خبرهای داغ:
گفتگوی تفصیلی با مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشکده شهید مطهری بسیج؛

زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده، یکی از مصادیق بارز احیاء امر اهل بیت عصمت و طهارت است

در روزگاری که رسانه‌های غربی سعی در بایکوت تصاویر مراسم اربعین حسینی و حرکت عظیم مردم به سمت کربلای معلی دارند، شاهد هستیم که روز به روز بر جمعیت و تعداد حاضران در این مراسم افزوده می‌شود.
کد خبر: ۹۶۲۰۹۷۳
|
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵

حجت‌الاسلام والمسلین بیگدلی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشکده شهید مطهری بسیج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، به بیان مطالبی در رد برخی شبهه افکنی‌ها در فضای مجازی و رسانه‌های معاند پیرامون مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی پرداخت.

وی افزود: مراسم پیاده‌روی اربعین مربوط به سال‌های اخیر و حتی دهه‌های اخیر نیست بلکه ریشه‌ای تاریخی دارد؛ به گونه‌ای که نقل شده جابربن عبدالله انصاری با وجود نابینایی، هر طور که شده همراه با شاگرد خود هر سال در ایام اربعین خود را به کربلا می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیگدلی گفت: در روزگاری که رسانه‌های غربی سعی در بایکوت تصاویر مراسم اربعین حسینی و حرکت عظیم مردم به سمت کربلای معلی دارند، شاهد هستیم که روز به روز بر جمعیت و تعداد حاضران در این مراسم افزوده می‌شود؛ و ما شاهدیم که در میان راهپیمایان این مراسم حتی افراد غیرمسلمان نیز دیده می‌شوند؛ عظمت مراسم اربعین طی سالیان اخیر به گونه‌ای بوده که برای بسیاری از مردم جهان این سوال به وجود آمده که امام حسین(ع) کیست و چرا مردم حاضرند برای زیارت آن حضرت از مال و وقت خود بگذرند و متحمل سختی شوند.

وی در ادامه گفت: به طور کلی زیارت قبور و مزار آل‌الله، همواره مورد سفارش پیشوایان دینی ما بوده است و در این میان زیارت حرم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در کربلای معلی مورد تاکید ویژه قرار داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیگدلی گفت: در روایات متعدد از معصومین(ع)، برای هر یک قدمی که در مسیر زیارت امام حسین علیه‌السلام برداشته می‌شود، اجر و پاداش فراوانی ذکر شده است که در‌این میان می‌توان به مطالبی که در کامل الزیارات ابن قولویه و ثواب الاعمال شبخ صدوق مطرح شده و سایر کتاب‌ها و منابع، اشاره کرد.

وی‌ عنوان کرد: از امام صادق(ع) نقل شده که خداوند تبارک و تعالی فرشتگانی را در‌ کنار‌ مزار حضرت سیدالشهدا(ع) قرار داده و آنها را موکل‌ کرده است تا هر کسی که قصد زیارت امام حسین(ع) کند، در‌ قبال هر قدم او بخشی از گناهانش را پاک می‌کنند تا اینکه این روند تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که هیچ گناهی در نامه اعمال او باقی نمی‌ماند و از آن پس نیز به ازای هر قدم او، حسنه و ثواب برایش نوشته می‌شود؛ در نتیجه، هیچ گناهی در نامه اعمال این فرد باقی نمی‌ماند و نامه اعمالش سرشار از حسنات می‌شود و بهشت بر او واجب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیگدلی ادامه داد: علامه مجلسی نیز نقل می‌کند کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) غسل کند، در همان حال، پیامبر اکرم(ص) به او خطاب می‌کند که ای مهمان خدا، بر تو بشارت باد که فردای قیامت در بهشت، رفیق و همنشین من خواهی بود و حضرت علی(ع) هم خطاب به او می‌گوید که ای بنده‌ی خدا، من ضامن هستم که در محضر خداوند تبارک و تعالی حوائج تو را برآورده سازم و در دنیا و آخرت، بلاها را از تو دور کنم؛ پیامبر(ص) سمت راست و امام علی(ع) سمت چپ او حرکت می‌کنند تا برود زیارت کند و برگردد تا به اهل و عیالش برسد.

وی‌ افزود: همچنین در بخش دیگری از روایات، لفظ پیاده رفتن برای زیارت امام حسین(ع) تشریح و تبیین شده است؛ از امام صادق(ع) نقل شده کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین علیه‌السلام برود خداوند در ازای هر قدمی که برمی‌دارد هزار ثواب برای او می‌نویسد و هزار گناه از او‌ پاک می‌کند و هزار درجه بر درجاتش می‌افزاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیگدلی گفت: در بخش دیگری از روایات، ثواب پیاده‌‌روی و زیارت امام حسین(ع) در حالت‌های خاصی بیان شده است؛ از امام صادق(ع) نقل شده که از یکی از نزدیکان خود پرسیدند چه مقدار میان تو و قبر حسین(ع) فاصله است و آن شخص پاسخ داد مقداری بیشتر از یک روز؛ امام صادق(ع) از او پرسیدند که آیا مزار حسین(ع) را زیارت می‌کنی؟ پاسخ داده شد «بله»؛ امام صادق(ع) به او گفتند آیا نمی‌خواهی تو را به بخشی از ثواب این زیارت بشارت دهم؟ پاسخ داده‌ شد که بسیار مشتاقم بدانم. امام صادق(ع) فرمودند از همان زمان که نیت زیارت می‌کنید و وسایل زیارت را مهیا می‌کنید، ملائکه آسمان خشنود می‌شوند و وقتی که به نیت زیارت امام حسین(ع) از خانه خارج می‌شوید خداوند متعال چهار هزار فرشته را موکل می‌کند تا بر شما درود بفرستند تا به قبر حسین(ع) برسید؛ وقتی به قبر حسین(ع) رسیدید کنار دریا بایستید و این کلمات را بگویید تا به ازای هر کلمه‌ای، پاداش قرائت یک جزء از رحمت الهی شامل حال‌تان شود و وقتی چنین کردی به ازای هر قدمی که بردارید یا بر زمین بگذارید، مانند ثواب کسی را دارید که در‌ راه خدا خونش بر زمین جاری شده است.

وی گفت: همچنین، در روز عرفه فردی به محضر امام صادق(ع) می‌رسد و خطاب به به ایشان عرضه می‌دارد که من نتوانستم در روز عرفه به مکه مشرف شوم اما به زیارت امام حسین(ع) رفتم؛ امام صادق(ع) به او پاسخ می‌‌دهد نه تنها ثوابت از آنها کمتر نیست بلکه بیشتر نیز هست. امام صادق(ع) در ادامه می‌فرمایند: کسی که عارف به حق سیدالشهدا(ع) باشد و در غیر روز عید به نزد قبر حضرت بیاید، خداوند برای او ثواب ۲۰ حج و ۲۰ عمره مقبول و ۲۰ غزوه به همراه پیامبر اکرم(ص) یا امام عادل را می‌نویسد و کسی که این کار (زیارت) را در‌ روز عید انجام دهد خداوند متعال برایش ثواب ۱۰۰ حج ۱۰۰ عمره و ۱۰۰ غزوه همراه پیامبر اکرم(ص) یا امام عادل را می‌نویسد و کسی که در روز عرفه، قبر حسین(ع) را زیارت کند خداوند متعال برایش ثواب هزار حج هزار عمره و هزار غزوه همراه پیامبر اکرم(ص) یا امام عادل را می‌نویسد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشکده شهید مطهری گفت: در روایات داریم هر کس با حالت غبارآلود امام حسین(ع) را زیارت کند، اجر و پاداش زیادی دارد؛ امام صادق(ع) می‌فرمایند هنگامی که خواستید امام حسین(ع) را زیارت کنید او را با حالتی غمگین، محزون، گرفته، ژولیده، گرسنه و عطشان زیارت کنید چراکه سیدالشهدا(ع) در همین حالت به شهادت رسیدند.

وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند «خداوند رحمت کند آن کسی که امر‌ ما اهل بیت(ع) را زنده کند»؛ یکی از مصادیق زنده نگاه داشتن امر اهل بیت(ع) در دوران کنونی، پیاده‌روی اربعین حسینی است.


حجت‌الاسلام والمسلمین بیگدلی گفت: با توجه به همه این مطالب که بیان شد، این نتیجه به دست می‌آید که زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده، یکی از مصادیق بارز احیاء امر اهل بیت عصمت و طهارت است؛ همچنین با توجه به روایات موجود، انسانی که با پای پیاده به زیارت امام حسی(ع) عازم می‌شود نه تنها کار اشتباهی نکرده بلکه عمل مستحبی را انجام داده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار