حافظان امنیت مرزها حافظ کل قرآن می‌شوند

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: در کنار حفاظت از مرزوبوم کشور، توجه به قرآن و نهج‌البلاغه از مهم‌ترین اولویت‌ها در فراجا بشمار می‌رود و حافظان امنیت مرزها در طرح تشویقی حفظ کل قرآن حمایت می‌شوند.
کد خبر: ۹۶۱۹۲۳۷
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲

 به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهدمقدس، سردار مجید شجاع امروز، ۱۶ مرداد در نشست خبری که به مناسبت ۱۷ مرداد و روز خبرنگار برگزار شد اظهار کرد: سال گذشته مرزبانان این استان رتبه‌های برتر قرآن و نهج‌البلاغه را در مسابقات قرآنی در کشور کسب کردند و در همین راستا به‌منظور جذب حافظان کل قرآن در مجموعه مرزبانی از استعدادهای قرآنی در این حوزه حمایت می‌شود.

 وی در توضیح طرح حفظ کل قرآن کریم ویژه مرزبانان به مدت یک سال افزود: در این طرح پس از شناسایی افراد به مدت یک سال به مراکز قرآنی معرفی شده از سوی سازمان فراجا منتقل می‌شوند و در تمام این مدت از حقوق و مزایا برخوردار بوده تا در کنار حفظ و صیانت از مرزهای کشور حافظ کل قرآن نیز شوند.

میل ۳۹ تنها مرز مشترک ریلی ایران و افغانستان است

 فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: مرزبانان این فرماندهی از ۸۳۵ کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و ترکمنستان در ۱۵۰ مقر مرزبانی محافظت می‌کنند.

وی اعلام کرد: مرزبانی استان دارای سه هنگ مرزی در تایباد، سرخس و درگز است و ۸ شهرستان مرزی را در بر می‌گیرد.

شجاع افزود: هفت دروازه رسمی با کشورهای مرزی به‌صورت ریلی و زمینی تحت حفاظت مرزبانی است و میل ۳۹ تنها مرز مشترک ریلی ایران و افغانستان است.

 شجاع با اشاره به عبور ۱۱۳ هزار دستگاه خودرو از طریق مرزهای استان در سال جاری اعلام کرد: نسبت به سال گذشته تردد خودروها در مرزهای استان ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین در این مدت ۱۳۲ هزار وسیله نقلیه از این مرزها خارج شده که نسبت به سال قبل ۱۸ درصد بیشتر بود.

 وی عنوان کرد: در این بازه زمانی حدود ۵۰۰ هزار نفر از طریق مرزهای خارجی وارد خراسان رضوی شده‌اند که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته و ۴۱۰ هزار نفر نیز از مرزهای خراسان رضوی خارج شده‌اند که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش‌یافته است.

 ۱۵ هزار تبعه غیرمجاز از مرزهای خراسان رضوی طرد شدند

 فرمانده مرزبانی خراسان رضوی اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۵ هزار تبعه غیرمجاز توسط مرزبانی دستگیر و پس از سیر مراحل قانونی از طریق مرز دوغارون طرد و به مرزبان افغانستان تحویل شدند.

 وی عنوان کرد: در راستای روابط دیپلماتیک نیز از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۸ ملاقات مرزی در استان در راستای استیفای حقوق دولت و مرزنشینان برگزار شده است. این ملاقات‌ها بر اساس نوع مرزبان درجه یک و درجه ۲ هم‌طراز با مرزبان کشور مقابل انجام می‌شود.

 شجاع تأکید کرد: مرزبانان تنها افرادی در کشور هستند که می‌توانند با کشور مقابل در ارتباط باشند چرا که دارای استوارنامه از وزارت امور خارجه هستند.

 امنیت در مرزهای خراسان رضوی با همکاری مرزداران و مرزبانان

 شجاع اعلام کرد: مرزداران که از مرزنشینان تشکیل می‌شوند در کنار مرزبانان برای حفاظت از مرزهای استان همکاری و مشارکت دارند.

 وی ادامه داد: در واقع این مرزنشینان هستند که با مشارکت گروهی برای حفظ مرزهای استان با نیروهای مرزبانی در برقراری امنیت مرز همکاری دارند.

 فرمانده مرزبانی خراسان رضوی تصریح کرد: مرزنشینان و افراد محلی همواره به تابلوهای حریم امنیتی مرزی توجه کنند و موارد مشکوک را بلافاصله به مرزبانان اعلام نمایند.

 حافظان امنیت مرزها حافظ کل قرآن می‌شوند

 وی گفت: در کنار حفاظت از مرزوبوم کشور، توجه به قرآن و نهج‌البلاغه از مهم‌ترین اولویت‌ها در فراجا بشمار می‌رود و حافظان امنیت مرزها در طرح تشویقی حفظ کل قرآن حمایت می‌شوند.

 شجاع مطرح کرد: سال گذشته مرزبانان این استان رتبه‌های برتر قرآن و نهج‌البلاغه را در مسابقات قرآنی در کشور کسب کردند و در همین راستا به‌منظور جذب حافظان کل قرآن در مجموعه مرزبانی از استعدادهای قرآنی در این حوزه حمایت می‌شود.

 وی در توضیح طرح حفظ کل قرآن کریم ویژه مرزبانان به مدت یک سال افزود: در این طرح پس از شناسایی افراد به مدت یک سال به مراکز قرآنی معرفی شده از سوی سازمان فراجا منتقل می‌شوند و در تمام این مدت از حقوق و مزایا برخوردار بوده تا در کنار حفظ و صیانت از مرزهای کشور حافظ کل قرآن نیز شوند.

کشف ۲ تن مواد مخدر

 فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با اشاره به آمار کشفیات قاچاق در مرزهای استان، عنوان کرد: از ابتدای سال تا کنون حدود دو تن مواد مخدر در مرزهای خراسان رضوی کشف شده است. همچنین در همین مدت میزان ۱۵۶ هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شده که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش‌یافته است. بخش اصلی کالاهای مکشوفه قاچاق را سوخت تشکیل می‌دهد.

 وی احداث برج‌های مخابراتی در راستای هوشمندسازی در مرز استان خراسان رضوی با افغانستان را مهم برشمرد و اذعان داشت: در مرحله اول ۱۸ برج مخابراتی با تجهیزات راداری اپتیکی و پیشرفته‌ترین تجهیزات دوربینی با ظرفیت دید باز در کل نوار مرزی احداث می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه بخش عمده اعتبارات توسط ستاد کل نیروهای مسلح جذب شده است اظهار کرد: با پیگیری صورت‌گرفته اعتبارات لازم تأمین و ستاد کل در مرحله اول انسداد نزدیک به ۸۰ کیلومتر مرز استان و افغانستان را در حال اجرا دارد.

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار