خبرهای داغ:

ظرفیت جوجه‌ریزی ماهیانه در آذربایجان شرقی به 7 میلیون قطعه رسید

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ظرفیت جوجه‌ریزی ماهیانه در استان آذربایجان شرقی به 7 میلیون قطعه رسیده است.
کد خبر: ۹۶۱۱۲۹۶
|
۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در برنامه زنده تلویزیونی چای نبات شبکه سهند به مناسبت هفته جهادکشاورزی و سالروز تاسیس جهاد سازندگی به فرمان امام راحل با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا افزود: فرمان تاریخی حضرت امام خمینی که 27 خرداد سال 1358 شکل گرفت در راستای محرومیت زدایی، رعایت عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله بین روستا و شهرها بود. در زمان رژیم ستمشاهی، روستاها با محرومیت‌های زیادی مواجه بودند و بین امکانات شهری و روستایی تفاوت زیاد بود، جامعه روستایی به لحاظ کالبد و بافت روستاها، امکانات بهداشتی، زیرساخت ها، آموزش، آب شرب و راه ها وضعیت خوبی نداشت و با پیام تاریخی حضرت امام که به حق و به موقع به تشکیل یک نهاد دستور دادند، با مشارکت اقشار مختلف مردم، دانشجوها، محصلان، مهندسان، پزشکان و ... به منظور محرومیت زدایی اتفاقات بزرگی رقم خورد. 
وی ادامه داد: حضرت امام خمینی بیشتر تاکید داشتند که توسعه کالبدی روستاها صورت گیرد و با تشکیل جهاد سازندگی روستاهایی که از انواع امکانات اولیه زیستی محروم بودند، با کمک مردم و دولت توسعه یافتند. جهاد به اندازه ای که در روستاها تاثیرگذار بوده است هیچ زمان این اقدام مجدداً تکرار نشد.
فتحی مطرح کرد: با آغاز جنگ نیز جهادگران احساس وظیفه کردند و در جنگ حضور پیدا کردند، در مهندسی جنگ به قدری پیشرفت کردند که لقب سنگرسازان بی سنگر از بنیان گذار کبیر انقلاب دریافت کردند که عنوان بزرگی است. در نهایت ادغام جهاد سازندگی و تشکیل جهاد کشاورزی با این هدف بود که در امنیت غذایی با روحیه جهادی ورود شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امنیت غذایی برای یک کشور خیلی مهم است ادامه داد: اگر یک کشور در غذا وابسته باشد، وابستگی های دیگر به دنبالش خواهد آمد. اگر ما نتوانیم غذای خودمان را خودمان تولید کنیم طبیعتاً در حوزه های دیگر حرفی نخواهیم داشت. در راستای تامین غذای مورد نیاز جامعه تلاش شد و الان نیز از سوی گروه های مختلف مردمی تلاش می شود بعد از ادغام، بسیج سازندگی به کمک جهاد کشاورزی آمد تا خلایی که برای ایجاد امید زندگی در روستاها بود را برطرف کند. توفیقاتی هم در آبرسانی به روستاها وجود داشت.
 فتحی بیان کرد: با ادغام جهاد سازندگی خلایی در روستاها به وجود آمده بود و تقریبا متولی مشخصی برای روستا نبود، در دولت آقای رئیسی جهاد سازندگی با نوع نگاه جهاد مردمی احیا شد و گروه های اولیه هیئت امنا و هیئت موسسی که لازم بود هدایت کند تشکیل شد تا همزمان با تولید محصولات کشاورزی توسعه کالبدی روستا هم فراموش نشود که در این حوزه نیز خوشبختانه هیئت موسس اولیه، کانون جهادگران استان ها را تشکیل دادند.
وی ادامه داد:  در زمینه تولید گندم در سال قبل به خودکفایی رسیده بودیم و امسال نیز ادامه خواهد داشت.
فتحی گفت: امنیت غذایی به معنی تولید غذای سالم به لحاظ کیفی و کمی است. جمعیت کشور ما در حال رشد است و با وجود منابع محدود و شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی، برای اینکه در تولید محصولات کشاورزی موفق باشیم نیاز داریم تا به نفوذ دانش در بخش کشاورزی توجه کنیم. در این شرایط کشاورزان عزیز زحمت کشان اصلی هستند و باید دانش به مزارع و واحدهای تولیدی نفوذ پیدا کند تا تولیدات افزایش یابد که خوشبختانه در دولت سیزدهم در زمینه ورود دانش به بخش کشاورزی اتفاقاتی خوبی افتاد، شرکت های دانش بنیان تشکل یافت، در مرکز تحقیقات کشاورزی ما دهکده فناوری تشکیل یافت که 36 شرکت دانش بنیان در آنجا مستقر هستند. در این شرکت ها مشکلات بخش کشاورزی احصا می شود تا راه چاره داده شود.  
  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: اگر ما از دانش بهره نبریم، رسیدن به امنیت غذایی با شرایطی که وجود دارد عملاً غیرممکن هست، در استان ما نیز خوشبختانه هم به لحاظ تامین قوت غالب مردم اتفاقات خوبی رخ داد. در سال گذشته در زمینه گندم تولید و مصرف ما در خبازی ها و نانوایی ها برابری کرد و امسال نیز پیش بینی می شود از سال گذشته نیز بیشتر باشد. 
فتحی افزود: استان آذربایجان شرقی در تامین گوشت سفید و قرمز نیز موفق عمل کرد و ظرفیت جوجه‌ریزی ماهیانه به 7 میلیون قطعه رسیده است. این میزان علاوه بر اینکه نیاز خود استان را تامین می کند، نیاز استان های دیگر را نیز تامین کرده و صادرات نیز صورت می گیرد. در گوشت قرمز نیز سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که دامداری های کوچک روستایی را احیا کند و روستا‌ها را به محل تولید تبدیل کند. برای تحقق این برنامه نیز در استان اقدامات خوبی با مشارکت بانک های عامل، بنیاد برکت، استانداری، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) صورت گرفته است.
وی از شهدای خدمت نیز یاد کرد و گفت: با افتتاح سد قیز قلعه سی 9500 هکتار اراضی دیم و نیمه مکانیزه آبیاری می شود که اقدامی برای بهبود و تامین بیشتر امنیت غذایی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار