خبرهای داغ:

بختک آتش بر سینه زاگرس

درختان و مزارع یکی پس از دیگری می سوزند، حاصل دسترنج کشاورزان در لحظه ای به خاک سیاه می نشیند، بلوط های ارزشمند با زمین سوخته وداع می کنند و این بختک آتش همچنان نشسته بر سینه زاگرس، گلویش را فشار می دهد و نفس آسمان را هم تنگ کرده است.
کد خبر: ۹۶۲۰۴۴۶
|
۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج لرستان، کشاورزان به دلایل متعدد، حاصل دسترنج یکساله خود را در آتش بی تدبیری می بینند و ساعاتی بعد کشتزارهای طلایی گندم به تلی از خاک سیاه تبدیل شده است، مزرعه ای که حکم عزیز را برای کشاورزان دارد به خاک سیاه می نشیند و پس از آن زندگی هم برای آنها تیره و تار می شود.

آتش زدن پس چر مزارع بر خلاف رسم اشتباه دیرینه همچنان قربانی می گیرد، اراضی و پس از آن جنگل های اطراف کشتزارها طعمه آتش بی توجهی و زیاده خواهی می شوند، عده ای هم زمین را دست مایه تلافی اختلافات کهنه کرده و کدورت چند ساله طایفه ای و یا عصبانیت لحظه ای ناشی از یک درگیری ساده را بر سر زمین و جنگل خالی می کنند.

برخی هم به بهانه غرض ورزی بر سر انهدام کشت های ممنوعه و یا بازپس گیری زمین های ملی توسط دولت، جنگل را نشانه می گیرند و آتش انتقام کورکورانه را در زیر پای بلوط های چند ساله روشن می کنند.

این روزها زاگرس از ترس آتش به خود می لرزد، نیروهای امداد و عملیاتی اطفای حریق منابع طبیعی شب و روز با وجود گرمای بالای ۴۵ درجه در مراتع و جنگل ها در حال دیدبانی و یا اطفای آتشی هستند که ما انسان ها برافروخته ایم.

حدود ۱۰۰ روز است بختک آتش به جان جنگل ها و مزارع لرستان افتاده و نفس حدود سه و ۲۵۰ هکتار را به شماره انداخته است، برخی آدم ها رسم انسانیت و امانتداری را به جا نمی آورند و همچنان بر دل زمین، این دردانه خداوند در دست بشر، داغ می نهند.

داغ هایی از جنس کینه، کدورت، بی توجهی و ناآگاهی که هرچند برای یک لحظه کوتاه، اما جنگل های هزارساله را به باد می دهد و دست زمین را از بلوط های ارزشمند ، این رسته های زاگرس، خالی می کند.

بیشترین جنگل های ناحیه زاگرس در لرستان قرار گرفته به نحویکه از مجموع ۶ میلیون هکتار، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در لرستان وجود دارد و با توجه به وجود ۹۰۰ هزار هکتار مرتع، آتش سوزی ها، سینه زاگرس را تنگ و تنفس زمین را سخت کرده است.

در حالیکه مجموع آتش سوزی جنگل و مراتع لرستان طی سال گذشته حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار بود این عدد از اوایل خرداد با شروع فصل گرم تا نیمه مردادماه جاری به حدود سه هزار هکتار رسیده است که به نظر می رسد با توجه به تداوم گرما و بی توجهی عده ای به هشدارها، افزایش یابد.

بختک آتش بر سینه زاگرس

آتش در حدود سه هزار هکتار جنگل و مرتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این خصوص به ایرنا می گوید: از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد ۸۶ فقره آتش سوزی در سطح ۲ هزار و ۹۴۱ هکتار جنگل و مراتع استان گزارش شده که ۲ هزار و ۶۳۰ هکتار از این مقدار، جنگل و مرتع مشجر و مابقی مراتع بوده است.

حسین میرزایی با بیان اینکه ۸۰ درصد آتش سوزی ها سطحی، مربوط به گیاهان کف و زیراشکوب جنگل هاست یادآور شد: بیشترین سطح آتش سوزی ها با ۲ هزار هکتار مربوط به شهرستان چگنی است که ۲ نفر در این راستا به دلیل ایجاد عمدی حریق، بازداشت شدند.

وی در خصوص برآورد خسارت ریالی آتش سوزی ها می گوید: درختان بلوط قابل ارزش گذاری مادی نیستند اما بر اساس مشخصه های مختلف، منابع مختلف هر درخت بلوط را از ۲۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار ارزش گذاری کرده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: برخی جنگل ها اقتصادی و قابل بهره برداری هستند اما جنگل های زاگرس و درختان بلوط با توجه به نگهداشت آب، جذب کربن و تقویت خاک، حفاظتی و ارزش بسیار بالایی دارند.

معرفی ۲۴ آتش بیار معرکه به محاکم قضایی

میرزایی تصریح کرد: با قاطعیت تمام می توان اذعان کرد بیش از ۹۵ درصد حریق ها توسط عامل انسانی رخ داده که بخشی از آنها سهوی و بخشی عمدی بوده است که در این راستا ۲۴ عامل آتش سوزی عمدی در مراتع و جنگل های استان شناسایی و برای برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی ادامه داد: برای همه متخلفان پرونده تشکیل و به محاکم قضایی ارجاع داده شده است و بزودی برخورد قاطع، سخت و جدی با افراد خاطی به عمل خواهد آمد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از مردم تقاضا کرد با توجه به گرمای شدید و طاقت فرسای هوا، وضعیت توپوگرافی و پوشش گیاهی متراکم استان، تحت هیچ شرایطی نه تنها در عرصه های جنگلی آتش روشن نکنند بلکه از آتش زدن پس چر مزارع نیز خودداری نمایند.

بختک آتش بر سینه زاگرس

۲۵۱ هکتار مزارع کشاورزی، طعمه حریق

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با بیان اینکه ۲۵۱.۵ هکتار از مزارع کشاورزی دیم و آبی استان امسال طعمه حریق شده است گفت: بهار و تابستان امسال ۱۷۷ هکتار گندم دیم با برآورد خسارت ۶۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال و ۱۱ هکتار مزارع گندم آبی نیز با مبلغ هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال دچار آتش سوزی شد.

سیدعماد شاهرخی با اشاره به خسارت ۹۶۰ میلیون ریالی آتش سوزی در ۲ هکتار مزارع دیم عدس اظهار داشت: همچنین ۶۱.۵ هکتار اراضی دیم زیر کشت جو نیز دچار آتش سوزی و ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به کشاورزان خسارت وارد شد.

وی تصریح کرد: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون ۸۲ میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال به دلیل وقوع آتش سوزی در سطح ۲۵۱.۵ هکتار از مزارع استان، به کشاورزان استان خسارت وارد شده که وضعیت بیمه این اراضی در دست بررسی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه بیشترین آتش سوزی ها متعلق به شهرستان های کوهدشت، خرم آباد و چگنی بوده است افزود: باتوجه به اقدامات پیش آگاهی و پیشگیری انجام شده در سال جاری ، این سطح از خسارت آتش سوزی نسبت به سال گذشته حدود ۷۹ درصد کاهش یافته است.

شاهرخی گفت: ۱۰۰ نفر در قالب ۱۱ تیم نیروی واکنش سریع در سطح تمامی شهرستان ها تشکیل و رزمایش مقابله با آتش سوزی کاه و کلش مزارع پس از برداشت، با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و ادارات منابع طبیعی، آتش نشانی، نیروی انتظامی، حفاظت محیط زیست و کشاورزان در استان برگزار شد.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول تاثیر بسزایی در مقابله با آتش سوزی مزارع دارد شبکه پیش آگاهی و پیشگیری از آتش سوزی تشکیل، کلاس های آموزش برای کشاورزان و روستاییان برگزار و اطلاع رسانی از طریق پیامک و بستر فضای مجازی انجام شده است.

گفتنی است با آغاز آتش سوزی ها در خرداد ماه و اطفای ۸۶ فقره حریق تاکنون توسط نیروهای منابع طبیعی، می توان گفت روزانه به طور متوسط یک مورد آتش سوزی در استان رخ داده است و نیروهای این نهاد اکنون هرچند خسته و فرسوده اما همچنان در گرمای طاقت فرسا در اراضی ملی در حال کشیک و نگهبانی هستند و روزانه باید به اطفای آتش مشغول شوند.

جنگل های انبوه زاگرس جزو مهمترین منابع خدادادی ملی و ریه های کشور هستند و تمامی ما در قبال حفظ و سلامت این عرصه ها مسوول هستیم و حفظ این امانت، نیازمند مشارکت عمومی است و نباید آن را تنها بر عهده نهادهای دولتی گذاشت.

از طرفی اطفای حریق با توجه به وضعیت جغرافیایی و ارتفاع مناطق جنگلی به تنهایی توسط کارکنان مجموعه جنگل بانی بسیار مشکل و نیازمند عزم جهادی و حمایت همه جانبه می باشد و از مردم و گردشگران انتظار می رود این میراث ارزشمند را به درستی نگهداری کرده و تحویل آیندگان دهند.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
آخرین اخبار