاری ایکنا، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار شد.

انتهای پیام
 
ارسال نظرات