خبرهای داغ:
الگو باشیم

بانوی کارآفرینی که محصولات بومی روستای خود را جهانی کرد

احیای پارچه بافی سنتی، باعث مهاجرت معکوس روستاییان خراشاد بیرجند شده است.
کد خبر: ۹۶۰۱۸۴۹
|
۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶

فاطمه ذاکریان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: از سال ۸۳ و حدود ۲۰ سال قبل اقدام به تاسیس شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد بیرجند کردم تا هم ایجاد اشتغال شود و هم اهالی خراشاد بتوانند روزی حلالی برای خود و خانواده‌هایشان کسب کنند. 

 

وی با اشاره به اینکه در پی سال‌ها تلاش شبانه روزی و بی وقفه موفق شدیم تعداد اعضای تعاونی را به ۳۰۳ نفر برسانیم، ادامه داد: در طول این سال‌ها هنر منسوخ شده پارچه بافی سنتی را که هنر بومی، فاخر و ارزشمند دیار خراسان جنوبی است را جهانی کرده و تاکنون به ۲ هزار نفر این رشته را آموزش داده‌ایم. 

 

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه ایجاد تعاونی روستایی پارچه بافی باعث پرجمعیت و پررونق سدن این روستا شده است، عنوان کرد: با همدلی پیشکسوتان روستا موفق شدیم این هنر بومی ارزشمند را احیا و ترویج کرده و غیر از بکارگیری آن در روستای خوراشاد این هنر دیرینه را به شهرها و استان‌های دیگر نیز رواج دهیم. 

 

ذاکریان با اشاره به اینکه هم اکنون دامنه پارچه بافی سنتی به استان‌های زیادی از جمله فارس ، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و اصفهان نیز رسیده است، گفت: زمانی که این کار کلید خورد، روستا بخاطر خشکسالی‌های مکرر، کم جمعیت شده بود و مردم آبادی با بیکاری همراه بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کردند و روزگار سختی می‌گذراندند. 

 

وی ادامه داد: احیای پارچه بافی سنتی این هنر گرانبهای بومی توانست امید و شادمانی را در دا مردم روستا زنده کند و به آنها در کسب روزی حلال کمک کند. 

 

این بانوی کارآفرین با اشاره به صادرات محصولات تولیدی تعاونی روستایی زنان خرراشاد بیرجند به دیگر کشورهای جهان کفت: با توجه به سفارشاتی که از کشورهایی همچون انگلیس و ایتالیا میگیریم محصولاتی را برایشان تولید و صادر می کنیم. 

 

وی با اشاره به اینکه سال ۹۰-۹۱ به‌عنوان بانوی بصیر شناخته و معرفی شدم، افزود: مدیر کل میراث فرهنگی، محوطه یک بنای تاریخی دوره قاجار را برای راه اندازی آموزشگاه به بنده اختصاص داد که کار در این محوطه باعث جذب گردشگران زیادی شده و رونق کار را دوچندان کرده است. 

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت مسئولان از هنرهای بومی و سنتی، حجم مهاجرت از روستاها به شهرها کمتر شده و‌میزان اشتغال افزایش پیدا می‌کند و افراد بیشتری می توانند به شغل ابرومند برای کسب معاش دسترسی پیدا کنند. 

 

انتهای خبر/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار