محله محوری

مسجد و محله محور یکدیگر برای کمک به خانواده های نیازمند

مرکز نیکوکاری ولایت در محله اسلامی آل یاسین (ع) سرخه با پوشش 54 خانوار، خدمات مختلفی به خانواده های نیازمند ارائه می دهد.
کد خبر: ۹۶۱۶۹۷۲
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، یکی از طرح هایی که اخیراً رسانه ای شده است، طرح «محله اسلامی» است که در قول مسئولین هدف آن دستیابی به «محله‌ای سالم، با نشاط، امن و ایمن، فاقد آسیب‌های اجتماعی، مردمی، همدل، ولایی، مومن و انقلابی، پای کار، دارای بصیرت دینی و انقلابی، دارای سبک زندگی ایرانی اسلامی، دارای مهارت‌های شغلی و اشتغال ثابت و پایدار و موارد دیگر است.

مسجد قلب تپنده حیات اسلام و جایگاه پیوند آسمان و زمین است که انسان به عنوان اشرف مخلوق‌ها در آن رشد و تکامل پیدا کند و نخستین اقدام پیامبر (ص) موقعی که در مدینه حکومت تشکیل دادند تاسیس مسجد بود.

مسجد بایستی مظهر باشد برای آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی بین فرد و جامعه، مسجد خانه خدا و خانه مردم است و نیز مسجد کانون ذکر و معراج معنوی و در عین حال عرصه علم، جهاد و تدبیر دنیوی است و جایگاه عبادت و در عین حال پایگاه سیاست است.

در این راستا با حجت الاسلام والمسلمین حسین عربی امام جماعت مسجد جمعه در محله اسلامی آل یاسین (ع) سرخه وارد گفتگو شدیم.

از آن روزی که اولین مسجد اسلام در سال اول هجری پس از هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه به نام مسجد قبا تاسیس شد، مساجد محلی برای عبادت و مکانی برای اجتماعات مهم دینی و اجتماعی نقش آفرین شدند، با گسترش اسلام و اقبال عمومی به سمت مناسک دینی ساخت مساجد با سبک معماری خاص مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر مکانی برای عبادت به یک پایگاه مهم اجتماعی تبدیل شد.

اهمیت مسجد در اسلام بسیار زیاد بوده و در آیات و روایات نیز بر اهمیت آن تاکید شده است. مسجد بعنوان یک پایگاه اجتماعی، اقشار مختلف جامعه در رده های مختلف سنی در آن حضور می یابند و نه تنها محلی برای عبادت بلکه مکانی برای امور اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد.

محورهای فعالیت مسجد جمعه

مسجد نیز به نوبه خود و در حد توان فعال بوده و برنامه های متنوعی در عرصه های گوناگون در آن اجرا می شود. در حوزه اقتصادی در کنار مسجد، مغازه ای جهت فروشگاه اقلام خوراکی درنظر گرفته شده است و درصدی از فروش محصولات، صرف هزینه های جاری مسجد می شود. همچنین اتاق هایی در طبقه فوقانی مسجد (شبستان) جهت استقرار مسافران درنظر گرفته شده است و هزینه ای در حد توان خود جهت کمک به مسجد پرداخت می کنند.

در حوزه سیاسی نیز براساس مناسبت ها و برنامه های مختلف فعالیت هایی با محوریت مسجد انجام می گیرد. برای نمونه در ایام انتخابات نشست های بصیرتی، کرسی های آزاداندیشی و پخش کلیپ در جهت روشنگری و افزایش بصیرت مردم محله برگزار شد.

حوزه فرهنگی و فعالیت در این عرصه بعنوان رکن اصلی مسجد است و باتوجه به فعالیت پایگاه های مقاومت بسیج برادران امام خامنه ای (مدظله) و حضرت معصومه (س) خواهران در این مسجد، ویژه برنامه های متنوعی در ایام ولادت ها و شهادت همراه با ایستگاه صلواتی برپا می شود.

جایگاه مساجد در مدیریت محله

مساجد نقش های بی بدیلی در تروبج فرهنگ، تمدن، اسلامی، تربیت و..داشته و دارد، در طول تاریخ مسجد رابطه بسیاری با بازار، کتابخانه، عبادت، طبابت، دارالعماره، مدرسه، بهداشت، سیاست و حتی بزرگان، مراجع و روحانیت و غیره داشته است، که بواسطه این روابط نقش های مسجد را می توان در زندگی مردم و جامعه دریافت.

مسجد مکان مقدسی برای دفاع از ارزش‌ها و مبانی دینی و اعتقادی و در یک کلمه بنا به فرموده امام خمینی (ره) سنگر است. مسجد دژ مستحکمی است که در آن به دفاع از جسم و روح و ارزش ها دینی و انسانی و غیره پرداخته می شود.

در ابتدای امر، مسجد باید بتواند اهالی محله را به سمت خود جذب کند و به دنبال این حضور، موجبات کسب اطلاع از اوضاع محله، مسائل و مشکلات ساکنان فراهم خواهد شد.

اگر حضور نمازگزاران در مسجد پررنگ و حضور حداکثری باشد، خواه ناخواه ارتباط با اهالی محله آسان تر خواهد شد.

شناخت نسبت به محله و شناسایی افراد فعال و موثر در محله

این محله با لطف خداوند محله کم برخوردار شهر نبوده و با یاری خداوند مرکز نیکوکاری ولایت در جوار مسجد تاسیس و براساس لیست های ارائه شده توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان، کمک به نیازمندان در محله انجام می شود.

کارگاه تولیدی صفیه مونسان بانوی بسیجی و کارآفرین شهرستان در صنعت حوله بافی و محصولات وابسته به آن در این محله قرار دارد، او ضمن اشتغال زایی برای بانوان علاقه مند به این حرفه و صنعت، در طی مناسبت ها و مراسم های مختلف همچون اعتکاف در سال جاری که میزبان 45 نفر از دختران روزه دار بودیم بصورت رایگان حوله هایی را به دختران اهدا کرد.

همچنین علی اکبر مونسان که در حال حاضر سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان است، بسیجی پایگاه براداران در این محله بوده و بعنوان کارشناس سواد رسانه در برنامه های ما حضور می یابند.

میوه فروشی و شیرینی فروشی در جوار مسجد، در ایام مختلف و در مراسم های اجرایی اقلام مورد نظر را با قیمت های مناسب در اختیار ما قرار می دهند.

آژانس دوستی در محله نیز، سرویس دهی و ایاب و ذهاب میهمانان مسجد را انجام و خدماتی را در این حوزه به مسجد ارائه می دهد.

اقدامات انجام شده در محله با محوریت مسجد

در راستای محرومیت زدایی، جشن تولد برای کودکان خانواده های نیازمند در محله و شهر برگزار شد. با هدف اجرای این برنامه، چند روز قبل از تولد فرزند، هماهنگی های لازم با خانواده موردنظر انجام و همراه با کیک تولد و هدیه در منزل آن حضور یافته و مراسم به صورت غافلگیرانه برگزار و هدایا بعنوان هدیه از جانب امام زمان (عج) به آن فرزند اهدا می شد.

طرح شبی با مسجد نیز از برنامه های دیگری بود که با حضور نوجوانان برگزار و آن ها یک روز کامل را با اجازه اولیا خود در مسجد سپری کرده و برنامه های متنوع فرهنگی، آموزشی، حلقه های معرفت، دوره سلاح شناسی، پخش فیلم، اقامه نماز، بازی و سرگرمی با محوریت مسجد با همکاری آن ها اجرا و در حاشیه آن مسائل مختلف آموزشی، احکام، احترام به پدر و مادر و موارد دیگر به آن ها آموزش داده می شد. این طرح طی چند مرحله در مسجد برگزار و با استقبال خوبی همراه بود.

برپایی نمایشگاه به همت پایگاه مقاومت بسیج حضرت معصومه (س) در حیاط مسجد، مسابقه پانتومیم به زبان سرخه ای با حضور علاقه مندان از سرخه در مسجد برگزار، همچنین در راستای جذب کودکان و نوجوانان به مسجد، امتیازدهی بابت حضور در نماز جماعت درنظر گرفته شده است و براساس حدنصاب امتیاز جوایزی به آن ها اهدا می شود.

چرا مسجد باید در محوریت محله قرار گیرد؟

اهمیت مسجد را در سیره پیامبر هم می توانیم به وضوح مشاهده کنیم چنانکه اولین مکان پس از ورود پیامبر (ص) در مدینه ساخت بنای مسجد بود و پیامبر (ص) مسجد را محل کارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار دادند و مسجد نقطه اتصال ولایت طولی و عرضی است. این بدان معناست که مسجد بعنوان یک محور است و محله باید حول محور آن فعالیت کند.

در دوران دفاع مقدس نیز کلیه فعالیت ها و برنامه های مربوط به پشتیبانی، ثبت نام و آماده سازی اقلام مورد نیاز در مسجد انجام می شد.

در این مسجد نیز اکثریت مراسم های محله در محورهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این مکان برگزار می شود. پایگاه های مقاومت بسیج نیز حلقات، محافل انس با قرآن، نشست های بصیرتی و جلسات خود را در مسجد برگزار می کنند.

حضور دانش آموزان مدرسه ابتدایی در محله نیز از ایده های خوبی بود که در این محله اجرا شد. به گونه ای که در سال تحصیلی، دانش آموزان پایه های مختلف مدرسه ابتدایی پسرانه شایستگان جهت اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد حضور یافته و در مقابل ما نیز در برنامه های فرهنگی مدرسه شرکت می کردیم. برای نمونه به مناسبت هفته بسیج اهدای جوایز به بسیجیان دانش آموز در مدرسه انجام شد.

در ادامه این دیدار با محمد ادهم متولی این مسجد نیز به گفتگو نشستیم.

مسجد جمعه به نقل از پیران سرخه، یکی از مساجد بسیاری قدیمی بوده که توسط حضرت علی (ع) ساخته شده است. این مسجد وسعت بسیار بیش تری از مساحت فعلی آن داشته و بخشی از آن تخریب شده و در سال 1354 توسط حجت الاسلام والمسلمین زین العابدین نطنزی بازسازی شده و به حال خود رها شده است. در سال 89 ما بازسازی این مسجد را آغاز کرده و در اولین ماه رمضان فقط یک اتاق داشتیم و فقط دو نفر در پشت امام جماعت مسجد نماز خواندیم.  

باتوجه به اینکه زمین ها خاکی بود، ما بر روی خاک پلاستیک پهن کردیم و بر روی آن فرش انداختیم و تا شب 21 ماه رمضان جمعیت زیادی در این مسجد حضور یافتند. فعالیت ما از آن زمان آغاز و همچنان نیز ادامه دارد و هزینه های مسجد را با کمک های مردمی تامین می کنیم.

عدم حمایت دستگاه های دولتی در رونق بخشی مسجد

هیچ اداره و دستگاه دولتی به ما کمک نکرده و تنها کمک دریافتی ما از دستگاه دولتی، دوسال گذشته طی بازدید استاندار از این مسجد انجام شد، طی گفتگو درخصوص هزینه ها و مصارف مسجد، باتوجه به فاکتورهای ارائه شده، مبلغ 150 میلیون ریال به ما تعلق گرفت.

همچنین گلرو نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی ما را جهت دریافت دو وام هریک به ارزش 100 میلیون ریال به بانک معرفی و ما ضمن دریافت مبالغ موردنظر، اقساط آن را پرداخت کردیم.  

بواسطه یکی از خیرین به یکی از شعب بانک در تهران معرفی و وام دریافت کردیم. همچنین مبالغ زیادی وام از صندوق وحدت سرخه دریافت کرده که اقساط آن توسط خیرین پرداخت می شود. ما با این وام های دریافتی و کمک های خیرین نیکوکار، مسجد را به وضعیت فعلی رسانده ایم.

مسجد جمعه میزبان مسافران و زائران

ما در مسجد تو اتاق جهت اسکان مسافران و زائران در نظر گرفته ایم. همچنین حسینیه ای در طبقه زیرین مسجد قرار دارد که اسکان زائران عراقی در آن فضا انجام می شود.

حتی خانواده ها و مسافرانی که توانایی پرداخت هزینه جهت اسکان را ندارند، بصورت رایگان به آن ها اسکان داده می شود.

همچنین میهمانی بسیاری از مراسم ها در مسجد انجام و برای خانواده هایی که توانایی پرداخت هزینه ها را نداشته باشند، طبخ غذا و میزبانی مسجد بصورت رایگان انجام می شود.

فعالیت مرکز نیکوکاری ولایت در محله

مرکز نیکوکاری ولایت از سال 1400 در این محله پا گرفت و در دوران کرونا کمک های بسیاری به خانواده های نیازمند در محله و شهر انجام می شد، بگونه ای که گروه های جهادی پایگاه ضمن طبخ غذا در مسجد، آن ها را بین بیماران توزیع می کردند.

همچنین تهیه و توزیع غذا ویژه خانواده های عزادار (خانواده هایی که بر اثر کرونا اعضای خانواده خود را از دست می دادند) نیز به همت کارگروه جهادی انجام و پشت درب منازل به خانواده ها تحویل داده می شد.

اهدای سیسمونی، وجه نقد، توزیع بسته های معیشتی، طبخ و توزیع غذا، گفتگو و مشاوره با خانواده های آسیب دیده در دوران شیوع کرونا به وفور در محله انجام شد.

بسیاری از خانواده ها هزینه کفاره ماه رمضان خود را در اختیار ما قرار می دهند، ما با آن مبالغ، اقدام به تهیه و توزیع بن های نان کرده ایم و در غالب فیش های نان که هریک بنام یکی از شهداست در اختیار چند نانوایی محلی در سرخه قرار می دهیم و افرادی که نیازمند هستند فیش ها، جهت دریافت نان به آن ها تحویل داده می شود. 

در حال حاضر 54 خانوار تحت پوشش مرکز نیکوکاری هستند و اولویت بندی خانواده ها براساس خواسته ها و شرایطشان انجام و سپس اقلام خوراکی، پوشاک، وجه نقد، هزینه درمان و موارد دیگر در بین آن ها توزیع می شود. البته به طور مداوم سرکشی از خانواده ها انجام و وضعیت و مشکلات خانواده ها مورد بررسی قرار می گیرد.

برخی از کمک ها نیز بصورت مقطعی انجام می شود، برای نمونه خانواده ای که بر اثر تصادف سرپرست، خانوار با مشکلاتی مواجه شده بود، کمک ها بصورت مقطعی انجام و بعد از حل مشکل این خانواده از پوشش مرکز خارج شد.

یکی از مسائل بسیار مهم، شناسایی درست خانواده های نیازمند و انجام تحقیقات درست در مورد آن هاست. چراکه بعضی از خانواده ها واقعاً نیازمند نیستند و ما بر این اساس بسیاری از خانواده ها را از تحت پوشش مرکز خارج می کنیم تا بتوانیم به خانواده های واقعاً کم برخوردار یاری برسانیم. اصل دوم نیز آبروداری است، کسانی که جهت دریافت کمک به ما مراجعه می کنند، آبروی خود را در نزد ما به امانت می گذارند و ما باید حافظ شان و منزلت آن ها باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار