اربعین نماد عشق، همبستگی و اتحاد مسلمانان

اربعین به‌عنوان نماد وحدت مسلمانان و فرصتی برای نشان‌دادن همدلی و همبستگی میان ملت‌های مسلمان تلقی شده و به طور خاص اهداف نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی را به دنیا مخابره می‌کند.
کد خبر: ۹۶۲۰۹۴۷
|
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام،اربعین یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی در جهان اسلام است که به یادبود چهلمین روز پس از شهادت امام حسین (ع)، نوه پیامبر اسلام (ص)، برگزار می‌شود. این روز به‌ویژه در کشور عراق و به‌خصوص در کربلا، جایی که امام حسین در سال ۶۱ هجری قمری به شهادت رسید، با شور و اشتیاق ویژه‌ای گرامی داشته می‌شود.

 اربعین به‌عنوان نماد وحدت مسلمانان و فرصتی برای نشان‌دادن همدلی و همبستگی میان ملت‌های مسلمان تلقی شده و به طور خاص اهداف نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی را به دنیا مخابره می‌کند.

 اربعین به‌عنوان یک رسانه بزرگ عمل کرده که دل‌ها را به هم متصل و به گسترش پیام‌های مثبت و وحدت‌آفرین کمک می‌کند و در این روزها پیام روشنی از اتحاد مسلمانان به دنیا مخابره می‌کند.

 در روزهایی که دشمنان هدف دارند تا فرهنگ اسلامی را با فرهنگ غربی جابه‌جا کنند و با استفاده از انواع ترفندها جامعه اسلامی را از هویت اصلی خودش دور کند اربعین بهترین راهبرد برای مقابله با دشمنان است.

 اربعین نماد وحدت مسلمانان است

 قدرت اله نیا صادق استاد دانشگاه  گفت: اربعین به‌عنوان نمادی از وحدت مسلمانان شناخته می‌شود؛ زائران از نقاط مختلف جهان، با هر قومیت و ملیتی، به عشق امام حسین (ع) گرد هم می‌آیند.

 وی افزود: میلیون‌ها نفر از سراسر جهان، به‌ویژه از ایران، عراق، لبنان، و کشورهای دیگر، هر ساله برای شرکت در پیاده‌روی اربعین به کربلا سفر می‌کنند؛ این پیاده‌روی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تجمعات انسانی در دنیا شناخته می‌شود.

 استاد دانشگاه گفت: در طول مراسم اربعین؛ زائران با آداب خاصی به زیارت می‌پردازند. برگزاری مراسم عزاداری، قرائت قرآن، و توزیع غذاهای رایگان از جمله فعالیت‌هایی است که در این ایام انجام می‌شود.

 نیاصادق گفت: اربعین فرصتی برای ترویج پیام عاشورا و اهداف امام حسین (ع) در زمینه عدالت، آزادی و مقابله با ظلم است. این مراسم یادآور فداکاری‌ها و ایثارگری‌های امام حسین (ع) و یارانش است.

 اربعین فرصتی برای توسعه اقتصادی است

 علی فریادی کارشناس مسائل اقتصادی  گفت: با توجه به افزایش تعداد زائران، نیاز به توسعه زیرساخت‌ها و خدمات رفاهی در مسیرهای منتهی به کربلا احساس می‌شود؛ دولت‌ها و نهادهای مختلف برای تسهیل سفر زائران اقداماتی را باید انجام می‌دهند.

 وی افزود: اربعین همچنین فرصتی برای توسعه اقتصادی و گردشگری به خصوص در مهران است که باعث شده تا ظرفیت‌هایی ایجاد شود که برای توسعه اقتصادی در شهرستان مهران ضروری است.

 فریادی گفت: اربعین نه‌تنها یک مناسبت مذهبی بلکه یک رویداد فرهنگی و اجتماعی بزرگ است که پیام‌های عمیق انسانی و اسلامی را منتقل می‌کند. این مراسم نشان‌دهنده عشق و ارادت مسلمانان به امام حسین (ع) و ارزش‌های انسانی همچون عدالت و ایثار است.

 توسعه زیرساخت‌ها ضروری است

 سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه زیرساخت‌ها نه‌تنها برای تسهیل تردد زائران، بلکه برای افزایش کیفیت خدمات نیز ضروری است؛ البته اقداماتی صورت‌گرفته اما کیفیت خدمات‌رسانی هر روز می‌تواند بهتر باشد.

 وی افزود: سرمایه‌گذاری گسترده برای توسعه زیرساخت‌های عمرانی و فرهنگی در شهرهای مسیر زائران به خصوص مهران نیاز است و دراین‌خصوص باید تمهیداتی صورت گیرد.

 نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بر لزوم ایجاد جاذبه‌های اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاران تأکید کرده و این سرمایه‌گذاری می‌تواند به توسعه زیرساخت‌ها، مراکز تفریحی و اقامتی کمک کند و حتی مشکل بیکاری را کاهش دهد.

 فلاحی گفت: دولت نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای گسترش برنامه اربعین در طول سال و تعامل با کشور عراق دارد تا از این طریق بتواند هر روز کیفیت خدمات‌دهی را افزایش دهد.

 لزوم تولید آثار فرهنگی و سینمایی مرتبط با اربعین

 حجت‌الاسلام اله‌نور کریمی‌تبار امام‌جمعه ایلام بر لزوم تولید آثار فرهنگی و سینمایی مرتبط با اربعین تأکید کرده و گفت: تولید آثار شاخص فرهنگی و سینمایی می‌توانند به گسترش فرهنگ اربعین در سطح جهانی کمک کنند.

 وی افزود: اربعین به‌عنوان یک الگوی اسلامی برای معرفی در سطح جهانی است که باید تمام توان خود را برای معرفی اربعین بکار گرفته و از همه امکانات در این راستا استفاده شود.

 امام‌جمعه ایلام گفت: در شرایط امروز دشمن به دنبال این است که ما را از واقعیت‌های خودمان دور کرده تا از این طریق بتواند بر نسل‌های آینده ما تأثیر گذاشته تا نتوانند در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی تأثیرگذار باشند.

 کریمی تبار خاطرنشان کرد: البته نباید از توسعه زیرساخت‌ها غافل ماند و باید از همه تلاش‌های خود در این راستا استفاده کرد.

 وی تصریح کرد: اربعین به‌عنوان یک رویداد مذهبی، فرهنگی و اقتصادی است که می‌تواند نقش مهمی در وحدت مسلمانان و توسعه زیرساخت‌ها داشته باشد. همچنین، نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برای بالابردن کیفیت خدمات‌رسانی به زائران اربعین ضروری است.

 باید توجه داشت که امروز هرچه در حوزه اربعین سرمایه‌گذاری شود کم است و نیاز است تا همه دستگاه‌ها تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به اربعین به کار گیرند؛ از طرفی هم نباید از ظرفیت‌های فرهنگی که اربعین ایجاد می‌کند غافل شد چرا اربعین یک رسانه فرهنگی بزرگ است که صدای آن به تمام کشورها می‌رسد به همین دلیل اربعین بهترین راهبرد برای مقابله با جنگ نرم دشمن است.

 امروزه اربعین با نشان‌دادن نمایش اتحاد مسلمانان باعث می‌شود تا ملت‌های دنیا جلوه‌ای از اتحاد مسلمانان را ببینند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار