خبرهای داغ:
مثبت سوژه/

هیئت ۱۴ معصوم، پیشگام رشد معنوی در روستا قایش

همدان-ابراهیمی دعوتی، هیئت‌دار رزنی تحول‌بخش هیئت ۱۴ معصوم روستای قایش و پیشگام در عرصه رشد معنوی و اخلاقی اهالی این روستا شده است.
کد خبر: ۹۶۱۵۲۷۷
|
۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، اروجعلی ابراهیمی دعوتی متولد ۱۳۵۱ در روستای قایش شهرستان رزن از بسیجیان شاخص و خادم امام حسین (ع) فعال در عرصه‌های مذهبی است، وی بانی هیئت ۱۴ معصوم روستای قایش است که این هیئت با همدلی و همراهی مردم روستا و با اجرای برنامه‌های مذهبی و فرهنگی مختلف موجبات رشد اخلاقی و معنوی مردم روستا را فراهم کرده و به عنوان هیئت نمونه و الگو برای دیگر روستاهای اطراف شده است.

این هیئت‌دار رزنی در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهار کرد: مدیریت هیئت ۱۴ معصوم روستای قایش را بنا به علاقه‌ای که به اهل بیت(ع) و ائمه معصومین(ع) داشتم به همراه برادرم ایوب بر عهده گرفتم.

اروجعلی ابراهیمی با بیان اینکه فعالیت‌های بسیاری در این هیئت تا به امروز انجام شده است، گفت: از جمله این فعالیت‌ها برگزاری مراسم و برنامه‌های مختلف در ایام ماه محرم است مانند برپایی دسته عزاداری، برگزاری تعزیه در روز عاشورا، مراسم نعش‌بندان در دهه اول ماه محرم، برگزاری مراسم تدفین شهدای کربلا، مراسم گهواره گردانی حضرت علی اصغر(ع)، برپایی ایستگاه صلواتی و تجسم سازی واقعه عاشورا که به صورت نمایشگاه است.

وی با اشاره به بخشی از فعالیت‌های صورت پذیرفته در مراسم عزاداری ماه محرم امسال گفت: امسال برگزاری مراسم زنجیرزنی و سینه‌زنی در قالب دسته عزاداری در سطح روستا به میزان دو نوبت در هر روز در دهه اول برگزار شد که علاوه بر حضور مردم و اهالی روستا، هیئت ۱۴ معصوم میزبان مهمانان و عزاداران مختلف از دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها بود که برای حضور و مشاهده برنامه‌های اجرایی این هیئت در روستا حاضر شدند.

این هیئت‌دار رزنی در ادامه به آیین نعش بندان این هیئت اشاره کرد و گفت: یکی از غنی‌ترین مراسم عزاداری در ماه محرم در هیئت ۱۴ معصوم حمل نعش‌های شبیه امام حسین (ع)، حضرت عباس‌ (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت قاسم (س) درروستای قایش است.

وی افزود: در این سنت همچون گذشته در روز ششم ماه محرم شماری از ریش‌سفیدان و جوانان روستا با حضور در منزل بانی اقدام به آماده‌سازی آن‌ها کرده و ابتدا پیرغلام مراسم صندوقچه حاوی لوازم و ادوات را باز می‌کند که با این عمل به بقیه اجازه می‌دهد تا این مراسم را آغاز کنند.

ابراهیمی دعوتی یادآور شد: سپس پنبه‌های در هم تنیده حلاجی شده، در قالب پیکر انسانی در می‌آید و با پوشاندن لباس، شبیه پیکرهای مطهر امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع) و ... در می‌آیند و بعد از آن نیز گهواره‌ای که حامل شبیه حضرت علی‌اصغر (ع) است به مجلس آورده می‌شود و بعد از تعویض لباس، عطرافشانی و تزیین در گهواره قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مراسم آماده‌سازی، روضه‌خوانی جریان دارد و در انتها با قرار گرفتن پیکرها در تابوت‌های چوبی آماده تعزیه روز عاشورا میشود و تا آن روز محل نگهداری پیکرها با عنوان زیارتگاه پیکر شهدا میزبان اهالی روستا و مردم دیگر شهرستان‌ها می‌شود و در روز عاشورا پیکرهای آماده شده به همراه تابوت بر روی شانه‌های عزاداران حسینی به همراه هیئت زنجیرزنی و سینه‌زنی تا محل آرامستان روستای قایش و محل برگزاری تعزیه حمل شده و تا پایان مراسم در آن محل باقی می‌ماند و پس از برگزاری مراسم تعزیه روز عاشورا پیکرها در شب ۱۳ ماه محرم در مراسم تعزیه با حضور مردم و اهالی به صورت نمادین تدفین می‌شوند.

بانی هیئت ۱۴ معصوم روستای قایش افزود: مردم روستای قایش عقیده‌ای خاص و قلبی به مراسم نعش‌بندان و حمل شبیه پیکرهای امام حسین (ع) و حضرت عباس‌ (ع) و ... به‌همراه گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) دارند و برای برگزاری آن در سال‌های مختلف همکاری مطلوبی دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار