خبرهای داغ:
محقق مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول:

مدیریت تغذیه گیاهان موجب افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کارآیی مصرف آب می‌شود

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول با اشاره به نقش مدیریت تغذیه گیاهان در بهبود عملکرد محصولات کشاورزی گفت: مدیریت تغذیه گیاهان موجب افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کارآیی مصرف آب می‌شود.
کد خبر: ۹۶۲۳۲۳۸
|
۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰

کامران میرزاشاهی  بیان کرد: مدیریت بهینه تغذیه گیاهی علاوه بر افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد کارایی مصرف آب، منجر به افزایش تحمل گیاه به تنش خشکی نیز می‌شود.

وی آزمون خاک را به عنوان یک راهکار موثر در تامین نیاز کودی بیان کرد و افزود: نخستین گام اساسی در انجام آزمون خاک، نمونه‌برداری درست از خاک است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول بر ضرورت حفظ بقایای گیاهی و پرهیز از شدت خاک‌ورزی تاکید کرد و گفت: استفاه از کودهای آلی موجب کاهش ۲۵ درصدی کودهای شیمیایی می شود ضمن اینکه مصرف توام کودهای آلی و شیمیایی علاوه بر بهبود عملکرد محصول در مقایسه با مصرف هر کدام از این کودها به تنهایی، افزایش حاصلخیزی خاک را نیز به همراه دارد.

میرزاشاهی با بیان اینکه ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش افزایش ماده آلی خاک، حفظ بقایای گیاهی است، اظهارکرد: بسته به ویژگی کود آلی (از جمله غلظت عناصر غذایی در آنها) و نیز مقدار و روش مصرف در مجموع کاربرد کودهای آلی باعث کاهش حداقل ۲۵ درصدی کودهای شیمیایی می‌شود.

این محقق خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با بیان مضرات آتش زدن بقایای گیاهان گفت: آتش زدن بقایای گیاهان موجب از بین رفتن ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی کربن و نیتروژن و ۲۰ تا ۴۰ درصدی فسفر و پتاسیم خاک خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار