خبرهای داغ:

زنگ خطر تداوم خشکسالی در استان سمنان 

زنگ خطر تداوم خشکسالی در استان سمنان 
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: طی دو سال اخیر میزان بارش‌ها در سطح استان تقریبأ یکسان و درصد تغییرات آن نزدیک به صفر بوده است. 
کد خبر: ۹۶۱۸۹۱۴
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، مهران محمودی با اشاره به اینکه بیشترین آب استان سمنان از محل آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، گفت: آب استان سمنان از ۴ هزار و ۵۰۱ چاه، ۷۷۷ قنات، یک هزار و ۵۶۶ چشمه تأمین می‌شود. 
 
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: سهم چاه آب از تأمین آب استان 64.64 درصد است. 
 
وی با بیان اینکه 85.7 درصد آب استان سمنان از محل آب‌های زیرزمینی است، افزود: در سال آبی گذشته بیش از ۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات تأمین شده است. 
 
محمودی همچنین تصریح کرد: از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی، بیش از ۶۲۳ میلیون مترمکعب در کشاورزی، بیش از ۱۰۳ میلیون مترمکعب در بخش شرب و ۲۹ میلیون مترمکعب در بخش صنعت مصرف شده است. 
 
این مقام مسئول با اشاره به تأمین 14.3 درصد آب استان446 انهار، چهار سد و شبکه و ۱۹ پمپ و آب‌بندان تأمین می‌شود. 
 
وی تصریح کرد: در سال آبی گذشته بیش از ۱۳۷ میلیون مترمکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تأمین شد. 
 
به گفته محمودی، از میزان آب‌های سطحی مصرف شده، 125.61 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی، ۱۱ میلیون مترمکعب در بخش شرب و 57/0 میلیون مترمکعب در بخش صنعت بوده است. 
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه درصد تخلیه منابع آب زیرزمینی در چاه ۷۵ درصد، در قنات ۱۷ درصد و در چشمه ۸ درصد است، بیان کرد: درصد تخلیه آب‌های سطحی استان در بخش سد و شبکه ۶۶ درصد، در حوزه انهار ۳۳ درصد و در بخش پمپ و آب‌بندان یک درصد است. 
 
وی درباره میزان بارش‌ها در سطح استان سمنان گفت: بارش‌های استان امسال  به 101.5 میلی‌متر رسید که در مقایسه با 101.6 میلی‌متر بارش سال آبی گذشته تفاوت چندانی نداشته است. 
 
محمودی همچنین تصریح کرد: میزان بارش در استان طی 2سال به یک‌میزان بوده و درصد تغییرات بارندگی صفر شده است. 
 
به گفته این مقام مسئول، با کاهش بارندگی در سطح استان خشک‌سالی همچنان ادامه دارد و مشکل آن با این میزان بارندگی حل نخواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار